گروه سرزمین- محمد باریکانی: محمدعلی نجفی صبح دیروز از سازمان میراث فرهنگی خداحافظی کرد و اتاق کار خود را به مسعود سلطانی‌فر سپرد.

نجفی از مدیران دولت‌های گذشته و از اعضای آرام شورای پیشین شهر تهران بود. وی در دوره‌ای وزارت آموزش و پرورش کشور را سکانداری کرد و بعدتر به سازمان برنامه‌ریزی و بودجه رفت و سپس در قامت رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر نشست و از 6ماه پیش تا همین دیروز نیز مسئولیت سازمان میراث فرهنگی را برعهده گرفت و همان دیروز در یک خداحافظی، اندک کنایه‌ای نیز به رسانه‌ها و مطبوعاتی که پیگیر استعفای او بودند زد و رفت. معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم خداحافظی او که برای نخستین بار به جای مراسم تودیع نام تکریم را بر آن نهاده بودند، حضور یافت تا از زحمات چندین ماهه نجفی در سازمان میراث فرهنگی قدردانی کند. رئیس قبلی سازمان میراث فرهنگی البته در این مراسم سخنانی گفت که بهتر بود همان زمان که نخستین گمانه‌زنی‌ها از رفتن او از سازمان میراث فرهنگی مطرح شد با رسانه‌ها در میان گذاشته می‌شد.

محمدعلی نجفی صبح دیروز و براساس آنچه خود بار دیگر بر آن تأکید کرد، به‌دلیل بیماری قلبی و ضعف جسمانی از سازمان میراث فرهنگی خداحافظی کرد. او گفت که از رئیس‌جمهور خجالت می‌کشید تا سخن از استعفایش به‌دلیل بیماری قلبی بگوید. آنطور که خودش روایت کرد، رئیس‌جمهور پس از اطلاع از وضعیت جسمانی او بالاخره با استعفایش موافقت کرد.

رئیس قبلی سازمان میراث فرهنگی گفت: پیش از رفتن از سازمان میراث فرهنگی جلسات متعددی با مسعود سلطانی فر رئیس جدید آن سازمان که از میان 8 کاندیدای مطرح برای ریاست سازمان میراث فرهنگی و با نظر مثبت محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور انتخاب شد، داشته و سلطانی‌فر از آنچه در سازمان میراث فرهنگی می‌گذرد، مطلع است. او گفت که قطار سازمان میراث فرهنگی در این مدت بر ریل اصلی قرار گرفته و به آرامی در حال حرکت است. به گفته او، مسعود سلطانی‌فر رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی نیز می‌داند که برنامه‌های تدوین شده برای سازمان میراث فرهنگی زیربنایی است و اقدامات زیربنایی نیز تاکنون انجام شده است.

محمدعلی نجفی در دوران مدیریت کوتاه خود در سازمان میراث فرهنگی توانست آنچه در جریان جا‌به‌جایی‌های سازمان میراث فرهنگی از مرکز اسناد و پژوهشکده‌های سازمان میراث فرهنگی در شیراز مانده بود را به تهران بازگرداند. او توانست باستان‌شناس‌ها و متخصصان میراث فرهنگی را که در دولت‌های قبل از این سازمان خداحافظی کرده بودند، اخراج شده بودند و یا قهر کرده بودند بار دیگر به سازمان میراث فرهنگی دعوت کند تا آن «بدن لگدکوب شده زخمی» آن سازمان را که خود از آن سخن گفته بود با کمک متخصصان به حاشیه رانده شده بار دیگر روی پای خود برقرار کند.

آنطور که نجفی در مراسم تکریم خود گفت، برنامه‌های زیربنایی تدوین شده در سازمان میراث فرهنگی در دوره مدیریت مسعود سلطانی فر ادامه خواهد یافت. برنامه‌هایی که قرار است سرعت قطار از ریل خارج شده سازمان میراث فرهنگی را که اکنون به تعبیر نجفی روی ریل افتاده است بیشتر کند.

 

کد خبر 248479

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز