گروه اجتماعی: گشت‌های ویژه پلیس از دیروز ماموریت خود را در معابر اصلی شهر و مراکز خرید و مراکز حمل‌ونقل عمومی آغاز کردند.

این طرح که از 15بهمن در مراکز تجاری و خرید، مترو، پیاده‌روها و اتوبوس‌ها آغاز شده، تا پایان سال ادامه خواهد داشت. در این طرح همچنین نیروهای پلیس در بزرگراه‌ها و خیابان‌های اصلی برنامه مداوم گشت‌زنی خواهند داشت.بر این اساس مأموران یگان امداد با گشت‌زنی در بزرگراه‌های پایتخت در حوزه انتظامی با محوریت سرقت برخورد می‌کنند. فرمانده انتظامی تهران بزرگ با بیان اینکه پلیس در روزهای باقیمانده از سال در حالت آماده‌باش خواهد بود، تأکید کرد: نیروهای پلیس از مراکز تجاری و غیره مراقبت بیشتری خواهند داشت. فرماندهی انتظامی تهران بزرگ همچنین برای کاهش تخلفات و تصادفات از حدود 10روز پیش طرح ویژه برخورد با تخلفات شبانه را در بخش راهنمایی و رانندگی در بزرگراه‌های تهران آغاز کرده است.

ماموران پلیس در این طرح با تخلفات حادثه‌ساز همچون سرعت و سبقت غیرمجاز، لایی‌کشی، انجام حرکات مارپیچ، نداشتن تجهیزات روشنایی در شب و نصب چراغ‌های زنون برخورد می‌کنند. در شب‌های گذشته هر شب حدود 700دستگاه خودروی متخلف که 2تخلف حادثه‌ساز همزمان داشتند، توقیف شده است. هدف از اجرای این طرح‌ها کاهش تخلفات شبانه، برخورد با جرایمی از قبیل سرقت و ارتقای ضریب امنیت در شهروندان اعلام شده و این گشت‌ها در تمامی ساعات شبانه‌روز ادامه خواهد داشت. تکرار و شدت حوادث بزرگراهی، پلیس را بر آن داشته که این طرح را در روزهای پرتردد پایان سال اجرا کند.
اوایل بهمن‌ماه 92سرعت بالا، حرکات مارپیچ و بی‌اعتنایی به‌خودروهای دیگر در بزرگراه یادگار امام حادثه‌ای به بار آورد که طی آن 4نفر ازجمله رانندگان 2خودرو 206به کام مرگ رفتند و بیش از این تعداد مجروح شدند.

تصادف فقط بخشی از فاجعه‌ای است که می‌تواند تخلفات بزرگراهی در پی داشته باشد. اوایل زمستان سال91، برخورد یک خودروی بنز و یک خودروی بی‌ام‌دبلیو پس از تعقیب و گریز در بزرگراه و حرکات مارپیچ، موجب درگیری، قمه‌کشی و جراحت با قمه و مرگ یک راننده شد. ماجرا از این قرار بود که حوالی ساعت 2نیمه‌شب بر اثر برخورد جزئی 2دستگاه خودرو در منطقه سعادت‌آباد، راننده خودروی بنز با قمه به‌سوی راننده خودروی بی‌‌ام‌دبلیو حمله ور شد و راننده این خودرو را مضروب کرد. راننده بی‌ام‌دبلیو و هم پس از زیرگرفتن مهاجم از محل گریخت. راننده بنز بر اثر عبور خودرو جان باخت.اینها 2نمونه از حوادثی است که توانسته‌اند به رسانه‌ها راه پیداکنند.

سردار حسین ساجدی‌نیا فرمانده انتظامی تهران بزرگ درباره طرح تازه پلیس برای گشت‌زنی گشتی‌های ویژه در بزرگراه‌ها و خیابان‌های اصلی به ایسنا گفت: از زمان اجرای این طرح تا‌کنون تصادفات فوتی و جرحی به‌جز یک مورد تصادف جرحی، به صفر رسیده و تصادفات خسارتی نیز به‌شدت کاهش داشته است. ساجدی‌نیا که بین ساعت‌های 3و 4روز سه‌شنبه از اجرای طرح ویژه انتظامی - ترافیکی در بزرگراه‌های پایتخت سخن می‌گفت، خبر داد:

با توجه به نزدیکی خریدهای نوروزی و در راستای ارتقای امنیت و برخورد با مجرمان و متخلفان اوایل هفته جاری فرماندهی انتظامی تهران بزرگ طرح انتظامی بزرگراه‌ها را نیز آغاز کرده است. او با اشاره به اینکه تنها طی 3شب 58دستگاه خودروی سرقتی به همراه سارقان آنها در بزرگراه‌های پایتخت کشف و ضبط شدند تأکید کرد: طرح مشترک «ترافیکی - انتظامی» با افزایش تعداد گشتی‌ها طی روزهای آینده تقویت خواهد شد. به گفته ساجدی‌نیا، مأموران انتظامی درصورت مشاهده تخلفات راهنمایی و رانندگی نیز با متخلفان برخورد می‌کنند.همچنین براساس اخبار اجرای این طرح در شب‌های گذشته، گشت‌های ویژه پلیس در فعالیت‌های خود به تعدادی از خودروها کمک‌رسانی و امدادرسانی داشتند.

کد خبر 248463
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز