همشهری آنلاین: کاترین اشتون اعلام کرد که گروه ۱+۵ در مذاکرات هسته‌ای با ایران تا هر زمانی که لازم باشد برای رسیدن به یک توافق " بسیار دشوار" گفت‌وگو خواهد کرد، حتی اگر این کار به مفهوم تمدید ضرب‌الاجل ۶ ماهه شان باشد.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یک شنبه در گفت‌وگو با روزنامه‌ وال استریت ژورنال در حاشیه‌ کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که توافق نهایی باید جامعه بین‌المللی را مطمئن کند که برنامه‌ هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است.

اشتون علاوه بر آن مذاکرات با ایران را " بسیار دشوار" خواند و گفت: همه این را به شما خواهند گفت که این مذاکرات بسیار دشوار است. ما در این زمینه هیچ تضمینی نداریم و برای رسیدن به یک توافق درست تا هر زمانی که لازم باشد وقت می‌گذاریم.

به گزارش ایسنا، ایران و گروه 1+5 در ماه نوامبر سال 2013 به یک توافق 6 ماهه دست یافتند که بر اساس آن ایران متعهد شد در ازای لغو برخی تحریم‌های آمریکا و اتحادیه‌ اروپا بخش‌هایی از برنامه‌ هسته‌ای‌اش را به حالت تعلیق درآورد.

این توافق که در تاریخ 20 ژانویه اجرایی شد می‌تواند بر اساس توافق دو جانبه تمدید شود.مقامات ایران و غرب گفته‌اند که امیدوارند در عرض 180 روز به یک توافق جامع دست یابند.مقامات غربی در خفا گفته‌اند که به دلیل پیچیدگی مسائل شک دارند توافق با ایران تا ماه ژوئیه حاصل شود.

برخی دیپلمات‌ها می‌گویند که به عقیده‌ آنها چندین ماه طول می‌کشد تا متن یک پیش نویس برای یک مذاکرات جدی تهیه و تنظیم شود.

دوران ریاست کاترین اشتون در زمینه سیاست خارجی اتحادیه اروپا درماه اکتبر به پایان خواهد رسید.

روزنامه‌ وال استریت ژورنال در ادامه‌ی گزارشش نوشت که تمدید مدت زمان مذاکرات می‌تواند باعث تشدید فشار در کنگره آمریکا برای اعمال تحری‌م‌های جید علیه ایران شود. تمدید این مدت زمانی می‌تواند جایگاه تندرویان در داخل ایران را نیز تقویت کند، زیرا به مفهوم تاخیر در لغو تحریم‌ها علیه ایران بود که دولت ایران برای بهبود وضعیت اقتصادی روی آن حساب کرده است.

کریس مورفی، سناتور دموکرات آمریکایی روز یک شنبه در مونیخ گفت که مطمئن است سنای آمریکا به این زودی‌ها برای تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران رای گیری نخواهد کرد و لی هشدار داد که اگر نشانه‌هایی دیده شود حاکی از این که تهران از این مذاکرات برای وقت کشی استفاده می‌کند این پنجره چندان دوام نخواهد داشت.

اشتون گفت که محور اصلی دور بعدی مذاکرات در تاریخ 18 فوریه فرمت و چارچوب زمانی گفت‌وگوها خواهد بود.

اشتون و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا اخیرا در مونیخ با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کردند. ظریف ملاقات صبح یک شنبه خود با کری را " خوب " توصیف کرد ولی به جزییات اشاره‌ای نداشت.

به گفته‌ یک مقام عالی رتبه‌ آمریکایی در این دیدار کری بر اهمیت این که دو طرف به تعهدات خود عمل کنند تاکید کرد و در عین حال گفت که آمریکا به اعمال تحریم‌های فعلی ادامه خواهد داد.

اشتون در گفت‌وگو با این روزنامه‌ی آمریکایی از اظهار نظر درباره‌ درخواست‌های احتمالی گروه 1+5 ازایران خودداری کرد، ولی گفت که " نگرانی‌های بین‌المللی باید کاملا رفع شوند و اعتمادی که مردم نسبت به ماهیت صلح آمیز برنامه‌ هسته‌ای ایران داشته باشند باید قطعی شود.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که در چند هفته آینده و پس از دور بعدی مذاکرات به ایران سفر خواهد کرد تا درباره‌ مسائل منطقه‌ای و حقوق بشر با مقامات ایران گفت‌وگو کند.

کد خبر 248156
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز