یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۹
۰ نفر

منتقدان و صاحب‌نظران محیط‌زیست و منابع طبیعی بارها نسبت به پیامدهای زیست‌محیطی انتقال آب از حوضه‌ای به حوضه دیگر هشدار داده و تأکید می‌کنند که این شیوه انتقال آب، هم در مبدا و هم در مقصد باعث بروز فاجعه زیست‌محیطی می‌شود.

طرحی مغایر با معیارهای محیط زیست

با این حال، روزگذشته رئیس دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران گفت: اگر آب خلیج‌فارس را به چاله سیستان منتقل کنیم در کوتاه‌ترین مدت باعث کنترل شن‌های روان و تغییر کاربری اراضی منطقه به کشاورزی و صنعتی وابسته به کشاورزی خواهد شد.

کیومرث یزدان پناه در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: این کار می‌تواند در یک طرح سه الی چهارساله از طریق انتقال آب از مسیر میناب و جاسک به چاله سیستان انجام شود. وی ادامه داد: اگر آب خلیج‌فارس به ارتفاعات قبل از چاله سیستان منتقل شود به‌دلیل ویژگی‌های ژئومورفولوژیک منطقه نیازی به کارخانه‌های آب‌شیرین‌کن و یا پمپاژهای کنترل نمک نخواهد بود چراکه درصورت رها شدن آب با طی کردن مسیری از طریق سفره‌های آب زیرزمینی، خود زمین شوری آن را گرفته به‌صورت چاه یا چشمه مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. این استاد دانشگاه تصریح کرد: درحالی‌که سایر کشورهای همسایه مانند امارات و قطر در پی ایجاد دریاچه‌های مصنوعی هستند دریاچه هامون در ایران در حال خشک‌شدن است.

وی اضافه کرد: در جنوب ایران دریاچه هامون به‌دلیل عدم‌تخصیص حقابه این دریاچه از طریق رودهای هیرمند و هلیل‌رود خشک شده و تأثیر فراوانی بر اکوسیستم منطقه و گسترش بیابان‌های آن گذاشته است و از سویی هر 15سال یک‌بار به‌مدت 10سال دچار خشکسالی می‌شویم که همین موضوع مسئله بیابان‌زایی و حرکت شن‌های روان را در این منطقه تبدیل‌ به بحران کرده است.

کد خبر 247986

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز