پریا خانی: منطقه ما با تمام زیباییهایش مشکلاتی نیز دارد که با نازیبایی خود کمی آزاردهنده است.

پل سبز-اراضی عباس آباد


مشکلاتی که همواره با صبوری همشهریان عزیزمان همراه بوده به طوری که مشکلات را دیده اند اما به وظیفه شهروندی خودشان عمل کرده اند. بیشک هرچه شهروندان با شهرداری ارتباط بیشتری داشته باشند و مشکلات را با آنها در میان بگذارند طبیعتاً امیدواری به رفع مشکل بیشتر و صبر شهروندان نتیجه بخش تر خواهد بود. برای درک این موضوع کافی است تنها کمی نگاهمان به شهر و محیط اطرافمان را مانند یک خانواده فرض کنیم تا ببینیم چه نقش مهمی میتوانیم در رفع بسیاری از مشکلات یا کاستی ها داشته باشیم!

شهردار سابق منطقه 14 تهران و شهردار اسبق شهرکرد به تازگی سکان مدیریت شرکت نوسازی عباس آباد و طرحهای متعدد واقع در آن را بر عهده گرفته است. دکتر اردشیر نوریان از ظرفیت های اراضی میگوید، از دغدغه برای تکمیل طرحها و آیندهای که در انتظار این منطقه از پایتخت است. تهرانی ها اراضی عباس آباد را با بوستان هایش میشناسند، آب و آتش، بنادر و نوروز و... که اکنون یکی از پاتوق های اصلی آنها در همه ایام سال هستند. امروز آنها تکمیل پل طبیعت، آسمان نما و... را انتظار میکشند تا پازل قطب فرهنگی و گردشگری کشور رفته، رفته کامل شود.

  • آقای دکتر در ابتدای دوران مسئولیت خود در اراضی عباس آباد، وضعیت این بخش از شهر تهران، طرحهای واقع در آن را چگونه ارزیابی میکنید؟

این اراضی از نظر سابقه و تاریخچه، نگاه کلان مدیریت شهری و حاکمیت، برنامه ها و طرحها، کارکردهای منطقه ای، ملی و فراملی و نیز نقش آن در زندگی شهری، یک منطقه شاخص و متمایز در شهر است. با این همه معتقدم برای یک بررسی دقیق از وضعیت، نیاز به زمان بیشتری است، در یک نگاه اجمالی باید عرض کنم در سالهای اخیر و با توجه به رویکرد مدیریت جهادی شهرداری تهران این اراضی نیز به واسطه طرحها و طرحهای اجرا شده و طرحها و برنامه های در حال اجرا متحول شده است. اراضی عباس آباد در حال حاضر یک نقطه جذاب و ویژه گردشگری است. فضای سبز و پوشش گیاهی این منطقه نقش ریه تنفسی برای شهر تهران رابازی کرده، به کانون دیپلماسی شهری تبدیل شده است.

  • به طرحهای واقع در اراضی عباس آباد اشاره کردید، در حال حاضر روند اجرایی طرحهای شرکت چگونه است؟

از سال 87 روند افتتاح و بهره برداری از طرحهای اراضی عباس آباد آغاز شده است. در طول این سالها طرحهای متعددی تکمیل شده، در حال حاضر هم چندین طرح و طرح شاخص در حال اجراست. در پهنه غربی پس از افتتاح بوستان نوروز، تکمیل میدان مشاهیر و بهره برداری از مجموعه آسمان نما در دستور کار است. پل طبیعت به عنوان بزرگترین طرح شرکت و یکی از طرحهای متمایز شهرداری تهران مراحل انتهایی تکمیل خود را سپری میکند. در پهنه شرقی نیز احیای بوستان طالقانی، ساخت گذر فرهنگ، تپه فرهنگ و بوستان فلسفه در دست اجراست. فعالیت های عمرانی باغ هنر نیز در جریان است. ارزیابی من این است که به لطف خدا خبرهای خوشی را در آینده نزدیک درباره تکمیل طرحها خواهیم شنید.

  • از پل طبیعت به عنوان یکی از طرحهای شاخص شهرداری تهران و نمادی جدید برای پایتخت یاد می شود، شما چه ویژگی هایی در این پل میبینید؟

این پل از چند نظر متمایز و منحصربه فرد است. طراحی، شیوه های اجرایی و مشخصه های فنی و مهندسی و همچنین کاربریهای تعریف شده برای این سازه تقریباً برای نخستین بار در کشور اتفاق افتاده است. پل طبیعت با 7 هزارمترمربع مساحت از اتصال 14 هزار قطعه فولادی در ارتفاع 40 متری و بر روی بزرگراه مدرس ساخت شده، در سطح کشور و حتی منطقه خاورمیانه، بزرگترین پلی است که تنها برای عبور مرور عابران و وسایل نقلیه پاک مانند دوچرخه ایجاد شده است. تعریف کاربری این سازه عظیم، بر گرفته از معماری اصیل ایرانی و به عنوان یک مقصد گردشگری است. باید تأکید کنم شاخصه های پل طبیعت موجب شده تا این سازه را نمادی برای شهر انسان محور و سازگار با طبیعت بدانیم.

  • فعالیت های عمرانی و اجرایی این طرح چه ویژگی هایی داشته است؟

اجرای طرحی که دارای شاخصه های معماری و فنی مهندسی است با توجه به موقعیت جغرافیایی حتماً با دشواری های متعددی روبه رو خواهد شد. حین اجرای این سازه فولادی عظیم که حدود 1900 تن وزن دارد؛ بر ترافیک بزگراه مدرس به عنوان یکی از اصلی ترین شریانهای ارتباطی شهر تهران، خللی وارد نشده است. در طول ساخت این پل 1. 2 کیلومتر جوشکاری در سختترین شرایط آب هوایی و با لحاظ همه معیارهای تخصصی و ایمنی انجام شده است. علاوه بر اینها از آغاز عملیات اجرایی و با در نظر گرفتن بافت فضای سبز و پوشش گیاهی منطقه، سعی بر آن بوده تا آسیبی به این بافت نرسد. در نهایت هم باید عرض کنم که تجربه اول به خصوص در حوزه فنی و مهندسی و طرحهای عمرانی دشواری های اجرا را دوچندان می کند.

  • در حال حاضر وضعیت طرح چگونه است؟ زمان بهره برداری از آن نزدیک است؟

مراحل نهایی تکمیل پل در جریان است. سازه پل تکمیل شده و در حال نصب تجهیزات، ایجاد تأسیسات مورد نیاز، نصب کفپوشها و اجرای فضای سبز و مسیرهای دسترسی آن هستیم. در این پل 5100مترمربع کفپوش چوبی نصب میشود. حدود 730مترمربع فضای سبز ایجاد میشود. با ساخت آب نماها، رنگ آمیزی کامل و نورپردازی پل، جلوه این سازه فولادی دوچندان خواهد شد.

  • پل طبیعت با مشخصه ها و ویژگی هایی که برشمردید یکی از طرحهای بزرگ شهر تهران است، تأثیر آن را بر منطقه و شهر تهران چگونه ارزیابی میکنید؟

با ساخت این پل حتماً جاذبه های اراضی عباس آباد و منطقه بیشتر خواهد شد. در کل این طرح، گردشگری شهری را متحول میکند. توسط این پل اتصال شرق و غرب اراضی و بوستان های طالقانی و بنادر برآورد میشود. جمع زیادی از شهروندان این منطقه را به عنوان نقطه ای مطلوب برای فعالیت های ورزش و سلامت، تفریح و گذران اوقات فراغت خود انتخاب خواهند کرد. این پل به لحاظ زیبایی ظاهری و طراحی خاصی که دارد؛ چهره منطقه 3 را دگرگون میکند. با توجه به کاربری های در نظر گرفته شده برای آن، در جهت جذب درآمدهای پایدار برای شهر حرکت خواهد کرد.

یک پل سبز در عصر ماشین و ترافیک

پل طبیعت در قسمت مرکزی اراضی عباس آباد قرار دارد. قدم بر روی پل میگذارم. پلی که بنا بر آخرین گزارشهای رنکینگهای بین المللی به عنوان بزرگترین پل غیرخودرو خاورمیانه جای خود را در صدر جدول های جهانی ثابت کرده است. پل در سه طبقه به شکل یک درخت است که شاخ و برگهایش را ستونهای فولادی در برگرفته است. قرار است که طبقات به عبور و مرور کالسکه، دوچرخه، رستوران و برگزاری نمایشگاه اختصاص یابد. در هر طبقه نیز فضای سبز خواهیم داشت. «محمدرضا نوریان» مدیر روابط عمومی اراضی میگوید: اکنون صددرصد ساخت سازه پل طبیعت به اتمام رسیده، کارهای اجرایی فاز دوم آن نیز در حال انجام است. با اتمام فاز دوم این طرح شهری، فاز سوم آن که تکمیل فضاهای تجاری و گردشگری مستقر روی پل است نیز، با انتخاب شرکت بهره بردار آن شروع خواهد شد. پل طبیعت بر روی بزرگراه مدرس واقع شده است. به علاوه دو بخش شرقی و غربی اراضی را به هم وصل میکند. در قسمت شرقی بخش گردشگری و بوستانهای اراضی وجود دارد که شامل بوستان های آب و آتش، بنادر، نوروز، اسکیت پارک، آسمان نمای گنبد مینا، نوروز و جست وجو میشود. بخش غربی نیز قسمت فرهنگی اراضی است که کتابخانه ملی، دایره المعارف علوم، باغ کتاب، باغ هنر، باغ موزه دفاع مقدس، فرهنگستان های علوم پزشکی و ادبیات فارسی و موزه جواهرات را در بر میگیرد. پل دوبوستان بنادر و طالقانی را به هم وصل میکند. نوریان میگوید: راه های دسترسی در دو بوستان به پل طبیعت نیز در نطر گرفته شده است. تصور اینکه به زودی در تهران مردم بر روی پل طبیعت به تفریح و گفت و شنود بپردازند؛ در شرایطی که اطراف پل را درختان و گیاهان سبز پوشانده اند و پل بر روی درهای سبز قرار گرفته، برای یک لحظه آدمی را در عصر ماشین و ترافیک میبرد به گذشته های دور.

صد سال پل طبیعت خواهیم داشت

پلهایی که در محیط های طبیعی ساخته میشود؛ هرکدام ویژگی های خاص خود را دارد. به عنوان مثال در کشور کانادا پل طبیعتی ساخته شده که دو دره عمیق را به یکدیگر متصل میکند. عرض پل در آن کشور تنها یکمتر است که به صورت معلق طراحی شده است. برای همین شما نمیتوانید این پل را با پل طبیعت تهران مقایسه کنید، چرا که ویژگی هایی که در ساخت و طراحی پل طبیعت تهران در نظر گرفته شده، آن را از سایر پل های مشابه خود متمایز میکند. پل طبیعت یک سازه 2 هزار تنی در دل طبیعت است که توسط بهترین جوشکارهای بین المللی به انجام رسیده است. عمده جوشکاران پل، در اسکله های فلزی دریایی و سکوهای نفتی تجربه کار داشتند. بسیاری از آنها نیز در ساخت اسکله پارس جنوبی مشغول به فعالیت بودند. نکته مهم دیگری که در مراحل ساخت پل طبیعت اهمیت دارد، اجرای کامل این سازه فولادی همگام با طبیعت توسط متخصصان داخلی است. تنها در نظارت بر روند اجرایی آن از مشاوران خارجی و بین المللی استفاده شده است. برای ساخت پل 14 هزار قطعه فولادی با استفاده از 102 کیلومتر جوشکاری نصب و مونتاژ شده است. حدود 19 هزارمترمربع نیز حجم رنگ میزی پل در سه لایه رنگ است. با تمام ویژگی های فوق پل طبیعت حدود 100 سال دوام خواهد داشت.

ویژگی اصلی طرح پل طبیعت

در ادامه توسعه اراضی عباس آباد و برای ایجاد فضای گردشگری برای تهرانی ها در دل طبیعت، طراحی و اجرای پل طبیعت در سطح بین المللی به مسابقه گذاشته شد. بیش از 10 طرح از طراحان داخلی و خارجی به دبیر خانه مسابقه ارسال شد. از میان طرح های ارسال شده، طرح کنونی پل طبیعت به عنوان برگزیده انتخاب شد. سپس در سال 1389 طراحی و اجرای طرح آغاز شد. دلیل انتخاب طرح هم این بود که بیشترین سازگاری را با محیط زیست دارد. همچنین طرح کنونی سازگار با شاخص های معماری ایرانی ـ اسلامی است چرا که بر مبنای معماری اسلامی پل به عنوان یک مقصد در نظر گرفته شده است. در واقع طراحی پل انسان محور است. پل به شکل یک درخت با شاخه های متعدد و در هم تنیده در دل طبیعت است که بنا بر تعریف پل در معماری اصیل ایرانی فقط محل عبور و مرور نیست؛ بلکه مانند پل خواجو محل شب نشینی، تفریح، حضور هنرمندان ومردم است. با استفاده از این طرح مردم میتوانند از امکانات پل مانند رستوران، نمایشگاه، فضای سبز، منظره های بی نظیر در فراز شهر بهره ببرند.... اکنون بر روی پل ایستاده ام پلی که بدون رساندن کوچکترین آسیب به محیط زیست اطراف خود، در ارتفاع 40 متری از سطح زمین قرار گرفته است. فضای سبز اطراف پل امکان رشد دارند. این در حالی است که ماکت نهایی این پل نشان میدهد حدود 700مترمربع محیط سبز در داخل پل ایجاد میشود. از آن بالا تمام شهر دودی تهران پیداست.

 

کد خبر 247914

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز