گروه بورس: بازار سهام در یک‌ماه گذشته با افت قابل توجهی مواجه شد.

هرچند به‌نظر می‌رسد با توجه به موج حمایت بزرگان بورس از شتاب این نزول در روزهای آینده تا حد زیادی کاسته شود، آمارها نشان می‌دهد تبعات این موج منفی بر بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری تازه درحال آشکار شدن است.به گزارش همشهری، اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار خلاصه‌ای از عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری را منتشر کرد.

براساس این گزارش، از میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در بورس تنها صندوق سرمایه‌گذاری مشترک بذر امیدآفرین توانسته بازده مثبت بیش از 3درصدی را در یک‌ماه اخیر به‌دست آورد، پس از آن صندوق سرمایه‌گذاری نوین با تحقق بازده منفی 8/0درصدی، فیروزه با بازده منفی 2درصد و کارآفرینان برتر با کسب بازده منفی 3درصد در بالاترین ردیف جدول بازده صندوق‌ها قرار می‌گیرند.

این میزان بازدهی منفی تحقق یافته توسط صندوق‌های مذکور، با توجه به بازده منفی قابل توجه صندوق‌هایی همچون صنعت و معدن، رفاه، البرز و توسعه فردا چندان نامناسب به‌نظر نمی‌رسد. صندوق سرمایه‌گذاری صنعت و معدن در یک‌ماه اخیر بازده منفی 19.6 درصدی را به‌دست آورده و صندوق رفاه نیز در مدت مشابه بازده منفی 19.2 درصدی را محقق کرده است. در کنار صندوق‌های مذکور، البرز و نیز توسعه فردا بازده منفی 16.8درصدی و 16درصدی را کسب کرده‌اند.

علاوه برکاهش بازده، نزول بازار تعداد مشتریان صندوق‌ها را نیز به‌تدریج کاهش داده و آمارها نشان می‌دهد، تعداد واحدهای ابطال شده در صندوق‌های مذکور اعم از پربازده و کم بازده‌ترین و نیز میزان موجودی نقدی آنها از زمان شروع روند نزولی بورس یعنی 21دی‌ماه قابل توجه بوده است. در این مدت تعداد واحدهای صادر شده در صندوق سرمایه‌گذاری مشترک نوین 2هزارو979واحد و تعداد ابطالی‌ها 686 واحد بوده است.

علاوه بر این، تعداد واحدهای صادر شده توسط صندوق سرمایه‌گذاری فیروزه در مدت مورد اشاره 27واحد بوده و تعداد واحدهای ابطالی آن در هر روز صفر واحد بوده و تاکنون در رقم 55هزارو702واحد باقی مانده است.تعداد واحدهای صدور در صندوق سرمایه‌گذاری کارآفرینان برتر 247واحد و ابطالی‌های آن نیز 514واحد است

میزان موجودی نقد در صندوق سرمایه‌گذاری مشترک نوین0.04  درصد است و در مقابل نزدیک به 24درصد از سرمایه صندوق فیروزه به‌صورت نقد است. همچنین 7درصد از سرمایه صندوق کارآفرین برتر وجه نقد است. تا به اینجا مشخص است که در 2صندوق نوین و فیروزه که توانسته‌اند بازده منفی کمتری را در شرایط منفی بازار سهام به‌دست آورند، تعداد واحدهای صادر شده در آنها بیش از تعداد واحدهای ابطالی است.

اما در مورد صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترکی که بیشترین بازده منفی را به‌دست آورده‌اند، تعداد 71واحد از یونیت‌های سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری صنعت و معدن در دوره مذکور ابطال شده این صندوق هیچ واحدی را نه‌تنها طی این دوره بلکه در روزهای قبل از شروع روند منفی بورس صادر نکرده است و صندوق رفاه نیز با ابطال 5هزار واحدی از 21دی‌ماه سال‌جاری تاکنون، تنها 246واحد صادر کرده است.

در میان صندوق‌هایی که بیشترین بازده منفی را طی یک ماهه اخیر به‌دست آورده‌اند، برآیند تعداد واحد‌های صادرشده و ابطال شده بیانگر برتری تعداد واحدهای ابطالی بر صادرشده است و این تفاوت بسیار حائز اهمیت به‌نظر می‌رسد.

کد خبر 247799
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز