سه‌شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۷
۰ نفر

گروه بورس: پس از ۲۳روز نزول، بزرگان بورس دور هم جمع شدند و تصمیم گرفتند، با توقف عرضه، مانع از نزول شاخص‌های بورس شوند.

به گزارش همشهری، دیروز صبح نشستی به میزبانی شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران برگزار شد که در آن 50تن از مدیران ارشد بازار سرمایه حضور داشتند. در این نشست مردان با نفوذ بورس تعهد کردند تا اطلاع ثانوی عرضه‌ای در بازارسهام انجام ندهند. این کار به‌دلیل جلوگیری از نزول شاخص انجام می‌شود. شاخص کل بورس تهران از 15دی‌ماه تاکنون هزاران واحد نزول کرده است.

در این جلسه بزرگان بازار همچون سرمایه‌گذاری امید، سرمایه‌گذاری غدیر، بانک پاسارگاد، بانک تجارت، بانک ملت، کانون سهامداران حقیقی، شستا، گروه بهمن، همراه اول، سرمایه‌گذاری صنعت و معدن، بیمه مرکزی ایران، تأمین سرمایه امین، کانون نهاد‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری توسعه ملی، توسعه صنایع بهشهر و دیگر چهره‌های نام آشنای بازار سرمایه حضور داشتند.

علیرضا عسگری مارانی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ملی که میزبان این نشست بود، توضیح داد: با توافق حاضران درجلسه مقرر شد سهامداران حقوقی سهام جدید در بورس عرضه نکنند تا زمینه نزول شاخص فراهم نشود. از او پرسیدیم آیا این پیشنهاد از سوی او ارائه شده است؟ که توضیح داد: خیر، این پیشنهاد را آقای محمود امراللهی مدیرعامل بیمه ایران مطرح کرد که با موافقت حاضران مواجه شد. عسگری مارانی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا برای کنترل بازار سهام هماهنگی هم با سازمان بورس و اوراق بهادار انجام شده بود؟ گفت: من شخصا گفت‌وگویی در این زمینه با سازمان بورس نداشتم.

ضمانت اجرا

از مدیرعامل سرمایه‌گذاری ملی ایران پرسیدیم آیا ضمانتی برای اجرای تعهدات انجام شده از سوی سهامداران حقوقی بزرگ وجود دارد یا خیر؟وی گفت: اتفاقا این یکی از موضوعات این نشست بود که از سوی دکتر سلیمانی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر که خود ریاست جلسه را برعهده داشت مطرح شد. پاسخ به این پرسش نیز در همین جلسه داده شد. موضوع این است که هریک از اعضای این نشست خود از شرکت‌های سرمایه‌گذاری و حقوقی‌های بزرگ بازار هستند.

بنابراین هرکدام در جایگاه خودشان باید از ارزش خالص دارایی‌هایشان حمایت کنند و در این زمینه به صاحبان سهام گزارش دهند. بنابراین طبیعی است که باید از سهام شرکت‌های زیرمجموعه خودشان حفاظت کنند. به گفته او وظیفه همه شرکت‌های حقوقی بزرگ دفاع از دارایی‌هایشان است.

دلایل نزول بازار

او در پاسخ به این پرسش که دلایل نزول شاخص بورس ظرف چند روز گذشته چه بوده است؟ گفت: بخش زیادی از دلایل نزول، شفاف نبودن عملکرد دولت و مجلس در بحث تعیین حقوق و عوارض دولتی است که منجر به افزایش ریسک‌های سیستماتیک بازار سهام شد. در عین حال افزایش عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی‌ که متناسب با ظرفیت‌های یک سهم انجام نمی‌شد هم به جو منفی بازار دامن زد که البته این کار هم به دستور خود دولت انجام می‌شد.

2 تصمیم مهم برای حمایت از بازار

غلامرضا سلیمانی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر هم که ریاست جلسه دیروز را برعهده داشت درخصوص نتایج این نشست گفت: سهامداران عمده و سرمایه‌گذاران حقیقی به این جمع بندی رسیدند که به‌منظور حمایت بیشتر از بازار سرمایه، 2 موضوع را در دستور کار خود قرار دهند. براساس این تصمیم، از این پس سهامداران عمده و حقوقی شرکت، سهامی را در بازار عرضه نخواهند کرد همچنین با توجه به شناختی که از سهام خود دارند و اطمینان نسبت به ارزنده بودن سهم، سهام عرضه شده را خریداری خواهند کرد.

عرضه‌ مربوط به صندوق‌هاست

محمودرضا خواجه‌نصیری، مدیر نظارت بورس هم با اشاره به مثبت بودن جلسه صبح دیروز حقوقی‌ها گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که بخش قابل‌توجهی از عرضه‌های انجام شده توسط حقوقی‌ها، ناشی از عرضه‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک بوده که باتوجه به فروشی که انجام شده، دیگر شاهد عرضه در این بخش نیستیم و سهامداران حقوقی در حال اجرایی کردن تصمیمات نشست صبح دیروز خود هستند.

خواجه‌نصیری افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد هیچ شرکتی نیست که خالص معاملات آن فروش باشد بلکه همه شرکت‌های سرمایه‌گذاری، دارای خالص معاملات خرید بالا هستند. دراین روزها سهامدار حقوقی که عرضه‌کننده باشد خیلی کم داشته‌ایم. به همین دلیل نگرانی ازجانب حقوقی‌ها وجود ندارد و سهامداران حقوقی همانطور که صبح دیروز در جلسه خود تصمیم گرفتند، در حال حمایت از بازار هستند.

کد خبر 247560
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز