همشهری آنلاین: مدیرمسوول روزنامه‌ی «شرق» درباره‌ی کمک دولت به باز شدن فضای رسانه‌ای در کشور، گفت: همین‌قدر که دولت از رسانه‌ها شکایت نمی‌کند، بزرگ‌ترین گام در راستای باز شدن فضای مطبوعات است.

مهدی رحمانیان

مهدی رحمانیان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که اعتقاد برخی مبنی بر این‌که دولت گامی در باز شدن فضای مطبوعات برنداشته بی‌انصافی است،‌ اظهار کرد: همین‌قدر که دولت از رسانه‌ها شکایت نمی‌کند و با آن‌ها مقابله نمی‌کند یک گام بزرگ است. در دولت گذشته، ما شاهد بودیم که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بدون تشکیل شدن جلسه‌ی هیئت نظارت بر مطبوعات، با رأی مستقیم خود، یک روزنامه را تعطیل می‌کرد و اظهار نظرهایی در مخالفت با رسانه‌ها مطرح و این اظهار نظرها را تکرار می‌کرد؛ اما در این دولت، وزیر ارشاد نه‌تنها این کارها را نمی‌کند، بلکه با همدلی و همسویی با رسانه‌ها برخورد می‌کند. بنابراین دولت تا کنون به سهم خود، در باز شدن فضای رسانه‌ای نقش ایفا کرده است.

او با اعتقاد به این‌که فضای رسانه‌ای نسبت به قبل از انتخابات ریاست جمهوری بازتر شده است‌، گفت: به‌طور کلی، با تغییر دولت‌ها، فضای عمومی کشور و به تبع آن، فضای رسانه‌ها تغییر می‌کند. بنابراین اصلا نمی‌توان گفت که فضای حاکم بر رسانه‌ها در دولت قبل، اکنون نیز حاکم است؛ اما مسأله این است که مشکل رسانه‌ها فقط با دولت نیست، چون دولت خودش را متولی رسانه‌ها نمی‌داند و دستگاه‌های دیگر نیز نسبت به رسانه‌ها اظهار نظر و رفتارهایی را انجام می‌دهد.

رحمانیان ادامه داد: تغییراتی در فضای حاکم بر رسانه‌ها از سوی دولت ایجاد شده، اما در بخش‌های دیگر که احساس متولی بودن نسبت به رسانه‌ها دارند، هیچ تغییری به‌وجود نیامده، ولی مجموعا شرایط عمومی رسانه‌ها نسبت به گذشته تغییر کرده است.

مدیرمسوول روزنامه‌ی «شرق» در پاسخ به این پرسش که رسانه‌ها چگونه می‌توانند ظرفیت ایجادشده را حفظ کنند؟ تأکید کرد: خطوط قرمز نوشته‌شده‌ای وجود دارد که اگر رسانه‌ها آن چارچوب را رعایت کنند‌، بسیاری از مشکلات خود به خود حل می‌شود. طبیعتا رسانه‌ها نباید از هنجارهای دینی و مسائل مربوط به امنیت ملی بگذرند و باید تلاش کنند که خطوط قرمز ملی را حفظ کنند و به حریم شخصی افراد وارد نشوند.

او توضیح داد: خطوط قرمز نانوشته‌ای هم وجود که در بسیاری از موارد، آفت رسانه‌ها می‌شود؛ اما اگر رسانه‌ها تلاش کنند همان چارچوب کلی خود را حفظ کنند، طبیعتا شرایط بهبود خواهد یافت.

رحمانیان در پاسخ به این‌که رسانه‌ها در سال‌های گذشته نیز علاوه بر رعایت خطوط قرمز نوشته‌شده، خطوط قرمز نانوشته را نیز رعایت می‌کردند، اما شرایط آن‌ها تغییر نکرد، آیا رسانه‌ها به‌تنهایی می‌توانند با حفظ همین شرایط، فضا را بهتر کنند؟ اظهار کرد: این موضوع، یک شبه نمی‌تواند اتفاق بیفتد طبیعتا رسانه‌ها باید تلاش کنند تا در درازمدت، سعه‌ی صدر مسوولان را بالاتر ببرند که مسوولان بپذیرند که رسانه‌ها مقابل آن‌ها نیستند و از کمک رسانه‌ها بهره بگیرند. از سوی دیگر، رسانه‌ها باید نقدشان را مشتاقانه مطرح کنند تا تعاملی دوسویه بین رسانه‌ها و مسوولان به‌وجود آید.

او با اشاره به نقش دولت در بهبود فضای مطبوعات، یادآوری کرد: دولت در حال حاضر به رسانه‌ها کمک می‌کند، البته باید تلاش کند در بحث قانون مطبوعات با نظر اصحاب رسانه، لایحه‌ی قابلی را تهیه و به مجلس ارائه کند و مجلس نیز آن را به تصویب برساند.

کد خبر 247722
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز