جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۷:۵۲
۰ نفر

گروه بورس: تازه‌ترین بررسی‌های آماری، حاکی است: در یک سال گذشته از تعداد «میلیاردهای بورس تهران» کاسته شده است.

به گزارش همشهری، در حالی که یک سال قبل دست کم ارزش بازار سهام 10 شرکت پذیرفته شده در بورس تهران از یک میلیارد دلار فراتر می‌رفت، در حال حاضر فقط چهار شرکت بورس ارزش بازار خود را از رقم یک میلیارد دلار فراتر می‌بینند.
در حال حاضر سایپا با ارزشی معادل 5/2 میلیارد دلار بزرگترین شرکت بورس تهران محسوب می‌شود. این شرکت در پنج ماه گذشته این جایگاه را در جدول بازار سهام حفظ کرده، طبق آمار مرکز تحقیقات و توسعه بازار سرمایه، سایپا در مجموع 1/7 درصد از کل ارزش جاری بورس تهران را در اختیار خود گرفته است. ارزش بازار سایپا طبق قیمت‌های درج شده روی تابلوی بورس در طول تابستان در محدوده 22 تا 23 هزار میلیارد ریال نوسان کرده است.
همین آمار نشان می‌دهند: ارزش کل سهام سرمایه‌گذاری غدیر به پشتوانه بازار گردانی گسترده و پیوسته، در حدود 3/2 میلیارد دلار حفظ شده است. غدیر تا فروردین امسال بزرگترین شرکت بورس از نظر ارزش بازار به حساب می‌آمد.
این شرکت در حال حاضر 5/6 درصد کل ارزش جاری بورس تهران را در اختیار دارد. ارزش ریالی کل سهام این شرکت در تالارهای مبادلات ظرف تابستان امسال در محدوده 20 تا 21 هزار میلیارد ریال در نوسان بوده است.
ایران خودرو نیز سومین میلیاردر بورس تهران به حساب می‌آید. ارزش کل سهام ایران خودرو در حدود 4/1 میلیارد دلار برآورد می‌شود. این شرکت در حال حاضر 9/3 درصد از کل ارزش‌های موجود در بازار سهام را به خود اختصاص داده است. ارزش ریالی کل سهام ایران خودرو از ابتدای تابستان تاکنون در محدوده 12 هزار و 500 تا 13 هزار و 500 میلیارد ریال در نوسان بوده و نام این شرکت را در رتبه سوم جدول بزرگان بورس تثبیت کرده است.
پتروشیمی خارک آخرین شرکتی است که نامش در فهرست میلیاردرهای بورس تهران دیده می‌شود.
در حال حاضر کل سهام پتروشیمی خارک طبق قیمت‌های درج شده روی تابلوهای معاملات سهام، 3/1 میلیارد دلار می‌ارزد. ارزش ریالی این شرکت نیز در طول تابستان معادل 12 تا 13 هزار میلیارد ریال بوده است.
براساس برآوردهای تقریبی موجود ارزش بازار سهام چهار شرکت اول بورس تهران معادل 5/7 میلیارد دلار است.
طبق آمار مرکز تحقیقات و توسعه بازار سرمایه، در حال حاضر 51 درصد از کل ارزش بازار سهام تهران فقط در اختیار 20 شرکت بزرگ بورس است و در مجموع 56 شرکت نیز بیش از 75 درصد کل ارزش‌های موجود در بازار سهام را در اختیار دارند.

کد خبر 2472

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز