سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۵ - ۲۰:۴۳
۰ نفر

گروه بورس بمب خبری در بازار سهام تهران منفجر شد . گفته می شود، قرار است ایران خودرو سهام خود را در بزرگترین بانک خصوصی ایران بفروشد.

برخی برآورد ها نشان می دهد ، ایران خودروبه همراه زیر مجموعه هایش 30درصد سهام بانک پارسیان را در اختیار دارد .
آخرین خبرها حاکیست،از ابتدای هفته جاری و به ویژه از روز دوشنبه، صف طولانی خرید برای سهام هر دو شرکت ایران خودرو و پارسیان تشکیل شده است. باتوجه به آن که هر دو شرکت در جمع 15 شرکت بزرگ بورس جای دارند، این تحولات می تواند تاثیر عمیقی بر بازار سهام بر جای گذارد.
سدر پی انتشار خبر احتمال انجام این معامله درروزنامه همشهری ،خبر گزاریهای داخلی جزییات تازه ای از موضوع را در اختیار سرمایه گذاران قرار دادند.
خبرگزاری فارس به نقل از یک مقام آگاه درگروه ایران خودرو، ضمن تایید فروش حدود 30 درصد ازسهام بانک پارسیان نوشت: مذاکرات برای فروش سهام بانک پارسیان از 6 ماه پیش با چندین گروه داخلی و خارجی پیگیری می شود، هرچند تاکنون هیچ قطعیتی حاصل نشده، اما فرایند مذاکرات به طور مثبتی ادامه  دارد.
این منبع مطلع که خواسته نامش فاش نشود، گفته است: داد و ستد عمده سهام شرکت ها در بورس امری کاملاً طبیعی است که تا حصول نتیجه قطعی و انجام معامله نمی توان  نظری ابراز کرد.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر لزوم توقف نماد معاملاتی ایران خودرو و پارسیان گفته است: با توجه به روند طولانی مذاکرات و حاصل نشدن نتیجه قطعی توقف نمادها غیر معقول است و نمی توان بابت هر مذاکره ای نمادها را بسته نگه داشت.
وی با بیان این مطلب که استراتژی اصلی ایران خودرو، فروش یکباره سهام پارسیان است، در باره مشتریان داخلی و خارجی سهام پارسیان توضیح داده است: از 6 ماه پیش یک گروه از بانک های عربی به همراه چند کنسرسیوم داخلی علاقمند به خرید سهام پارسیان بوده اند. البته به دلیل محدودیت هایی چون سرمایه  گذاری 10 درصد سرمایه  گذاری خارجی ، برای تغییر قوانین به زمان بیشتری برای این کارنیاز است تا مکاتبات انجام شده با بانک مرکزی و وزارتخانه های اقتصاد و امور خارجه نتیجه بخش باشد.
این مقام آگاه با اشاره به این مطلب که تغییر قوانین از حیطه اختیارات شرکت ها خارج است یادآور شده، در صورت تغییرنکردن قوانین سرمایه گذاری خارجی و با توجه به قصد گروه ایران خودرو در فروش 30 درصد پارسیان، فروش سهام پارسیان به خریدار عرب احتمالاً با مشکلاتی روبرو خواهد بود.
وی با بیان این مطلب که سازمان بورس در جریان این معامله قرار دارد در خصوص گروه های داخلی گفت: از داخل کشور با چند گروه، مذاکراتی انجام شده که با توجه به محدودیت های بخش خصوصی در تامین منابع این حجم عمده از سهام، هنوز قطعیتی حاصل نشده، ولی به محض کسب اطمینان از تامین منابع و انجام معامله روند مذاکرات جدی تر خواهد شد.
وی در پاسخ به این پرسش که قیمت پیشنهادی ایران خودرو بر مبنای قیمت های کنونی سهام پارسیان است یا خیر تاکید کرده، شیوه و ملاک انجام این معامله براساس وضعیت و شرایط 6 ماه پیش است و نه قیمت تابلو.
وی افزوده: حدود 30 شرکت از زیرمجموعه های ایران خودرو سهامدار پارسیان هستند که با فروش سهام پارسیان بخش قابل توجهی از پروژه های شرکت های گروه ایران خودرو محقق خواهد شد و با کمک به تامین نقدینگی، سرعت اجرای برنامه های طرح و توسعه افزایش خواهد یافت. این مقام مسئول تاثیر انجام این معامله را در سه حوزه گروه ایران خودرو، سرمایه گذاران و سهامداران ایران خودرو و بورس بسیار مثبت ارزیابی کرد.
این منبع مطلع در پاسخ به پرسشی دیگر در خصوص زمان تقریبی انجام معامله خاطرنشان کرده، با توجه به روند طولانی مذاکرات، معلوم نیست که دقیقاً در چه زمانی این جابه جایی انجام خواهد شد و ممکن است حتی بعد از توافق نامه های اولیه و درج  آگهی فروش در روز تعیین شده این جا  به جایی محقق نشود.
این مقام آگاه در پایان تاکید کرده، قطعاً بعد از حصول نتیجه قطعی از طریق مجاری رسمی و قانونی اطلاعات مربوطه منتشر خواهد شد ولی تا آن زمان نمی توان از هیچ قطعیتی سخن به زبان آورد.
گفته می شود، تعداد سهام ایران خودرو و شرکتهای زیرمجموعه اش درپارسیان حدود 3/ 1 میلیارد سهم است، با توجه به قیمت تخمینی 200 تومان ، مبلغ حاصل از فروش سهام پارسیان در حدود 260 میلیارد تومان برآورد می شود.
شرکت ایران خودرو و سایر شرکتهای زیر مجموعه آن 30 درصد سهام بانک پارسیان را در اختیار دارند و قیمت تمام شده هر سهم بانک پارسیان برای گروه ایران خودرو در حدود 70 تومان است . شنیده ها حاکیست ، ایران خود رو در نظر دارد، کل 30 درصد سهام خود و زیر مجموعه هایش را با قیمتی بالاتر از قیمت تابلو و معادل 2هزار ریال به یک سرمایه گذار خارجی واگذار کند. اگر بهای تمام شده هر سهم برای ایران خودرو 100 تومان در نظر گرفته شود ،سود حاصل از فروش این دارائی برای ایران خودرو و زیر مجموعه های آن در حدود 130 میلیارد تومان خواهد بود، اما نکته مهم این است که ایران خودرو به طور مستقیم سهامدار این شرکت نیست و سود این شرکت به طور مستقیم تحت تاثیر این موضوع قرار نخواهد گرفت.
سهامداران منتظرند مقام های مسئول ایران خودرو و سازمان بورس جزییات این تحول مهم را به طور شفاف و خارج از کانال شایعه در اختیار بازار قرار دهند.
کد خبر 2334

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز