همشهری آنلاین: قائم‌مقام ریس دانشگاه آزاد در حوزه علوم پزشکی گفت: راه‌اندازی مراکز رشد مانند مراکز رشد فراورده‌های دارویی، مرکز رشد فراورده‌های بیولوژیک و مرکز رشد تجهیزات پزشکی و همچنین تأسیس پارک علم و فناوری و شهرک دانش و سلامت در دستور کار است.

به گزارش پایگاه رسمی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر باقر لاریجانی در اولین همایش پژوهشی حوزه پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این که دانشگاه آزاد عهده‌دار 60 درصد بار آموزش عالی در حوزه‌های مختلف و بیش از 40 درصد بار آموزش پزشکی کشور است، گفت: حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد دارای 86 واحد دانشگاهی، هزار و 806 عضو هیات علمی، 61 هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی، 51 رشته دانشگاهی، هزار و 500 تخت بیمارستانی در 10 بیمارستان کشور و 13 مجله علوم پزشکی است.

قائم‌مقام رییس دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه علوم پزشکی اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی در سال 2013 در نظام رتبه‌بندی ESI بین دانشگاه‌های یک درصد برتر دنیا دارای رتبه 925 از نظر تعداد استناد و رتبه 249 از نظر تعداد مقاله است.

وی افزود: همچنین این دانشگاه در حال حاضر دارای 136 مقاله پر استناد در بین یک درصد مقالات پر استناد ESI است.

سهم دانشگاه آزاد در تولید مقالات علوم پزشکی ایران

لاریجانی به مقایسه تعداد مقالات گروه پزشکی از کل مقالات پزشکی کشور در بانک اطلاعاتی Scopus (اسکوپوس) اشاره کرد و گفت: مقالات گروه پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در این بانک 12 هزار و 24 مقاله است به عبارتی سهم مقالات گروه پزشکی دانشگاه آزاد از کل مقالات علوم پزشکی کشور 15 درصد است.

وی خاطر نشان کرد: ایجاد نگاهی جدید در گسترش حیطه‌های میان رشته‌ای، توجه بیشتر به بستر بالینی برای آموزش رشته‌های علوم پزشکی، توسعه مقاطع تحصیلات تکمیلی و استفاده از ظرفیت‌های قانونی ایجاد شده از برنامه‌های حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی به شمار می‌رود.

لاریجانی با تاکید بر لزوم جذب اعضای هیات علمی پژوهشی در قالب وابستگی دوگانه اعضای هیات علمی دانشگاه‌های دیگر، گفت: در این الگو دانشگاه آزاد از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های دیگر را دعوت می‌کند تا در قالب وابستگی دوگانه عضو هیات علمی پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی شوند.

ایجاد مرکز توسعه پژوهش در بیمارستان‌ها

قائم مقام رییس دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه علوم پزشکی بر ارتقای زمینه‌های پژوهش تاکید کرد و اظهار داشت: بیمارستان‌ها مهمترین زمینه‌های پژوهشی در علوم پزشکی هستند که اطلاعات موجود در آنها می‌تواند برای پژوهش بسیار مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به تاسیس مراکز توسعه پژوهش در بیمارستان‌ها به عنوان مدلی موفق افزود: در این الگو با امکانات کمی می‌توان در هر بیمارستان یک مرکز توسعه پژوهش راه‌اندازی کرد تا کارشناسان و اعضای هیات علمی آن مجموعه بتوانند با دریافت تسهیلات، اطلاعات خود را به مقاله تبدیل کنند.

لاریجانی ایجاد مراکز رشد را یکی از حلقه‌های مهم زنجیره پژوهش عنوان کرد و افزود: راه‌اندازی مراکز رشد مانند مراکز رشد فراورده‌های دارویی، مرکز رشد فراورده های بیولوژیک و مرکز رشد تجهیزات پزشکی و همچنین تاسیس پارک علم و فناوری و شهرک دانش و سلامت در دستور کار است.

کد خبر 246907
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز