همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه احتمال دریافت سیستم دفاعی جایگزین سیستم اس۳۰۰ از روسیه را رد کرد و گفت: این جایگزینی با نیازهای ما همخوان نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر، متن مصاحبه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه با خبرگزاری اینترفکس روسیه به این شرح است:

  • آقای ظریف این اواخر اطلاعاتی در این مورد منتشر شده که بظاهر ایران به تحویل سیستم «آنتئی 2500» روسیه بجای قرارداد قبلی در مورد تحویل سیستم ضدهوایی «اس 300» علاقمند است. آیا واقعاً ایران چنین نظری دارد؟

ما با روسیه قرارداد داشتیم. این قرارداد نیاز ما در مقطع زمانی مشخص را بیان میکرد. فکر میکنم کارشناسان نظامی ما باید همراه هم مشورت کرده و ببینند چه میشود کرد. من متخصص این امور نیستم.ولی من میدانم که این جایگزین با نیازهای ما همخوان نیست.

  • اخیراً اطلاعاتی در این مورد منتشر شد که مسکو و تهران در مورد تحویل نفت ایران در ازای کالاهای روسی مذاکره می‌کنند. آمریکا قبلاً نگرانی خود را بیان کرده است. در واشنگتن اعلام شد اگر این اطلاعات صحت داشته باشد پس این موافقتنامه با توافق حاصله بین ایران و «گروه 5+1» مغایرت دارد و تهدید اعمال مجازاتهای جدید ایران مطرح شد. آیا می‌توانید واقعیت پیاده شدن این مذاکرات با مسکو را تأیید کنید؟

روابط ما با مسکو چون دو کشور همسایه مطلقاً طبیعی بوده و هیچ ارتباطی به کشورهای خارجی نداشته و علیه کشوری جهت‌گیری ندارد. در مجموع این موضوع که شما از آن یاد کردید وارد اهداف دیدار من از مسکو نمی‌شود و این مسئله را ما بررسی نکرده‌ایم.

ولی روابط ما با روسیه گسترده بوده و این روابط در چارچوب موازین و مقررات بین‌المللی بوده و آنها را نقض نمی کند.

 

همچنین مایلم به این اشاره کنم که کمپانیهای تجاری و سازمانهای مختلف مسئول روابط اقتصادی هستند.

  • آیا معنایش این است که چنین گفتگویی بین نهادهای تجاری در جریان است؟

اگر در جریان است من از آن اطلاع ندارم.

  • دور آینده مذاکره «گروه 5+1» با ایران با شرکت شما چه وقتی می تواند برگزار شود؟ گفته می شود طی ماه آینده مذاکره در مورد توافق نهایی در خصوص راه حل مسئله اتمی ایران آغاز می شود.

من اغلب با کاترین اشتون نماینده عالی اتحادیه اروپا و همچنین مدیران سیاسی ملاقات می کنم. وقتی ما با وی در مورد حضور دیگر وزرای امور خارجه در ملاقات به توافق برسیم آن وقت محتوا هم تعیین می شود،

بار گذشته هم در مورد آمدن وزرا توافقی در کار نبود. آنها خودشان احساس کردند که محتوای مذاکرات به حضور آنها نیاز دارد. این بار هم همینطور می شود.

  • دور آینده مذاکره در فوریه آغاز می‌شود؟

در فوریه مذاکراتی برگزار می شود که من، کاترین اشتون و مدیران سیاسی «گروه 5+1» در آن شرکت می کنیم. اگر مذاکره پیشرفت کند آن وقت وزرا هم می آیند. اگر روند مذاکره کند باشد وزرا دیرتر می آیند.

کد خبر 246565
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز