مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان فضایی اروپا (ESA) اعلام کرد کاوشگر اروپایی «روزتا» روز دوشنبه ۲۰ ژانویه (۳۰ دی) پس از یک دوره ۳۱ ماهه خاموشی بیدار شده است تا سفر ده ساله‌اش برای کاوش یک ستاره دنباله‌دار را د‌نبال کند.

 Rosetta

به گزارش خبرگزاری فرانسه سازمان فضایی اروپا در پیامی بر روی توییتر که پیام فرستاده شده از اعماق فضا از این سفینه بی‌سرنشین یک میلیار دلاری را تقلید می‌کرد، نوشت: "سلام، جهان!"

این سازمان روزتا را "زیبایی خفته" خواند که که از خوابی طولانی بیرون آمده است.

این سازمان اعلام کرد: « این داستان پریانی است که به فصلی هیجان‌آمیز رسیده‌تر است.»

این سفینه، بلندپروازانه‌ترین ماموریت فضایی اروپا، در سال ۲۰۰۴ برای پیمودن مسیری هفت میلیارد کیلومتری پیرامون بخش داخلی منظومه شمسی به فضا پرتاب شد.

هدف این ماموریت این است که این سفینه در ماه اوت امسال با ستاره دنباله‌داری به نام "67P/چوریوموف- گراسیمنکو" دیدار کند، و در ماه نوامبر یک فرودگر از سفینه جدا می‌شود و بر روی ستاره دنباله‌دار می‌نشیند تا تجربیاتی را بر روی این جسم یخ‌زده انجام دهد.

ستاره‌های دنباله‌دار خوشه‌هایی از یخ و غبار هستند که تصور می‌شود که باقیمانده‌هایی از زمان زایش منظومه شمسی ما هستند.

آنالیز جرمی چنین ابتدایی باید بتواند به رازگشایی از چگونگی تشکیل منظومه شمسی- و احتمالا چگونگی آغاز حیات بر روی کره زمین یاری برساند.

روزتا از ماه ژوئن ۲۰۱۱ در وضعیت غیرفعال قرار داده شد، زیرا که آنقدر از خورشید دور بود که میزان نور اندک رسیده به آن نمی‌توانست پنل خورشیدی‌اش را فعال کند.

دانشمندان روز دوشنبه مجبور شدند که بیش از ۸ ساعت در انتظار بمانند تا پیامی ارزشمند را دریافت کنند که از فاصله بیش از ۸۰۰ میلیون کیلومتری از کره زمین فرستاده شده بود و ثابت می‌کرد که روزتا بیدار شده است.

هنگامی که این پیام بیدار شدن به صورت جهشی در یک موج رادیویی به مرکز کنترل ماموریت در دارمشتات آلمان رسید، موج شادی دانشمندان را در برگرفت.

روزتا پس از آزمایش‌های بیشتر از لحاظ درست کار کردنش شروع به ترمز کردنی پیشروندده برای کاهش سرعت و انجام مانورهایی طراحی‌شده می‌کند تا بتواند در مسیر ستاره دنباله‌دار C-G قرار گیرد.

این سفینه در ماه اوت در مداری در فاصله ۲۵ کیلومتری بالای ستاره دنباله‌دار قرا رخواهد گرفت و با استفاده از ۱۱ دوربین، رادار، مایکرویو، مادون قرمز و سایر حسگرها سطح آن را اسکن خواهد کرد.

این سفینه یک آزمایشگاه روباتی ۱۰۰ کیلویی به اندازه یک یخچال را به نام فیلا ‌(Philae) را حمل می‌کند که برای قلاب شدن به سطح این «گلوله برفی غبارآلود» طراحی شده است و در حالی که این ستاره دنباله‌دار به دور خورشید می‌گردد، تجربیاتی را بر روی آن انجام خواهد داد.این ستاره دنباله‌دار در ۱۳ اوت ۲۰۱۵ در نزدیک‌ترین فاصله به خورشید، حدود ۱۸۵ میلیون کیلومتری آن، قرار خواهد گرفت.

۱۱ سفینه بی‌سرنشین در طول ربع قرن گذشته به سوی ستاره‌های دنباله‌دار فرستاده شده‌اند که اغلب آنها از کنار این اجرام گذشته‌اند.

از جمله ماموریت‌های موفق درباره ستاره‌های دنباله‌دار، می‌‌توان به کاوشگر «استارداست» آمریکا که دانه‌های غبار به دست آمده از یک ستاره دنباله‌دار را به زمین باز پس آورد، و سفینه اروپایی جیوتو که مسافتی حدود ۲۰۰ کیلومتری سطح یک ستاره دنباله‌دار رسید، اشاره کرد.

کد خبر 246545
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز