گروه اقتصادی- رضا کربلایی: نخستین گام اجرایی شدن توافقنامه هسته‌ای ایران با کشورهای ۱+۵ از پس فردا دوشنبه با برداشته‌ شدن تدریجی و عملیاتی تحریم‌ها علیه ایران برداشته می‌شود و اتحادیه اروپا اعلام کرد: روابط اقتصادی و تجاری با ایران به‌زودی از سرگرفته می‌شود.

افزون بر آزادسازی 4.2 میلیارد دلار از دارایی‌های ارزی بلوکه شده ایران به‌صورت مرحله‌ای، انتظار می‌رود محدودیت‌های اعمال شده برای سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو و پتروشیمی و بیمه و همچنین تجارت طلا برداشته شود. براساس مفاد توافق ژنو قرار است از پس فردا تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا بر صادرات پتروشیمی و طلا و فلزات گرانبها و خدمات مربوط به آن و همچنین تحریم‌های آمریکا بر صنعت خودروسازی ایران برداشته شود و با استقرار یک کانال مالی ایران بتواند با استفاده از درآمدهای نفتی تولیدات غذایی و کشاورزی، دارو، تجهیزات پزشکی مورد نیاز خود را تأمین و مخارج پزشکی بیماران خارج از کشور و نیز شهریه دانشجویان ایرانی مشغول تحصیل در خارج کشور را تا سقف 400میلیون دلار پرداخت کند.

یکی دیگر از مفاد این توافق هم تأکید دارد که محدودیت‌های بیشتری علیه صادرات نفت ایران اعمال نخواهد شد و بازرسی ایمنی و تعمیرات هواپیماهای شرکت‌های مسافربری ایرانی آسان می‌شود. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند با آغاز همکاری تجاری و اقتصادی ایران با اتحادیه اروپا نه‌تنها محدودیت‌های بیمه‌ای علیه ایران به‌ویژه بر نفتکش‌های حامل نفت برداشته خواهد شد، که به شرکت‌های خودروسازی دنیا اجازه سرمایه‌گذاری در ایران داده می‌شود.رسانه‌های خارجی در ارزیابی از روند اجرایی شدن توافق هسته‌ای ژنو، جزئیات از نحوه باز شدن قفل تحریم‌ها علیه ایران را به نقل از منابع آگاه اعلام کردند.

جزئیات لغو تحریم‌ها

روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال هم به نقل از مقامات رسمی اتحادیه اروپا گزارش داد گروه کوچکی از صنایع اروپایی از حوزه بیمه تا فلزات گرانبها از بابت کاهش تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران سود خواهند برد. همچنین شرکت‌های خارجی می‌توانند خدماتی مانند حمل ونقل و بیمه را به‌عنوان مثال برای صادرات نفت خام ایران با کشتی به 6کشوری که هنوز مشمول تحریم‌های آمریکا علیه ایران در زمینه خرید نفت نیستند، فراهم کنند. این 6کشور که هنوز شامل تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران نشده‌اند هند، چین، ژاپن، کره‌جنوبی، ترکیه و تایوان هستند.

از سوی دیگر، مدیران برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فرانسه شامل غول‌های انرژی جی. دی. اف سوئز و آلستوم قرار است‌ماه آینده میلادی به تهران سفر کنند که به گفته تحلیلگران، این سفر نشان‌دهنده موج جدیدی از حضور شرکت‌های غربی در ایران در نتیجه کاهش تحریم‌ها علیه ایران است.

براساس مفاد توافق ژنو، توافق ایران و کشورهای 1+5 به شرکت‌های اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد تا محصولات پتروشیمی ایران را بخرند، وارد کنند، بیمه یا آنها را جابه‌جا کنند و ممنوعیت تجارت طلا و فلزات گرانبها توسط ایران احتمالا به حالت تعلیق در خواهد آمد. همچنین خرید تجهیزات سنگین می‌تواند از دیگر مواردی باشد که تحریم‌های مربوط به آن لغو و محدودیت‌ها روی جابه‌جایی پول با ایران نیز تسهیل و جابه‌جایی پول برای اهداف انسان‌دوستانه بدون نیاز به مجوز تا 100هزار دلار و برای مصارف شخصی تا 40هزار دلار امکان پذیر خواهد شد.

ایرلاین‌های اروپایی برمی‌گردند

همزمان شرکت هواپیمایی اتریش اعلام کرد که پرواز مستقیم خطوط هوایی این کشور به تهران پس از یک سال وقفه از11مارس(20اسفند) از سر گرفته می‌شود و متقاضیان سفر به ایران از هم‌اکنون می‌توانند برای بعد از تاریخ اعلام شده بلیت رزرو کنند. براساس اعلام هواپیمایی اتریش پروازهای مستقیم از وین به تهران در هر هفته 5پرواز خواهد بود که با هواپیماهای ایرباس A320 و A319 انجام خواهد شد.

امارات خرسند از لغو تحریم‌ها

مقامات اماراتی هم که در سال‌های تشدید تحریم ایران منافع اقتصادی بسیاری را از دست داده‌اند، از برداشته شدن تحریم‌ها خوشحال هستند. شبکه خبری یورو نیوز یکی از دلایل خرسندی این کشور حاشیه خلیج‌فارس را امکان جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی ایران اعلام کرده است.

کد خبر 246182
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز