همشهری آنلاین: وکیل بانک ایرانی ملت گفت: طرح های یک بانک ایرانی برای شکایت به منظور درخواست غرامتی به ارزش صدها میلیون پوند از دولت انگلیس در ماه آینده، بخشی از تلاش های شرکت های ایرانی برای لغو کامل تحریم های غرب علیه این شرکت ها به شمار می رود.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز از دوبی، ساروش زایوالا وکیل بانک ملت ایران مستقر در لندن گفت: این بانک در شکایتی که در هفتم فوریه (18بهمن) در دادگاه بازرگانی انگلیس رسیدگی خواهد شد، درخواست دریافت غرامتی به میزان دستکم 500 میلیون پوند (معادل 820 میلیون دلار) از دولت انگلیس خواهد کرد.

دیوان عالی انگلیس در سال گذشته میلادی رایی صادر کرد مبنی بر اینکه اعمال تحریم های دولت این کشور بر این بانک نادرست بوده است.

به گفته زایوالا، این نخستین باری است که شکایت یک شاکی ایرانی علیه تحریم ها در اروپا پس از آنکه یک دادگاه عالی به نفع آن رای داد، به مرحله درخواست غرامت رسیده است.

به گفته زایوالا نماینده بانک ملت در ارایه درخواست فرجام به دیوان عالی، با مطرح شدن این پرونده و مدیون شدن بالقوه شهروندان انگلیسی که مالیات پرداخت می کنند، ممکن است به طور کلی بر دولت های غربی برای تسهیل اقداماتشان علیه شرکت های ایران فشار وارد آید.

وی در گفت و گویی با رویترز افزود: این پرونده ممکن است به معیار و ملاکی برای هرگونه تحریم علیه ایران تبدیل شود.

دولت های غربی در چند ساله گذشته دست به اقدامات گسترده ای علیه شرکت های ایرانی از جمله مسدود کردن دارایی هایشان و جلوگیری از فعالیت های تجاری و معامله با بانک های غربی زده اند.

زایوالا گفت: مطرح شدن پرونده بانک ملت ممکن است به تسهیل و رفع تحریم ها کمک کند. این بانک یکی از حدود هشت تا 10 شرکت خصوصی ایرانی است که اقدام به طرح شکایت هایی در اروپا زده است، هرچند نهادها و شرکت های دولتی ایرانی نیز دست به اقدام های حقوقی زده اند.

دیوان عالی انگلیس در ماه ژوئن سال گذشته رایی صادر کرد که بر اساس آن دولت این کشور مجاز به اعمال تحریم بر بانک ملت در سال 2009 نبوده است.

دادگاه عمومی اتحادیه اروپا نیز در َژانویه 2013 حکمی در باره لغو تحریم های اعمال شده از سوی این نهاد علیه بانک ملت در سال 2010 صادر کرد.

به گفته زایوالا، بانک ملت به علت اقدامات حقوقی اضافی دولت های انگلیس و اتحادیه اروپا هنوز قادر به از سرگیری فعالیت های تجاری در این کشورها نمی باشد. بنابراین این بانک سرگرم بررسی دست زدن به اقدامات دیگری در دادگاه های این کشورهاست.

زایوالا افزود: هنوز اطمینان کافی در جوامع بازرگانی و حقوقی در این باره وجود ندارد که کاهش تحریم ها دقیقا به چه صورتی اجرا خواهد شد و در شش ماه آتی چه مقدار از تجارت ایران در این بخش ها احیا خواهد شد.

زایوالا افزود: تماس های وی با مشتریان و شرکت های ایرانی نشان داده است که بیشتر اعضاء جامعه تجاری ایران بر این باورند که فرصت بسیار مناسبی برای از سرگرفته شدن مقدار قابل ملاحظه ای از روابط تجارت با غرب در سال جاری وجود دارد.

به گفته وی خوش بینی زیادی در طرف ایرانی وجود دارد و و مردم چنین احساس می کنند که شتاب حرکت به قدری به زیاد است که اکنون دیگر هیچکس توانایی متوقف کردن آن را ندارد.

به گفته وی، بسیاری از بازرگانان و فعالان تجاری غربی نیز در این امیدها با طرف های ایرانی شریک هستند. وی برای نمونه به برگزاری یک نشست تجاری در هفته جاری در دوبی به جای تهران به علت دشوار بودن یافتن اتاق خالی در هتل های تهران اشاره کرد.

وی افزود: هتل ها به طور کامل در اختیار تجار و فعالان تجاری آلمان، انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی است که در جستجوی فرصت هایی که ممکن است در حال پیش آمدن باشد، به پایتخت ایران سفر کرده اند.

کد خبر 246140
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز