پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۷
۰ نفر

همشهری‌‌آنلاین: سید جعفر سجادی در سال ۱۳۰۳ش در یکی از روستاهای استان اصفهان پا به عرصه وجود گذاشت.

در سن 5 سالگی در محل زادگاه خویش به مکتب رفت و در این میان نیز برای امرار معاش در مزارع مشغول به کار بود. پس از مدتی به اصفهان رفت و تا سال 1322 در مدارس اسماعیلیه، مدرسه صدر، مدرسه جده، مدرسه عربان و مدرسه ملا عبدالله مشغول به تحصیل شد و علوم حوزوی چون فقه، اصول، ادبیات و فلسفه را خواند.

پس از آن به کرمانشاه رفت و در مدرسه حاج شهبازخان به تدریس طلاب جوان‌تر پرداخت و به تحصیل فقه و اصول پرداخت و دوباره به اصفهان بازگشت و پس از آن در دانشکدۀ معقول و منقول به ادامه تحصیل پرداخت. در سال 1329 فارغ‌التحصیل شد و یک سال بعد به استخدام وزارت فرهنگ در آمد و به ارومیه رفت و پس از آن به کرمانشاه منتقل شد.

وی در سال 1334 به تهران منتقل شد و برای ادامه تحصیل و دریافت درجه دکتری وارد دانشگاه معقول و منقول گردید و در تاریخ 1353ش به درجه استادی نائل گشت و در 1358 بازنشسته شد.

از آثار دکتر سید جعفر سجادی محقق و عرفان‌پژوه می‌توان به مقدمه بر منطق، فرهنگ لغات و اصطلاحات فلسفی، فرهنگ علوم عقلی، فرهنگ علوم فلسفی و کلامی، فرهنگ علوم نقلی و ادبی و فرهنگ لغات و اصطلاحات فلسفی ملاصدرا اشاره کرد.

وی همچنین در زمینه تصحیح متن نیز آثار ارزشمندی تالیف کرده است که می توان به تصحیح و تحشیه تفسیر حدائق الحقایق، تصحیح توضیح فرهنگ المرقاة، ترجمه و تحشیه آراء اهل مدینة الفاضله ابونصر فارابی، ترجمه و تحشیه سیاسات مدینه اشاره نمود.

دکتر سید صادق سجادی ، مورخ و محقق نامی فرزند دکتر جعفر سجادی است. او روز سه‌شنبه 24 دی ماه سال 1392 به دلیل بیماری طولانی دار فانی را وداع گفت.

کد خبر 246118
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز