همشهری آنلاین: رئیس جمهور با تاکید بر اینکه برخی بخاطر منافع شخصی، گروهی و مادی نمی‌خواهند روابط کشورمان با دنیا عادی شود، گفت: یک عده نمی‌خواهند تحریم‌ها برداشته شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن روحانی در ادامه برنامه‌های سومین روز سفر استانی دولت به خوزستان با حضور در جمع کارکنان صنعت نفت با بیان اینکه ما در جلسه رأی و انتخاب وزیر نفت دیدیم که چه خبر است. البته می‌دانستیم بهتر لمس کردیم.

وی افزود: در مذاکره با دنیا و شش قدرت جهان دیدیم که چه‌ها شد. من خیلی حرف دارم که در وقت لازم می‌گویم.

روحانی تصریح کرد: من خواهم گفت که یک عده نمی خواهند تحریم ها برداشته شود و یک عده به دلیل ضرر شخصی مادی و گروهی نمی‌خواهند روابط عادی با دنیا برقرار کنیم.

روحانی با بیان اینکه ما باید خودمان را برای این ملت فدا کنیم، گفت: ما این را باهم شروع کردیم و شما خادمی را با آراءتان برگزیدید و این خادم به تمامی عهدش با هر قیمتی که باشد وفادار خواهد ماند و با هم این راه را ادامه خواهیم داد.

وی تاکید کرد: مردم باید در صحنه باشند اگر با هم بودیم راه را تا پایان طی خواهیم کرد. ما وحدت، انسجام و مشارکت مردم را می خواهیم ما حمایت رهبری انقلاب را می‌خواهیم.

از همین جا لازم است از رهبر معظم انقلاب به دلیل اینکه دولت قدم به قدم در راه دشوار خود از حمایت ایشان برخوردار بود، قدردانی کنم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه علی رغم همه مشکلات در اینکه در راه خود پیروز خواهیم شد تردید ندارم، خطاب به مدیران صنعت نفت کشور اظهار کرد: ما باید کاری کنیم که نفت را ارزان تر تولید کنیم. در این راه از هیچ تهمتی نترسید؛ چراکه من همه آنها را به عهده می‌گیرم اگر شرکتی یک ریال کار را برای ملت ارزان تر انجام بدهد حق با آن شرکت است.

وی با تاکید بر اینکه ما در دولت از فشار این و آن نمی ترسیم عنوان کرد: ما باید نفت را سریع تر تولید و برداشت کنیم بویژه در حوزه های مشترک نفتی و گازی که جزو اولویت‌های ما به شمار می‌رود.

روحانی خطاب به وزیر نفت نیز گفت: دولت و رئیس جمهور با تمام توان حمایت خواهند کرد تا بهترین و توانمندترین شرکت‌ها با فناوری بهتر و قیمت کمتر بکار گرفته شود؛ چراکه ما با کسی قوم و خویش نیستیم و با هیچ کشور، هیچ شرکت و هیچ فردی عهد اخوت نبسته‌ایم.

وی با بیان اینکه دولت در راه خدمتگزاری و پیشرفت کشور از هیچ تهمت و اتهامی واهمه ندارد، گفت: شما می‌دانید که علیه من و دولتم ... مهم نیست. از این موضوعات غصه دار نشوید و به آن فکر هم نکنید.

رئیس جمهور ادامه داد: من می‌فهمم حرف هایی که می زنم چقدر هزینه دارد و چقدر سنگین است من هم اکنون آماج تیرها را می بینم، اما نترسید و اتکاءتان به خداوند باشد. ملت ما، ملتی خوب، فداکار و غیور هستند و در کنار ما خواهند بود آنها در این راه به دولت کمک کرده و ما را رهبری خواهند کرد.

وی با تاکید بر اینکه برداشت و تولید از مخازن و حوزه‌های مشترک نفتی و گازی جزء اولویت‌های دولت است، خاطر نشان کرد: وزارت نفت هر برنامه‌ای دارد که منجر به یک روز، یک ساعت و یک دقیقه برداشت زودتر می‌شود باید کمک کنیم و به رغم مشکلات، منابع را تامین خواهیم کرد.

روحانی بهبود و ایجاد فضای جدید سیاسی را که در پی اجرایی شدن اولین مرحله توافق ژنو شکل خواهد گرفت، وعده داد و اضافه کرد: این طناب‌هایی که به ناروا و به اسم تحریم بر دست و بال اقتصاد کشور بسته بودند، کم کم برداشته می‌شود؛ چراکه اراده دولت بریدن و قطع کردن این طناب‌ها بوده است.

اولین اقدام در این رابطه چند روز دیگر و با اجرایی شدن مرحله اول توافق ژنو انجام خواهد شد و در حوزه پتروشیمی، کشتیرانی، صنعت، خودرو و بانک‌ها بخشی از تحریم ها برداشته خواهد شد.

وی با بیان اینکه البته ما از تحریم‌ها نمی ترسیم، اما با طناب‌هایی که بر دست و بال اقتصاد بسته شده بود، نمی‌توان کار کرد، یادآور شد: آنها خیلی شعار می‌دهند که ساختمان تحریم باقی می‌ماند، اما ما توانستیم چند پایه آن را در هم بشکنیم. باید توجه داشت که توطئه دنیا علیه ما به اسم تحریم که طی 7-8 سال انجام شده است یکروزه برداشته نمی‌شود.

رئیس جمهور کشورمان در خصوص برخی نقدها درباره اقدامات دولت نیز گفت: بعضی نقدها قشنگ است، اما بعضی دیگر از نقدها مثل این است که نعوذ بالله به خلقت خداوند عده ای ایراد می‌گیرند. باید توجه داشته باشیم که در مذاکرات و عقد توافق با دنیا کشورهای مقابل ما، کشورهای ضعیف گوشه کنار دنیا نیستند و جزء شش قدرت مهم دنیا به شمار می‌آیند که دارند با ما حرف می زنند.

وی ادامه داد: از اول هم گفته‌ایم که به دنبال یک توافق برد-برد هستیم ما نگفتیم که باید توافق برد-باخت به نفع ما باشد. البته در مذاکره باید حداکثر زرنگی و توانمندی را داشته باشیم.

روحانی تصریح کرد: آنچه بنده در مدت فعالیت خود در حوزه سیاسی و سیاست خارجی می‌دانم، این است که افرادی را که برای مسئولیت دیپلماسی کشور انتخاب کرده ام جزو قوی ترین افرادی هستند که می‌شناختم البته در طرف مقابل هم افراد قوی‌ای حضور دارند.

وی با تاکید بر اینکه آنچه برای ما اهمیت دارد، رعایت خطوط قرمز و توجه به منافع و امنیت ملی کشور است، گفت: ما این خطوط را در مذاکرات و سیاست‌ها رعایت کرده و خواهیم کرد.

رئیس جمهور بکارگیری فناوری در پیشبرد صنعت به ویژه در حوزه نفتی را بسیار بااهمیت خواند و اظهار کرد: بیش از صد سال است که ما با این صنعت کار می‌کنیم، اما باید همیشه خودمان را با کشورهای پیشرفته مقایسه کنیم و برای حل مشکلات نیز قدم برداریم.

در قدم اول باید تلاش ما برای رفع مشکلات از طریق تخصص‌ها و توانمندی‌های داخلی باشد در غیر این صورت به منظور بکارگیری فناوری بهتر باید از طریق خارج مشکلات این بخش را حل کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه نخبگان نیز مشکلاتی در گذشته وجود داشت که آن را حل کردیم مشکلاتی بین بنیاد ملی نخبگان و وزارت علوم بوجود آمده بود که خیلی سخیف است و متاسفانه این دو نهاد از یکدیگر شکایت کرده بودند و به دنبال چنین مسائلی بودند که خوشبختانه این مشکلات برای دستگیری از توان بنیاد ملی نخبگان حل شد.

روحانی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب برای جلوگیری از خام فروشی نفت تصریح کرد: بر اساس توصیه و تاکیدات رهبر معظم انقلاب ما به تدریج باید از خام فروشی فاصله گرفته و قدم به قدم این کار را شروع کرده و به سرانجام برسانیم.

وی درباره تقاضای وزیر نفت مبنی بر اجرایی شدن تخصیص دو درصد از درآمدهای نفتی استان خوزستان به مردم مناطق نفت خیز یادآور شد: مردم بومی باید احساس کنند این ذخایری که وجود دارد و البته برای ملت و آنها است از آنِ خودشان است. زندگی کردن در کنار ذخایر نفتی تبعاتی بویژه از حیث زیست محیطی دارد و ما مردم منطقه را از طریق انجام اقداماتی خوشحال کنیم که یک راهش آنچه وزیر نفت مورد اشاره قرار داد، است.

رئیس جمهور در خصوص اختصاص درصدی از درآمدهای نفتی به مردم مناطق نفت خیز گفت: باید درباره این موضوع بحث کنیم و کار کارشناسی انجام بدهیم، این هم یکی از ایرادات من است؛ چراکه من در همه حوزه‌ها متخصص نیستم و باید در این خصوص با کارشناسان مشورت کنم.

وی اضافه کرد: البته خداوند به بعضی‌ها توانایی‌هایی داده که آنها در همه حوزه ها متخصص هستند، اما بنده تا مشورت نکنم و نظر کارشناسان را جویا نشوم، نه شرعا و نه قانونا خود را مجاز به تصمیم‌گیری و اعلام نظر نمی‌دانم. حتی پیغمبر خدا که منبع رحمت بود از سوی خداوند متعال مأمور می‌شود که در حکومت با مردم مشورت کند. خداوند متعال می خواهد به ما یاد بدهد که بدون مشورت و کار کارشناسی نمی‌توان تصمیم درستی گرفت.

روحانی در خصوص یکی دیگر از امتیازهایی که باید برای مردم بومی خوزستان قائل شد، خاطر نشان کرد: در صنایع مختلف استان اگر قرار است افرادی استخدام شوند در شرایط مساوی حق با نیروهای بومی است، از طرفی موضوع استخدام درصدی از درآمدهای نفتی خوزستان به مردم مناطق نفت خیز باید در تهران بررسی شود تا پس از تصمیم گیری به صورت لایحه به مجلس برود. مردم خوزستان حق بزرگی بر گردن ما و همه ایران دارند و هرچه به آنها خدمت کنیم، کم است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در دیدار با مدیران و کارکنان صنعت نفت کشور که در داروخوین برگزار شد، در خصوص منافع شخصی مادی کشور که در دارخوین برگزار شد، گفت: این دیدار بر اساس احترام رئیس جمهور و دولت به کارکنان غیورو زحمت کش صنعت نفت و گاز کشور است.

رئیس جمهور با بیان اینکه مساله نفت در کشور ما و حتی در دنیا حائز اهمیت بوده و هست، خاطر نشان کرد: می دانید از دهه‌ها پیش نقش نفت از نقش اقتصاد بالاتر بوده است و این موضوع در برقراری روابط در جهان بسیار استراتژیک و تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: اگر گفته می‌شود جنگ‌های خلیج فارس، جنگ نفت بوده، حرف درستی است و حتی خیلی از جنگ‌ای دنیا را میتوان در این زمره برشمرد.

معنای این واژه‌ها این است که نفت بسیار اساسی و تاثیرگذار است و در حقیقت انرژی حول صنعت و اقتصاد است. البته مساله جایگزینی انرژی بجای نفت که بعضا مطرح می‌شود، زمان می برد و حتی در صورت جایگزین شدن باز هم نفت نقش خود را دارد.

روحانی با بیان اینکه حرکت علیه استثمار خارجی از ایران آغاز شد، یادآور شد: حرکت علیه استثمار خارجی از موضوع نفت و در قضیه ملی شدن صنعت نفت از ایران آغاز شد که در حقیقت کشور ما در این بخش جزء پیشتازها بوده است.

وی اضافه کرد: حتی در انقلاب اسلامی هم ضربه آخر را به انرژی کارکنان صنعت نفت زدند وقتی امام(ره) اعلام کرد که شیر نفت در اختیار انقلاب است غرب در مواجهه با این موضوع و اینکه سربازان ارتش و پس از آن کل نیروهای مسلح جذب انقلاب شده‌اند، در برابر ملت و انقلاب ایران تسلیم شد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در دنیای امروز و حرکت‌های بین المللی و منطقه‌ای نقش بسیار مهمی دارد، عنوان کرد: در بحث اقتصاد نفت و گاز حرف اول را می زند اینکه چقدر تولید می‌کنیم و چه میزان توان و ظرفیت برای تولید نفت داریم، یعنی قدرت ملی. اینکه ما توانمندیم چقدر استخراج کنیم و تولید ما صیانتی باشد جزء قدرت ملی، فناوری و مدیریت کشور محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر امروز می خواهیم با دنیا از منافع ملی سخن بگوییم قطعا سخن گفتن بدون قدرت، شعار است کسی که زیاد داد می زند معنایش این است که خبری نیست پس بهتر است کم حرف بزنیم، اما قدرت داشته باشیم و دنیا هم این موضوع را خودش خواهد فهمید.

روحانی خطاب به کارکنان و مدیران صنعت نفت اظهار کرد: شما ظرفیت تولید را افزایش بدهید؛ چراکه هر مقدار صادرات ما بیشتر بشود، قدرت ملی کشور هم بیشتر خواهد شد. بنابراین ملاحظه می کنید که نفت تنها مساله ای برای انرژی و اقتصاد نیست، بلکه یک سرمایه استراتژیک و تاثیرگذار برای کشور است.

رئیس جمهور ادامه داد: در دیپلماسی هم وقتی با دنیا حرف می‌زنید باید توجه داشته باشید که اگر ایران می‌توانست بخش بزرگی از گاز اروپا را تامین کند که در آینده امیدواریم محقق شود، آیا آنها می‌توانستند هر روز بازی درآورده و تحریم جدیدی علیه ما داشته باشند؟

کد خبر 246101
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز