چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۹
۰ نفر

۱- سی و دومین جشنواره تئاتر فجر شامگاه ۲۴دی‌ماه در جزیره زیبای کیش و سواحل نیلگون خلیج‌فارس آغاز شد.

جشنواره تئاتر فجر

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم طبق سنت قدیمی به این جشنواره پیام داد. در بخشی از پیام علی جنتی آمده است: جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در آستانه سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی محملی برای اندیشمندان و فرهیختگان هنر نمایش است تا با حفظ میراث تئاتر متعهد و ارزشمند ایران و پی‌ریزی فرهنگی نوین و اتکا به ظرفیت‌های ادبی و هنری ایران‌زمین، آثاری باشکوه و درخشان خلق کنند... ناروا نیست تئاتر را چراغی بدانیم در دست فرزانگان که در راه راستین جامعه خویش به جنگ ظلمت می‌روند... شکی نیست که هنرمندان خلاق و فرهیخته تئاتر امروز ایران با آفریدن آثاری باکیفیت و پرمعنا، فرهنگ و هنر غنی ایران اسلامی را در این آینه منعکس می‌کنند و با سلاح نیرومند تئاتر، جامعه را از ناراستی مصون نگه می‌دارند.

2- بخش بین‌الملل سی و دومین جشنواره تئاتر فجر میزبان آثاری از کشورهای اسپانیا، فرانسه، لهستان، کره‌جنوبی، آلمان، ایتالیا، نروژ، ارمنستان و کاناداست که در کنار ۵نمایش تولید مشترک میان گروه‌های ایرانی و خارجی به صحنه می‌روند. به گزارش روابط عمومی جشنواره تئاتر فجر، 5نمایش محصول مشترک عبارتند از: «بی‌استخوان» ابراهیم پشت‌کوهی کار مشترک ایران، هند و مجارستان، «رویای پروانه‌ای» جون جو کیم کار مشترک ایران و کره، «P2 » کار سیدمرتضی میرمنتظمی کار مشترک ایران و ارمنستان، «شطرنج با ماشین قیامت» شاهین صیادی کار مشترک ایران و کانادا و «آرش‌ساد» محمد رحمانیان کار مشترک ایران و کانادا. نمایش‌های «آشپزی نانتا» به کارگردانی سونگ سوونگ وان از کره‌جنوبی، «سرایت درد» به کارگردانی ماتورین بولز از فرانسه، «کافه باله» کار پیر امید محصول فرانسه، «عکس‌های جیهان» کار کلودیا سوراسه از ایتالیا، «فریب» کار اندرو کروز تومئو گومیلا محصول اسپانیا، «پتیان اوراتوریو» کار ولادمیر استانیفسکی از لهستان، «خانه برنارد آلبا» به کارگردانی نیکول کریستین اشنایدر بائور از آلمان، «تنها در میان جمعیت» به کارگردانی آنا دورا دورنو از ایتالیا، «زنان ایبسن» کار یونی داهر از نروژ و «آردلیون» به‌کارگردانی ژیرایر داداسیان از ارمنستان دیگر آثار بخش بین‌الملل سی و دومین جشنواره تئاتر فجر هستند.

3- سی و دومین جشنواره تئاتر فجر در روزهای 28دی تا 12بهمن با 6کارگاه آموزشی و جلسه سخنرانی پژوهشی میزبان علاقه‌مندان است. کارگاه کنترل از راه دور تماشاچی، مخاطب و نوازندگان، تئاتر مستند و تئاتر مداخله با حضور استفان کائگی از کشور سوئیس برگزار خواهد شد. ساتیش آلاکار از هند هم جلساتی را در معرفی تئاتر معاصر هند، تئاتر مدرن هند و تئاتر محلی این کشور برگزار می‌کند که این جلسات همراه با نمایش فیلم است. در ادامه این کارگاه‌ها، یونی داهر از نروژ کارگاه بازیگری و کارگردانی ویژه خانم‌ها را برپا می‌کند ضمن اینکه این هنرمند با همراهی آنا هولتن، هلگ رونینگ و متخصصان ایرانی 2کارگاه آموزشی با موضوع تأثیر هنریک ایبسن بر تئاتر مدرن برگزار و آثار هنریک ایبسن و یون فوسه را به‌عنوان 2نمایشنامه‌نویس مدرن بررسی می‌کند. کارگاه موسیقی بدن با حضور ولادمیر استانیفسکی از لهستان هم در این دوره برگزار می‌شود. همچنین هنرمندان کره‌جنوبی با همراهی هنرمندانی از ایران و فرانسه 2کارگاه آموزشی برپا می‌کنند که خروجی یکی از آنها یک نمایش خواهد بود با نام «رویای پروانه‌ای» و در این دوره به صحنه می‌رود. کارگاه دیگری با موضوع ساخت ماسک برگزار می‌شود و تئاتر سنتی کره‌جنوبی را معرفی می‌کند.

کد خبر 245963

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز