همشهری آنلاین: نمایندگان اصلاح طلب و حامی دولت در مجلس شورای اسلامی با تهیه طرحی که قرار است با قید یک فوریت در مجلس بررسی شود، به دنبال راهی برای تغییر اداره جلسات مجلس از طریق محدود کردن سوال از وزیران و همچنین کاهش تعداد جلسات علنی مجلس و اعضای هیات رئیسه هستند.

یونس اسدی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر، از تهیه طرحی برای تغییر نحوه اداره مجلس شورای اسلامی خبر داد.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مجلس به صورت سیستمی کار نمی کند و به تعداد 290 نماینده 290 سوال بازخواست و نظارت وجود دارد.

وی ادامه داد: قریب 35 سال است که قوه مقننه در حال قانون گذاری است، معلوم نیست که این قوانین به درد چه کسی می خورد و چه مشکلاتی را حل می کند. معمولا هم قوانین به صورت موازی به تصویب می رسند.

وی با تاکید بر لزوم کاهش تشکیل جلسات علنی مجلس شورای اسلامی گفت: باید در حد نیاز کشور جلسات علنی مجلس شورای اسلامی تشکیل شود.

وی ادامه داد: براساس طرحی که ارائه دادیم کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی تاریخ و ساعت و تعداد جلسات علنی ای که مورد نیاز یک سال قوه مقننه است را تعیین کرده و در جلسه علنی به تصویب نمایندگان می رساند. بنابراین جلسات قانونمند و در حد نیاز تشکیل خواهد شد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مجلس کمترین وقت را برای نظارت بر وزارتخانه ها صرف می کند و بیشتر وقت خود را به قانونگذاری های غیرضروری می پردازد. با این طرح حداقل 50درصد جلسات علنی مجلس شورای اسلامی به گزارش های نظارتی کمیسیون ها از وزارتخانه ها اختصاص می یابد.

نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی افزود: براساس این طرح به معاونت نظارت و قوانین مجلس شورای اسلامی و مرکز پژوهش ها به مدت شش ماه فرصت دادیم که طرح دقیقی را برای نظارت مجلس بر دستگاه های اجرایی تدوین کرده و برای تصویب به صحن علنی بیاورند.

وی ادامه داد: سازوکار فعلی مجلس برای سوال، تحقیق و تفحص و یا شکایت مجلس از دولت براساس ماده 236 آیین نامه سازوکار روشن و مشخصی نیست و خروجی قابل توجهی ندارد، براساس این طرح کمیسیون ها موظف خواهند شد هر شش ماه گزارشی از وضعیت کشور در حوزه تخصصی شان ارائه دهند.

اسدی اظهار داشت: با تصویب این طرح در صحن مجلس روند سوال، استیضاح نیز در مجلس اصلاح می شود تا به شکل منطقی هم از سوء استفاده نماینده ها به بهانه سوال از وزیران جلوگیری شود و هم نظارت مجلس بر قوه مجریه افزایش یابد.

وی اظهار داشت: براساس این طرح تعداد اعضای هیات رئیسه مجلس نیز به سه نفر کاهش خواهند یافت.

اسدی در پایان گفت: این طرح با قید یک فوریت به هیات رئیسه مجلس تحویل داده شده است.

از ابتدای تشکیل دولت یازدهم تاکنون مجلس سه کارت زرد به وزیران داده است. این کارت زرد ها نتیجه سئوالات نمایندگان از وزیران اقتصاد، علوم و تحقیقات و فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این روند مجلس شورای اسلامی موجب گلایه و اعتراض نمایندگان اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی شد. هم اکنون این عده از نمایندگان به همراه نمایندگان حامی دولت در صدد اصلاح نحوه اداره مجلس بر آمدند به گونه ای که روند سئوال و استیضاح و در مجموع نظارت مجلس بر قوه مجریه تغییر اساسی کند.

 

کد خبر 245898
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز