دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۳
۰ نفر

مطالعات جدیدی که اخیرا در نشریه علمی «پلاس وان» به چاپ رسیده نشان می‌دهد که به‌رغم بهبود اقدامات حفاظتی احتمال دارد به‌زودی در غرب آفریقا شیرها به کلی ناپدید شوند.

حیوانات - شیر


در این مطالعه که طی 6‌سال در 11کشور انجام شده، جمعیت شیرها از سنگال تا نیجریه مورد بررسی قرار گرفت. این مطالعه مسافتی حدود 1400کیلومتر مربع را دربرگرفت که طی آن مشخص شد در این ناحیه تنها 250 قلاده شیر بالغ زندگی می‌کنند که به 4 جمعیت مجزا تعلق دارند. این بررسی نشان می‌دهد که تنها یک درصد از جمعیت کل شیرها در این نواحی باقیمانده است. همچنین تنها در یکی از این چهار گروه، بیش از 50 قلاده شیر زندگی می‌کنند. با گردآوری اطلاعات فوق، متخصصان محیط‌زیست غرب آفریقا، انگلیس، کانادا و آمریکا تأیید کردند که شیرها اکنون جزو جانوران به‌شدت در معرض خطر انقراض هستند.

به گزارش ایسنا به نقل از تایمزآوایندیا، این گروه از کارشناسان حیات‌وحش دریافتند که شیرهای غرب آفریقا تنها در 5‌کشور سنگال، نیجریه و مرزهای مشترک بنین، نیجر و بورکینافاسو نجات پیدا کرده‌اند. «کریستین بریتنموزر»، دبیر مشترک گروه کارشناسی گربه‌سانان در اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) گفت: شیرهای آفریقای‌غربی توالی ژنی منحصربه‌فردی دارند که در هیچ‌یک از گونه‌های دیگر مشاهده نمی‌شود. وی افزود: درصورت از دست دادن این شیرها، یک گونه منحصربه‌فرد و منحصر به این منطقه را از دست می‌دهیم که در هیچ جای دیگر جهان مشاهده نمی‌شود و نگرانی از این روند، حفاظت از این شیرها را بسیار ضروری می‌کند.

کد خبر 245694

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز