مرگ ۱۰قلاده پلنگ و آمار بالای تلفات جاده‌ای حیات‌وحش سبب شد تا مدیرکل دفتر حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست تصادفات جاده‌ای را بزرگ‌ترین عامل تلفات حیات‌وحش اعلام کند.

جاده - حیوانات

  در پی این اظهارات روز گذشته هوشنگ ضیایی، استاد حیات‌وحش تأکید کرد: در ارزیابی زیست‌محیطی احداث جاده‌ها توجهی به محل عبور حیوانات نمی‌شود.

مدیر اسبق پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: نه‌تنها در پروژه‌های جاده‌سازی بلکه در طرح‌های سدسازی نیز مشاوران ارزیابی زیست‌محیطی توجهی نسبت به این مسئله نمی‌کنند؛ در صورتی که در اکثر کشورهای جهان برای عبور جانوران وحشی مسیرهای کاملا مناسبی ازجمله تونل و پل‌های عریض شبیه زیستگاه طبیعی منطقه ایجاد می‌شود.

این استاد دانشگاه افزود: در زمان احداث بزرگراه یزد- کرمان که از منطقه حفاظت‌شده کالمند به‌عنوان یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های آهو و یوزپلنگ در جهان، می‌گذرد، مذاکراتی جهت حفظ یکپارچگی زیستگاه داشتیم و درخواست دادیم در منطقه‌ای که محل تردد آهو بود تونلی برای وسایل نقلیه احداث شود تا آهوان بتوانند بدون هیچ‌گونه ترسی از بالای آن رفت‌وآمد کنند اما متأسفانه به این توصیه عمل نشد و ما همه‌ساله شاهد تصادف تعداد زیادی آهو و یوزپلنگ‌هایی هستیم که آهوان را تعقیب می‌کنند. این کارشناس ارشد محیط‌زیست ادامه داد: در پارک ملی خجیر واقع در جنوب‌شرقی تهران نیز به‌علت احداث جاده پارچین در منطقه‌ای کوهستانی و عدم‌رعایت ضوابط زیست‌محیطی هر سال تعدادی قوچ، میش، کفتار، گرگ و پلنگ به‌علت تصادف با ماشین تلف می‌شوند.

کد خبر 245693

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز