یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: زندگی در مناطق ییلاقی و سرسبز بر سلامت روحی افراد تاثیری مثبت و طولانی مدت از خود به جا می‌گذارد.

طبیعت

براساس گزارش BBC، محققان بریتانیایی دریافته‌اند رفتن به مناطق سرسبز،‌ برخلاف افزایش حقوق و یا ارتقای شغلی که تاثیری موقتی دارند، برروی سلامت روانی انسان اثری پایدار و ثابت از خود به‌جا می‌گذارد،‌ از این رو محققان به این نتیجه رسیده‌اند دسترسی به پارک‌های بزرگ و سرسبز در مناطق مسکونی می‌تواند برای همه سودمند باشد.

به گفته ماتیو وایت از مرکز محیط زیست و سلامت اروپا در دانشگاه اکستر، این نتیجه از مطالعاتی به دست آمده‌است که نشان داده‌اند نشانه‌های افسردگی و اضطراب در افراد ساکن مناطق سرسبز کمتر بروز می‌کند. این درحالی است که با بزرگ‌تر شدن شهرها، پارک‌ها به عنوان مناطقی که حس طبیعت را در مناطق شهری زنده می‌کنند، نادیده گرفته می‌شوند.

به گفته محققان اثر موفقیت‌هایی مانند ارتقا شغلی یا افزایش حقوق موقتی است و در کمتر از 6 ماه وضعیت سلامتی افراد به سطح قبل از کسب این موفقیت‌ها می‌رسد، به بیانی دیگر این رویداد‌ها انسان را برای طولانی مدت خوشحال نمی‌کنند. محققان دریافتند اثر مثبت موفقیت در میان گروهی از برندگان لاتاری که بیش از 500 هزار پوند دریافت کرده بودند،‌ برای 6 ماه ادامه داشت اما پس از آن سطح سلامت روحی افراد به حالت ابتدایی خود بازگشت.

محققان برای بررسی اثر طبیعت برروی انسان‌ها از داده‌های به دست آمده از تحقیقی که از سال 1991 با همکاری دانشگاه اسکس آغاز شده استفاده کردند. این تحقیق روی 40 هزار نفر از شهروندان انگلیسی انجام شده و از آنها درباره موضوعات مختلفی از قبیل درآمد، وضعیت تاهل و دیگر موارد سوال پرسیده شده است. همچنین در این مطالعه درباره سلامت عمومی افراد توسط پزشکان عمومی تحقیقاتی به عمل آمده‌است تا میزان ابتلای آنها به افسردگی یا اضطراب تعیین شود.

نتایج این تحقیقات نشان دادند وضعیت سلامت روانی افرادی که در مناطق سرسبز زندگی می‌کنند نسبت به دیگر افرادی که تصور می‌کنند با موفقیت‌های پی‌در‌پی خود را شاد ساخته‌اند، بسیار بهتر است. افرادی که نزدیک به طبیعت زندگی می‌کنند استرس کمتری را تحمل کرده و در نتیجه در حین تصمیم گیری منطقی‌تر عمل می‌کنند و در برقراری ارتباط نیز موفق‌تر هستند.

کد خبر 245580
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز