یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۰
۰ نفر

گروه ادب و هنر: ‌ کمتر از یک هفته به اعلام اسامی نامزدهای نهایی هشتاد و ششمین دوره مراسم اهدای جوایز آکادمی هنرها و علوم تصاویر متحرک باقی مانده و چشم علاقه‌مندان فیلم و سینما در پهناورترین قاره دنیا به ۳ نماینده آسیا در بخش اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان است؛ بخشی که فهرست ۹نامزد اولیه آن مدتی پیش اعلام شد و قرار است همزمان با اعلام اسامی نامزدهای اسکار ۲۰۱۴، نام ۵ فیلم حاضر در بخش اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان هم مشخص شود. سهم آسیا از ۴‌فیلمی که حذف می‌شوند، چند فیلم خواهد بود؟

۳ آسیایی برای حضور در اسکار رقابت می‌کنند


به گزارش همشهری، جسیکا هالند گزارشی برای سایت The National امارات متحده عربی نوشته و در آن درباره سرنوشت احتمالی تازه‌ترین تجربه کارگردانی خالق فیلم تحسین‌شده «اینک بهشت» آورده است: هانی ابو اسد 7‌سال پیش به‌عنوان نخستین کارگردان فلسطینی نامزد دریافت جایزه معتبر اسکار تاریخ‌ساز شد. گرچه اینک بهشت در نهایت از رسیدن به جایزه اسکار بازماند اما یک جایزه گلدن گلوب در بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان به‌دست آورد.

ابو اسد که از دهه1980 در هلند زندگی می‌کند، امروز می‌تواند برای دومین‌بار بخت خود را برای بردن معتبرترین مجسمه طلایی در هالیوود بیازماید. از میان 76 فیلم متقاضی شرکت در بخش اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان آکادمی، عمر به نمایندگی از فلسطین حضور داشت؛ فیلمی که بهار امسال جایزه ویژه داوران بخش نوعی نگاه جشنواره کن را برد و همین چند هفته پیش 2 جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را از جشنواره فیلم دوبی به سیاهه جوایز خود افزود. عمر، داستان جوانی فلسطینی است که همراه 2 نفر از بهترین دوستان خود برای از بین‌بردن یک سرباز اسرائیلی نقشه می‌کشد اما در نهایت دستگیر و از سوی جاسوس اسرائیلی مجبور می‌شود به نفع ارتش رژیم صهیونیستی جاسوسی کند. نام فیلم ابو اسد در میان 9فیلم فهرست اولیه برگزیدگان بخش اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان است و برخی گمانه‌زنی‌ها از احتمال حضور آن در میان 5 نامزد نهایی حکایت دارد. گرچه عمر برای بردن نخستین و تنها اسکار سینمای فلسطین هنوز راهی دراز پیش رو دارد؛ راهی که فراز و نشیب در آن دیده می‌شود. خبر خوب برای ابو اسد اینکه امسال مثل سال‌های گذشته هیچ فیلمی بخت نخست و مسلم این بخش نیست. در اسکار 2013«عشق» میشائیل هانکه بخت قطعی بود و خیلی‌ها پیش از فصل جوایز هم می‌دانستند فیلمساز اتریشی بدون تردید اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را می‌برد.

اما خبر بد؛ امسال چند رقیب جدی در این بخش حضور دارند که هر کدام می‌توانند مدعی باشند. بسیاری از کارشناسان و منتقدان «زیبایی بزرگ» پائولو سورنتینو را با بهترین فیلم‌های فدریکو فلینی فقید مقایسه می‌کنند و معتقدند که شاید سینمای ایتالیا امسال جدی‌ترین مدعی اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان باشد. «شکار» تامس وینتربرگ هم با بردن جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره اسکار از رقبای جدی این بخش است و البته «استاد بزرگ» وونگ کار وای را هم نباید از یاد برد که به نمایندگی از هنگ‌کنگ به اسکار آمده است. در دوره‌ای که سینمای خاورمیانه فیلم‌هایی بسیار قدر به رقابت اسکار فرستاده بود، فقط عمر توانست به فهرست اولیه این بخش راه یابد. «گذشته» اصغر فرهادی (برنده اسکار برای جدایی) از ایران و «وجده» به کارگردانی هیفا المنصور از عربستان در کمال شگفتی از اسکار 2014حذف شدند و حالا عمر تنها نماینده بخش عرب‌زبان منطقه خاورمیانه در معتبرترین جایزه سینمای جهان است. 5 روز دیگر نامزدهای نهایی بخش فیلم خارجی‌زبان اسکار  هشتاد و ششم معرفی می‌شوند و خیلی‌ها در آسیا و فلسطین امیدوارند فیلم هانی ابو اسد دوباره تاریخ‌ساز شود.

در دوره‌های گذشته اسکار اعضای آکادمی ناچار بودند در کنار هم 5‌نامزد نهایی بخش فیلم خارجی‌زبان را تماشا کنند. امسال ماجرا کمی متفاوت شده و نسخه‌ای از هر 5‌فیلم در اختیار اعضا قرار می‌گیرد تا در خانه به تماشای فیلم‌ها بنشینند. ابو اسد درباره نتیجه نهایی اسکار امسال می‌گوید: دوست دارم چشم‌‌هایم را ببندم و وقتی باز کردم، ببینم همه‌‌چیز تمام‌شده است. مهلت رای‌گیری برای انتخاب نامزدهای هشتاد و ششمین دوره جوایز اسکار ساعت ۱۷ روز ۸ ژانویه (۱۸ دی) به پایان رسید و رأی‌گیری نهایی برای انتخاب برندگان جوایز اسکار تا ۲۵ فوریه (۶ اسفند) ادامه دارد. اسامی نامزدهای اسکار 2014 روز 16ژانویه (26دی) اعلام و هشتاد و ششمین دوره مراسم اهدای جوایز آکادمی هنرها و علوم سینمایی یکشنبه دوم مارس (بامداد دوشنبه 12اسفند به وقت ایران) در دالبی تیه‌تر هالیوود ‌اند هایلند در لس‌آنجلس برگزار می‌شود.

کد خبر 245559

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز