سه‌شنبه ۷ آبان ۱۳۹۲ - ۰۶:۰۰
۰ نفر

با نزدیک شدن به فصل اهدای جوایز اسکار، گمان‌ها و تحلیل‌ها درباره برترین فیلم اسکار رونق می‌گیرد و این روزها به‌نظر می‌رسد جاذبه و ۱۲سال یک برده در رقابت جدی‌تری هستند.

سینمای جهان - رقابت جاذبه

 به گزارش مهر، منتقد و تحلیلگر سایت سینمایی هالیوود ریپورتر با انتشار مقاله‌ای توضیح می‌دهد که چگونه جایگاه یک فیلم پرخرج در باکس آفیس بیش از آنکه تضمین‌کننده شانس برنده شدن اسکار باشد، شانس نامزد شدن فیلم را برای کسب اسکار افزایش می‌دهد. وی می‌گوید: تا این لحظه خودم همه فیلم‌های 2013که شانس نامزد شدن برای دریافت جایزه بهترین فیلم اسکار را دارند و همچنین تمامی فیلم‌های مدعی جوایز دیگر مثل گلدن گلوب را دیده‌ام و تمام متخصصان روی این موضوع توافق دارند که اگر مراسم اسکار فردا برگزار می‌شد یا 12سال یک برده برنده می‌شد و یا جاذبه.

درحالی‌که هر دوی این فیلم‌ها بسیار خوب هستند، بیشتر بینندگان و منتقدان از 12سال یک برده حمایت می‌کنند چون این فیلم بر اتفاقات واقعی که اهمیت تاریخی بسیاری داشتند تمرکز دارد، درحالی‌که جاذبه داستان یک موقعیت بحرانی را تعریف می‌کند که کمی خیالی هم به‌نظر می‌رسد.

اما با توجه به فروش بالای جاذبه در سینماها و همچنین غیرمحتمل بودن رسیدن فروش 12سال یک برده به جاذبه، به‌نظر می‌رسد یک فیلم درام 20میلیون دلاری درباره بردگی حتی با بازی بازیگران مطرحی چون مایکل فاسبندر و برد پیت، باید جذابیت کمتری نسبت به یک فیلم هیجان انگیز 100میلیون دلاری که مخصوصا بازی ساندرا بولاک و جورج کلونی در آن درخشان بوده است، داشته باشد.

ارقام باکس آفیس و نتایج اسکار رابطه عجیبی با یکدیگر دارند. فروش خوبی داشتن برای برنده‌شدن در اسکار ضروری نیست، به‌طور مثال فیلم قفسه رنج نامش را به‌عنوان کم‌فروش‌ترین فیلمی که برنده اسکار شد، ثبت کرد. این فیلم که همزمان با آواتار ساخته شد و در همان سال در مقابل آواتار قرار داشت و 2رقیب اصلی برای کسب اسکار بودند. درحالی‌که اگر آواتار برنده می‌شد، پرفروش‌ترین فیلم سال بود که در عین حال برنده اسکار هم شده بود اما به‌طور کلی یک فرض وجود دارد و آن این است که فیلم‌هایی که با بودجه بسیار بالایی تولید شده‌اند برای نامزد شدن در اسکار ضروری است که حتما در باکس آفیس نیز با فروش بالا روبه‌رو شوند. زمانی که فیلم‌های بزرگ و پرفروش به انتظاراتی که از آنها می‌رود درست عمل می‌کنند (دقیقا همانطور که جاذبه عمل می‌کند) پس می‌توان گفت آنها می‌توانند نامزد جوایز بسیاری شوند و نامزدی برای جایزه بهترین فیلم سال که امکانی را فراهم می‌کند که فیلم در بخش‌های دیگر نیز امکان بیشترین نامزدی‌های دیگر را به‌دست آورد، به‌خودی خود بیشترین شانس برنده شدن را نیز به همراه می‌آورد. (با این حال سیستم جدید رأی‌گیری ممکن است تا حدودی بتواند این ماکزیمم را تغییر دهد).

یکی از موارد مثال این موضوع که فیلم فیلمنامه‌محور و جاه‌طلبانه‌ای مانند جاذبه را چنین امیدوار می‌کند، فیلم تایتانیک است. بنابراین جاذبه در مسابقه نامزدهای بهترین فیلم اسکار در چه جایگاهی قرار می‌گیرد؟ به‌نظر من فروش این هفته موجب شد تا مکان این فیلم به‌عنوان یک نامزد حتمی محکم‌تر شود، اما ضرورتا آن را از 12سال یک برده به‌عنوان برنده جلوتر نینداخته است.

کد خبر 236772

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز