جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: نماز جمعه ۲۰ دی در تهران به امامت آیت‌الله موحدی کرمانی در مصلی تهران برگزار شد.

موحدی کرمانی

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله موحدی کرمانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در جمع مردم قم، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند فریب لبخندها را نباید خورد چون دشمن، دشمن است.

وی افزود: سئوالهایی در ارتباط با مذاکرات از سوی مردم مطرح می شود که مذاکره کنندگان باید به آنها توجه داشته باشند لذا مورد توجه قرار دادن این موضوعات که آیا ارزش های انقلاب در مذاکرات حفظ می شود؟ آیا عزت اسلامی مورد توجه قرار می‌گیرد؟ چقدر امتیاز گرفته‌ایم و چقدر امتیاز داده‌ایم؟ آیا در به کارگیری واژه‌ها و کلمات دقت کامل شده تا توافق شفاف باشد چون بعضی واژه‌ها دیده می‌شود که دو پهلو و چند پهلو است، بسیار اهمیت دارد.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به دریافت 3 کارت زرد از سوی سه وزیر دولت یازدهم، گفت: بعد از دریافت 3 کارت زرد از سوی وزیران دولت تدبیر و امید، فکر می‌کنیم که این رویه کافی است و آنها سهمیه شان را دریافت کرده‌اند لذا باید سعی کنیم که دیگر چنین مسائلی دنبال نشود.

وی با اشاره به قیام مردم قم در روز 19 دی به واسطه اهانتی که به امام (ره) شد، گفت: در پی این واقعه مردم انقلابی قم به جوش آمده، خروشیدند و فریاد زدند و به خیابان‌ها آمدند و متاسفانه عده‌ای شهید شدند.

آیت الله موحدی کرمانی با اشاره به دیدار رهبر معظم انقلاب با مردم قم و بیانات مفصلی که فرمودند، افزود: رهبر معظم انقلاب در این دیدار اشاره کردند که وعده خداوند قطعی است و اگر مومنین ایمان، مقاومت و بصیرت داشته باشند، پیروز خواهند شد و اگر در مقطعی این پیروزی را ندیدیم به دلیل آسیب دیدن برخی از این اصول بود.

وی با اشاره به روز 7 دی و مسئله کشف حجاب در دوران رضاخان، تصریح کرد: پدر و پسر پهلوی هر دو جانیانی بودند که بر این ملت چه‌ها کردند. موضوع کشف حجاب از اقدامات اساسی برای ضربه زدن به اسلام بود که طی آن پهلوی پدر مردم را وادار به پوشیدن لباس متحد الشکل کرد چرا که او می‌خواست چهره کشور اسلامی نباشد. زنان پاکی بودند که سال‌ها به دلیل موضوع کشف حجاب به حمام نرفتند برای اینکه می‌ترسیدند مورد حمله قرار گیرند چرا که در آن دوران حمام‌ها در بیرون از منازل بود و آنها مجبور بودند تا با امکانات کم آن زمان نظافت شخصی خود را در منازل در مشقت انجام دهند.

خطیب جمعه موقت تهران با بیان اینکه یکی دیگر از اهداف پهلوی پدر در موضوع کشف حجاب برچیدن چهره روحانی و معمم در جامعه بود، اضافه کرد: در این موضوع آنها تلاش داشتند چهره جامعه اسلامی و دینی نباشد. مسئله اسلامی بودن چهره جامعه موضوع مهمی است که هر کسی باید به اندازه توانش در این خصوص گام بردارد.

وی در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران با تاکید بر اینکه افراد باید بین عمل واجب و مستحب تفاوت قائل شوند و سعی کنند واجبات را پیش از مستحبات به جای آورند، عنوان کرد: اگر فردی می‌خواهد به عمره برود بهتر است که هزینه این کار مستحبی را در عملی واجب مثل ایجاد امکان ازدواج برای دختران و پسران صرف کند.

آیت الله موحدی کرمانی به جنایات تکفیری‌ها علیه مسلمانان به ویژه شیعیان اشاره کرد و گفت: جنایاتی که تکفیری‌ها می‌کنند قابل احصاء نیست. این جانیان کجا بوده و از چه زمانی رشد کرده اند و متاسفانه دارند رشد می‌کنند. تبلیغات مسموم روی مغز اینها اثر گذاشته و انتحار می‌کنند تا مسلمانان و شیعیان را بکشند، جان خود را از دست بدهند و به خیال خودشان به بهشت بروند.

وی ادامه داد: رسوایی آنقدر زیاد است که پوتین هم پیشنهاد می‌کند عربستان را در لیست تروریست‌ها قرار بدهند. متاسفانه اینها در کنار خانه خدا و به عنوان خادمین حرمین چه جنایت‌هایی می‌کنند و چه نگرانی‌هایی در دل مسلمانان به وجود می‌آورند.

خطیب جمعه تهران در بخش دیگری از سخنان خود در خطبه‌های دوم نماز جمعه امروز تهران با تاکید بر لزوم تشکر و قدردانی از هیات مذاکره کننده ایرانی، یادآور شد: خوشحالیم که وقتی وزیر امور خارجه آمریکا گفت ایران می‌تواند در حاشیه اجلاس ژنو 2 حضور داشته باشد و به پیشبرد اهداف این اجلاس کمک کند، وزیر امور خارجه کشورمان گفت این موضوع با عزت اسلام و ایران جور نیست.

وی افزود: وزیر امور خارجه کشورمان در این موضع عزتمندانه اعلام کرد که حاضریم کمک کنیم تا مردم سوریه تصمیم لازم را در خصوص سرنوشت خود اتخاذ کنند اما حضور ایران در حاشیه اجلاس ژنو 2 متناسب با عزت ما نیست.

آیت الله موحدی کرمانی با تاکید به توجه دولت به دغدغه‌های مردم در خصوص مذاکرات، خاطرنشان کرد: مردم ما متشابهات را به محکمات ارجاع می‌دهند که محکمات هم برای ما بیانات قاطع رهبر معظم انقلاب است به این دلیل وقتی رهبری، هیات ایرانی را تایید کردند ما هم آنها را تایید می‌کنیم.

وی با اشاره به مسائل و درگیری‌های سوریه نیز گفت: مسئله سوریه جزو مسائل جانسوز است. متاسفانه تکفیری‌ها در این کشور جنایات زیادی علیه مردم کرده و می‌کنند. خوشبختانه آنچه ما می‌شنویم پیشروی ارتش سوریه و هلاکت عده زیادی از تروریست‌ها و تکفیری‌ها است.

خطیب جمعه تهران به گرفتاری عراق در شر تکفیری‌ها اشاره کرد و یادآور شد: از همین جا اعلام می‌کنم مغزهای متفکر و روحانیت جهان اسلام از رسانه‌های مختلف، رادیو، تلویزیون، اینترنت و ... باید ماهیت تکفیری‌ها را به دنیا نشان دهند و جنایات آنها را بیان کنند. خوشبختانه در بین تروریست‌ها و تکفیری‌ها هم اختلاف افتاده و آنها دارند یکدیگر را نابود می‌کنند.

آیت الله موحدی کرمانی در بخشی از خطبه های اول نماز جمعه تهران به سالروز شهادت امام حسن عسکری اشاره کرد و این روز را به مسلمانان تسلیت گفت و از سویی ولایت حضرت مهدی (عج) را تبریک گفته و در باب غیبت و ظهور آن حضرت مطالبی را عنوان کرد.

کد خبر 245316
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز