مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۷:۵۱
۰ نفر

بار دیگر عطر یاس کبود در کوچه و پس کوچه‌های شهر پیچید و بر هر کوی و برزن، بیرق‌های سیاه به نشانه عزا و غم افراشته شد.

عطر شهادت یگانه دختر پیامبر خاتم (ص) در فضای دل عرشیان پاشیده شد و درون زمینیان را پر از غوغا و ماتم کرد و مردان و زنان را در رثای رفتنش در حزن و اندوه نشاند.

مروارید اشک در ماتم او خجل است زیرا مهر فاطمه(س) چون مهر بر دل‌های حزین حک شده است.

ستارگان آسمان در رثای آن بانو عزادارند ، نمی‌درخشند و ماه یگانه فرمانروای دشت سیاه شب! ، از شرم در دل کوه پنهان شده است.

گفتند و گفتیم که فاطمه فاطمه است و بی‌شک او نه فقط دخت پیامبر(ص)، همسر علی (ع)، مادر حسن (ع) و حسین (ع) است بلکه او در میان زنان دنیای اسلام ، محبوب‌ترین و محجوب‌ترین است.

او مظهر دین، اسوه تقوی، سرور زنان جهان و الگوی عفت و فضیلت است.

زندگی حضرت فاطمه (س) بانوی نمونه تاریخ بشریت ، در طول قرون و اعصار متمادی الگویی ارزنده و پرارزش برای زنان مومن و خداجوی بوده و گذشت زمان نیز بر شکوه و عظمت این الگو افزوده است.

حضرت " فاطمه زهرا(س) درسال پنجم بعثت در روز بیستم جمادی الثانی ، ‪ ۴۵‬سال پس از ولادت پیامبراسلام (ص)، در مکه دیده به جهان گشود.

نام مبارک آن حضرت ، فاطمه و القاب مبارکش نیز زهرا، صدیقه ، طاهره ، راضیه ، مرضیه، مبارکه، عذرا، بتول ، سیده النسا، سیده نساء‌العالمین و خیرالنساء می‌باشد.

از جمله کنیه‌های آن حضرت عبارت است، ام‌الحسن،ام‌الحسین، ام‌المحسن ، ام الائمه، ام ابیها که هر یک نشانه‌ای از شخصیت والای او است.

یکی از زیباترین و پرمعناترین کنیه‌های آن حضرت "ام ابیها" به معنای "مادر پدر" می‌باشد.

پس از رحلت پیامبر مصیبت‌های زیادی بر زهرا(س) تحمیل شد و زندگی را برای او تلخ و غیر قابل تحمل کرد. از یک سو فقدان پیامبر (ص) که به او عشق می‌ورزید و هرگز تحمل فراق و دوری او را نداشت بسیار برایش دردناک بود و از سوی دیگر رفتار توطئه گران با همسرش امیرمومنان علی (ع) سخت وجود گرامی آن بانو را آزرده می‌ساخت.

اندوه طاقت فرسای زهرا و صدماتی که بر دخت نبی اکرم در دفاع از حریم ولایت وارد آمد، او را از پای درآورد و رنجور و بیمار و بستری ساخت.

در مدت زندگی حضرت فاطمه (س) بعد از رحلت رسول خدا (ص ) بین مورخان و راویان اختلاف نظر است.

برخی از مورخان زمان شهادت ایشان را شش ماه و برخی نیز چهل روز پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) ذکر کرده اند. اما مشهورترین اقوال زمان شهادت این بانوی بزرگ را سیزدهم جمادی‌الاولی و یا سوم جمادی الثانی سال ‪ ۱۱‬هجری یعنی هفتاد و پنج روز و یا نود و پنج روز پس از رحلت رسول گرامی اسلام (ص) ذکر کرده اند.

او در وصیت نامه خود خطاب به حضرت علی (ع) آورده است : " یا علی، مرا شبانه غسل بده و کفن کن و مخفیانه به خاک بسپار... تنها برایم نماز بخوان و قبرم را نیز مخفی کن."
امروز قبر آن حضرت از دیدگان ما پنهان است اما سه مکان را محل دفن آن حضرت ذکر کرده اند.

خانه خود فاطمه(س)، بین قبر و منبر حضرت رسول خدا (ص) و قبرستان بقیع از جمله مکان‌هایی هستند که گفته می‌شود فاطمه (س) در خاک مقدس آنان آرمیده است

کد خبر 24523

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز