همشهری‌آنلاین - معصومه رشیدی: ارتباط روشن و مؤثر در طول ارایه هر مطلبی چه در اتاقی که مملو از مدیران است، چه در تالار اجتماعات یک کنفرانس و چه در کلاسی با حضور دانش‌آموزان ضروری و لازم است.

non verbal communication

ارتباطات کلامی به عنوان یکی از انواع ارتباط انسانی، برای ارتباطات امری حیاتی است اما این موضوع که ما چگونه اطلاعات را ارایه می‌دهیم به تعیین مقدار مطالبی که مخاطبان قادر به یادآوری آن هستند، کمک می‌کند. آلن و باربارا در تحقیقات خود دریافتند که 83 درصد ارتباطات ما با دیگران، ارتباط غیرکلامی است اما می‌خواهیم بدانیم که این ارتباط غیرکلامی چه تاثیری بر یادآوری مخاطبان خواهد داشت.

در مطالعه‌ای بر روی چهار کلاس که هریک دارای 80 دانش‌آموز بودند؛ برای هر کلاس از یک سخنران مهمان خواسته شد که به ارایه مطلبی مشخص بپردازد. دو نفر از این چهار سخنران از ارتباطات غیرکلامی موثر در بیان خود استفاده کردند در حالیکه دو نفر دیگر تنها از ارتباطات غیرکلامی ضعیف بهره بردند. بخش جالب توجه این تحقیق آن بود که هر چهار ارایه دقیق شبیه هم بودند، پاورپوینت آنها و مدت زمان اختصاص داه شده یکسان بود وتنها تفاوت استفاده از چند تاکتیک غیرکلامی بود.

برای برقراری ارتباطات غیرکلامی سخنرانان با مخاطبان، تعدادی عناصر و مهارت مورد استفاده قرار گرفت است که در اینجا فقط به پنج عنصر اشاره می‌شود:

1. تماس چشمی: مربی مجری ارتباط غیرکلامی موثر سعی می‌کند تا با هر یک از دانش‌آموزان در طول آموزش خود تماس چشمی برقرار کند. اما مربی مجری برقراری ارتباط غیرکلامی ضعیف، فقط به پاور پوینت تهیه شده نگاه می‌کند و هراز چند گاهی، نگاهی سطحی و فوری به دانش‌آموزان خواهد انداخت.

2. نوسانات صدا: معلم مجری ارتباط غیرکلامی موثر در تمام مدت زمان ارایه مطلب، الگوهای صوتی خود را تغییر می‌دهد و سعی می‌کند تن صدای خود را بالا و پایین ببرد؛ اما معلم مجری ارتباط غیرکلامی ضعیف، تن صدای خود را در حدی متوسط و خسته کننده نگه می‌دارد.

3. موقعیت در اتاق: معلم مجری ارتباط غیرکلامی موثر از کلیک پاورپوینت برای نمایش آن استفاده می‌کند و در جلوی کلاس قدم می‌زند، اما معلم مجری ارتباط غیرکلامی ضعیف در پشت تریبون خود می‌ایستد و از موس کامپیوتر برای هدایت کردن اسلایدها استفاده می‌کند.

4. حالات چهره: معلم مجری ارتباط غیرکلامی موثر از انواع حالت‌های بیانی چهره برای بیان منظور خود استفاده می‌کند درحالیکه معلم مجری ارتباط غیرکلامی ضعیف، روشی نسبتا یکنواخت بدون استفاده از حالت‌های چهره را حفظ می‌کند.

5. حرکات دست:

علامت‌ها و حرکت‌هاى آگاهانه سر و دست، شیوه مهمى براى انتقال مفاهیم و معانی هستند، مربی مجری ارتباط غیرکلامی موثر با حرکات مختلف دست پیام‌های گوناگونی را به مخاطبان خود القا می‌کند اما مربی مجری ارتباط غیرکلامی ضعیف، دست خود را بر روی سطح تریبون قرار می‌دهد.

پس از ارائه مطالب به دو روش متفاوت، از هرکلاس آزمون مشابه گرفته شد و از مخاطبان فقط درباره اطلاعاتی که کسب کرده بودند، سوالاتی پرسیده شد. پس از ارزیابی، نمرات افراد حاضر در دوره ارتباط غیرکلامی موثر تقریبا 30 درصد بالاتر از دانش‌آموزان شرکت کننده در دوره ارتباطات غیرکلامی ضعیف بود.

منبع: کاوشگران روابط‌عمومی

کد خبر 245226
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز