گروه اقتصادی - رضا کربلایی: نرخ تورم در ایران باید به کمتر از ۵درصد برسد.

این نسخه نامزد ایرانی جایزه نوبل اقتصاد است. به گزارش همشهری، پروفسور محمد هاشم پسران تأکید کرد: اقتصاد ایران برای رقابت کردن با دیگر کشورها به‌ویژه کشورهایی که با آنها دارای مبادلات تجاری است باید نرخ تورم از 35درصد فعلی را به پایین‌تر از 5درصد کاهش دهد. این اقتصاددان ایرانی دانشگاه کمبریج در دو سخنرانی جداگانه‌ای که در سومین همایش سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری در دانشگاه صنعتی شریف داشت، تأکید کرد: این مسئله روشن است که ایران با تورم بالا نمی‌تواند با دیگر کشورهای جهان رقابت کند.

او تأکید کرد: تحریم‌های خارجی عامل تورم بالا در ایران نیست و اقتصاد ایران به‌طور میانگین تورم 18درصدی را در 3دهه اخیر تجربه کرده است. آنچه بازار ارز ایران را دچار التهاب کرده تورم ایران است نه تحریم‌ها. او تصریح کرد: اثر تحریم بر تورم به‌حدی نیست که تمام تورم را گردن تحریم بیندازیم.

ندانم‌کاری‌های کشورهای آمریکای لاتین را تکرار نکنید

نامزد ایرانی جایزه نوبل اقتصاد گفت راه این است که از تجربه آزمون و خطای 15ساله کشورهای آمریکای لاتین درس بگیریم و دوباره ندانم‌کاری‌های آنها را تکرار نکنیم. اوخاطرنشان کرد: کشورهایی چون ترکیه، برزیل، شیلی، مکزیک، آرژانتین و پرو به‌طور نسبی موفق شده‌اند که نرخ تورم بالای 60درصد خود را به کمتر از 10و حتی 5درصد کاهش دهند اما در ایران این اتفاق رخ نداده است. او افزایش سطح دستمزدها به تناسب نرخ تورم را یک سیاست اشتباه‌ دانست و گفت: لطفا دنبال این نباشید که برای افزایش قدرت خرید مردم، دستمزدها را متناسب با تورم افزایش دهید. هاشم پسران سیاست بگیر و ببند و سرکوب قیمت‌ها را خطای دیگر دولت‌ها برای مهار تورم ارزیابی کرد و گفت: اینکه تصور کنید با کنترل پایه پولی و نقدینگی صرف می‌توان نرخ تورم را کاهش داد، هم جواب نخواهد داد.

بانک مرکزی تنها نمی‌تواند تورم را مهار کند

اقتصاددان دانشگاه کمبریج انگلستان در ادامه راه مهار تورم را سیاست‌های مالی شفاف و منضبط عنوان و تأکید کرد: غیرممکن است بانک مرکزی بتواند به تنهایی تورم را مهار کند، آنهم در شرایطی که اقتصاد با رکود تورمی مواجه است و کنترل شدید پایه پولی باعث تشدید فشارهای سیاسی برای تزریق نقدینگی توسط بانک مرکزی به اقتصاد خواهد شد. هاشم پسران با اشاره به موضوع استقلال بانک مرکزی در ایران به طعنه گفت: شخصی از من پرسید قانون کار ایران خوب است یا نه؟ گفتم خوب است نه برای ایران بلکه برای سوئد! بنابراین استقلال بانک مرکزی وقتی شدنی است که نظام سیاسی و دولت به این نتیجه برسد که به سیاست‌های مالی خود انضباط بدهد.

علت العلل تورم ایران

این اقتصاددان ایرانی اظهار کرد: اگر واقعا می‌خواهید بدانید ریشه تورم در ایران چیست، باید قبول کنید وقتی دولتی قول می‌دهد و نمی‌تواند این قول‌ها را اجرایی کند، یعنی تورم ایجاد می‌کند و بازهم شاهد این هستیم که دولت به مردم می‌گوید چه چیزی می‌خواهید و لیست افراد را جمع می‌کنند برای پاسخ دادن به نیازهای آنی آنها درحالی‌که واقعیت‌های اقتصادی چنین اجازه‌ای به دولت‌ها نمی‌دهد که بخواهند این روش‌های را ادامه دهند. هاشم پسران در پایان گفت:

اگر نظام مالی در ایران بخواهد به توقعات ایجاد شده توسط دولت‌ها پاسخ دهد بازهم به بانک مرکزی پناه می‌آورد و تورم همچنان پابرجا خواهد بود و هرگز نخواهیم توانست نرخ تورم را تک‌رقمی کنیم و به زیر 5درصد برسانیم، مگر اینکه سطح مطالبات اقتصادی مردم را متناسب با واقعیت‌های اقتصادی به‌ویژه تحریم‌ها پایین بیاوریم در غیراین صورت چند سال دیگر دوباره دچار بحران دیگری خواهیم شد.

کد خبر 245081
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز