گروه ادب و هنر: نشست هم‌اندیشی جشنواره سوره ماه صبح روز گذشته با حضور رحمت امینی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی و علی قربانی، مدیر مرکز محافل و جشنواره‌های حوزه هنری آغاز شد و با وعده برگزاری جشنواره‌ای متفاوت از سال‌های گذشته به پایان رسید.

جشنواره تئاتر سوره ماه

 رحمت امینی دبیر جشنواره تئاتر ‌ماه در پاسخ به پرسش خبرنگار همشهری درباره حمایت مالی از گروه‌های تئاتری چنین پاسخ داد: در 2سال گذشته نمودار حمایت از گروه‌های تئاتری نشان می‌دهد که این حمایت‌ها سیر صعودی داشته است. در حال حاضر پیش‌بینی من این است که سال93 میزان این حمایت‌ها دوبرابر خواهد شد. قربانی هم با اشاره به اینکه هزینه تولید در تهران بیش از سایر استان‌هاست، توضیح داد: گروه‌های تئاتری در مقیاس خودشان در استان‌ها هم حمایت می‌شوند اما مشکل اینجاست که در برخی استان‌ها مانند لرستان با اینکه اجرای خوبی دارند ولی به‌دلیل مشکلات سالن نمی‌توانند اجرای عمومی داشته باشند.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در بخش دیگر نشست خبری جشنواره تئاتر سوره ماه از ارزش‌های دینی، انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس به‌عنوان اولویت‌های اصلی حوزه هنری در تمام حوزه‌ها نام برد که طبعا در جشنواره‌های تئاتری هم مورد توجه جدی قرار می‌گیرند. هر چند قرار است بر موضوع‌های دیگر مانند خانواده الگوی ایرانی و ادبیات کهن ایرانی- اسلامی هم تأکید ویژه شود.

امینی ادامه داد: در دوره بیست‌وسوم برای نخستین‌بار بخش تجربه‌های جوان را در جشنواره تئاتر سوره ماه راه‌اندازی کردیم که تفاوت آن با بخش استعدادهای جوان در این است که باید همه اعضای گروه تئاتری اعم از کارگردان و سایر عوامل اجرایی شرط سنی زیر 25سال داشته باشند درحالی‌که در دوره پیش اگر کارگردان زیر 25سال بود کفایت می‌کرد. در این بخش که به شکل مشترک میان تهران و سایر مراکز استانی برگزار می‌شود، 5 نمایش به مرحله نهایی جشنواره راه پیدا خواهند کرد.

در این برنامه همچنین قربانی، مدیر مرکز محافل و جشنواره‌های حوزه هنری به تشریح فراخوان بیست و سومین جشنواره سراسری تئاتر سوره ماه پرداخت. وی گفت: مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره 25اسفند است، نتایج بازخوانی آثار 15اردیبهشت سال آینده اعلام و از 20مرداد93 ارزیابی آثار استانی آغاز و جشنواره طبق برنامه هر سال مهرماه سال93 برگزار خواهد شد. قربانی افزایش رقم جوایز و کمک‌هزینه تولید آثار در این دوره از جشنواره سوره ماه را ازجمله ویژگی‌های این دوره عنوان کرد و توضیح داد: براساس نشست‌های کارشناسی با کارشناسان تئاتر و مدیران مراکز استانی حوزه هنری، همایش‌های منطقه‌ای تئاتر سوره ماه از دور آینده تبدیل به جشنواره‌های منطقه‌ای خواهد شد به این معنا که در پایان برگزاری هرکدام به نفرات و گروه‌های برگزیده در قالب برگزاری اختتامیه جوایز تعلق می‌گیرد و نفرات و گروه‌های برتر هر منطقه به مرحله نهایی جشنواره معرفی می‌شوند که شامل 10نمایش خواهد بود.

کد خبر 244959

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز