گروه بین‌الملل: درحالی‌که مقام‌های نظامی عراق از حمله‌ گسترده نظامیان این کشور به شهر فلوجه برای پس‌گرفتن کنترل این شهر از شبه‌نظامیان وابسته به القاعده خبر داده‌اند، وزیر خارجه آمریکا در سخنانی گفته‌است که جنگ با القاعده مشکل خود عراقی‌هاست.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در نشست خبری پیش از سفر به اردن درباره درگیری‌‌های عراق که در چند روز گذشته در شهرهای رمادی و فلوجه شدت گرفته، گفت: ما در کنار دولت عراق می‌ایستیم اما به اینکه نیرو بفرستیم فکر نمی‌کنیم، این جنگ خودشان است. این تصمیمی است که پیش از اینها گرفته‌ایم.

کری با اعلام نگرانی از فعالیت شبه‌نظامیان وابسته به القاعده آنها را خطرناک‌ترین بازیگران منطقه خواند اما ابراز اطمینان کرد که دولت مالکی می‌تواند در نبرد با این نیروها پیروز شود. شبه‌نظامیان افراط‌گرای گروه موسوم به «حکومت اسلامی عراق و شام»(داعش) جنوب شهر فلوجه را در اختیار گرفته‌اند و مابقی شهر هم در دست نیروهای قبیله‌ای مرتبط با القاعده است.
وزیر امور خارجه آمریکا بدون اشاره به جزئیات در نشست خبری تنها تأکید کرد «هر کمکی» که ممکن باشد به دولت عراق انجام خواهد داد. این در حالی است که دولت عراق در ماه‌های گذشته تلاش گسترده‌ای برای دریافت تجهیزات نظامی پیشرفته از واشنگتن داشته اما به نتیجه مناسب در این مسیر نرسیده است. نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق این درخواست را در سفر اخیر خود به واشنگتن هم مطرح کرد.

جان مک‌کین و لیندزی گراهام، سناتورهای جمهوریخواه آمریکا هم   با انتقاد از باراک اوباما او را مسئول وضعیت پیش آمده در غرب عراق به‌خاطر خارج‌کردن نظامیان این کشور دانستند. به گزارش فاکس‌نیوز، این دو سناتور در بیانیه‌ای مشترک این اتفاق را قابل پیش‌بینی دانستند و اعلام کردند که دشمنان آمریکا حالا از خلأ به‌وجود آمده در عراق استفاده کرده‌اند که می‌تواند خطری برای امنیت ملی آمریکا باشد.

خبرگزاری فرانسه هم به نقل از منابع دولتی عراق گزارش داد که نظامیان کشور آماده عملیات گسترده در شهر فلوجه برای عقب راندن شبه‌نظامیان وابسته به القاعده و پس‌گرفتن کنترل این شهر هستند. به گفته مقام‌های عراقی نیروهای ارتش در اطراف شهر مستقر شد‌ه‌اند تا غیرنظامیان بتوانند در فرصت باقیمانده شهر را ترک کنند و پس از آن حمله ارتش صورت بگیرد. هادی رازق، رئیس پلیس استان انبار اعلام کرده که غیرنظامیان عراقی اکنون در‌واقع زندانی نیروهای وابسته به القاعده شده‌اند.

نوری مالکی، شنبه‌شب به‌دنبال تحولات صورت‌گرفته اعلام کرد که نظامیان این کشور تا نابودی کامل تروریست‌ها دست از نبرد نخواهند کشید.خبرگزاری رویترز هم از حملات خمپاره‌ای ارتش به شهر فلوجه برای هدف قرار‌دادن مواضع نیروهای داعش خبر داده است. در شهر رمادی مرکز استان انبار در غرب عراق هم نظامیان در حال همکاری با نیروهای قبیله‌ای برای شکست نیروهای داعش هستند. بخش‌هایی از این شهر همچنان در دست نیروهای وابسته به القاعده قرار دارد و نظامیان عراق در تلاش برای عقب راندن آنها هستند.

گزارش‌ها از کشته‌شدن صدها نفر در درگیری‌های روزهای اخیر خبر می‌دهد. ارتش عراق در آخرین بیانیه خود از کشته شدن ۵۵ نفر از نیروهای وابسته به القاعده خبر داد اما هیچ آمار دقیقی از میزان تلفات غیرنظامیان و نیروهای امنیتی منتشر نشده است. روزنامه دیلی استار چاپ لبنان گزارش داده که در درگیری‌های یک روز منطقه حداقل ۱۰۰ نفر کشته می‌شوند. خضیر نعمه الجبوری، رئیس شورای استان نجف اشرف هم اعلام کرده که گزارش‌ها از حرکت نیروهای مسلح وابسته به گروه تروریستی داعش به سمت استان نجف خبر می‌دهد. این مقام نجف تأکید کرده که با اطلاعات به‌دست آمده درباره آمدن این افراد به سمت صحرای نجف نیروهای امنیتی این استان در آماده‌باش کامل قرار گرفته‌اند.

کد خبر 244794
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز