گروه اجتماعی: نام‌نویسی حج تمتع سال ۹۳از ۱۸بهمن آغاز می‌شود که نسبت به سال‌های گذشته حدود ۳‌ماه زودتر است.

سال 93 همانند امسال حدود 64هزار زائر به سرزمین وحی مشرف می‌شوند و این روند تا 3سال ادامه دارد و فراخوان نام‌نویسی برای حج تمتع سال آینده تا۲۹ دی مصادف با ۱۷ ربیع الاول منتشر می‌شود. آنطور که رئیس سازمان حج و زیارت از مقامات سعودی نقل کرد عربستانی‌ها پیش‌بینی کرده‌اند پس از 3سال ثابت ماندن سهمیه‌ها، سهمیه تمتع 2تا 3برابر افزایش یابد.

نیمه شهریور ۹۳ اعزام زائران به حج تمتع آغاز می‌شود که به گفته سعید اوحدی اولویت حج تمتع نیز مانند عمره به‌صورت پلکانی خواهد بود. سال‌هاست که اعزام زائر به حج و عتبات عالیات به‌ترتیب بر عهده شرکت‌های عمره سعادت و شمسا است و گویا سازمان حج و زیارت حاضر نیست در این‌باره رقابتی ایجاد کند و شرکت‌هایی که در این‌باره توانایی دارند وارد شوند. طی 8سال اخیر سازمان حج و زیارت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را نیز از حوزه اعزام زائر به عتبات خارج کرد.

بدین‌ترتیب چون رقیبی برای اعزام زائر وجود ندارد هر قیمتی که تعیین شود همان است و لاغیر. رئیس سازمان حج و زیارت با تأیید این مطلب اعلام کرد: ‌یکی از وظایف سازمان حج ایجاد شرکت‌هایی برای خدمات رسانی و توسعه خدمات به زائران است. یکی از اهدافی که ما دنبال می‌کنیم باز‌شدن فضا برای فعالیت بخش خصوصی است.

ازسوی دیگر سازمان حج و زیارت اخیرا درباره نقل و انتقال فیش حج بازنگری کرده است و امکان این کار فراهم شده که به اعتقاد رئیس سازمان حج این کار تأثیر زیادی در کاهش دلالی و قیمت فیش داشته است. او مدعی است که طی یک هفته اخیر قیمت فیش عمره با کاهش حدود 700هزار تومانی روبه‌رو شده و از 2میلیون و 500هزار تومان به یک میلیون و 800هزار تومان رسیده است.

البته قیمت فیش عمره آخر هفته گذشته 2میلیون و 500هزار تومان بود و امروز پس از پایان نشست خبری رئیس سازمان حج نیز دلالان حاضر در پشت در این سازمان قیمت را بیش از 2میلیون تومان اعلام کردند.اوحدی گفته که تعداد فیش‌های منتقل شده در دور اول نام‌نویسی عمره از بین 400هزار زائر تنها یکهزار و 200فیش است که نسبت به تعداد بالای زائران عدد قابل‌توجهی نیست.

کد خبر 244637
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز