همشهری آنلاین: واحد مهندسی و تعمیرات شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در راستای نوسازی کابین ناوگان هواپیماهی این شرکت در یک برنامه‌ریزی، تغییراتی اساسی در طراحی داخلی کابین مسافر ایجاد کرد.

هما

به گزارش ایسنا، واحد مهندسی هواپیما، پروژه طراحی داخلی و تغییرات در تزئین هواپیماهای هما را با موفقیت به انجام رساند.

پروژه نوسازی کابین هواپیما که به دلیل بار اقتصادی سنگین در شرایط کنونی تحریم برای هما امری دست نیافتنی به نظر می رسید با همت و دانش و توانایی نیروی انسانی مستقر در مهندسی و تعمیرات هما با انجام مطالعات فراوان و ارتباط با گروه های مرتبط دانشگاهی و تولیدکنندگان داخلی تعریف و انجام شد.

تغییرات داخل کابین طیف وسیعی از تغییرات شامل تغییر شناسنامه رنگ آمیزی داخل کابین و بدنه خارجی و اندازه آرم و نوشته ها و ... را در بر می‌گیرد.

در این تغییرات روکش دیواره‌های جانبی که به دلیل ماهیت مواد مورد استفاده و نبود تجهیزات صنعتی در داخل امکان تعویض نداشت، متناسب با هدف طراحی و با استفاده از تکنولوژی‌های روز داخل کشور با روکش های جدید پی وی سی با طرح و رنگ جایگزین شد.

به دلیل نورپردازی قدیمی هواپیماها رنگ روکش ها از کف تا سقف از رنگ تیره به سمت روشن با رنگمایه سورمه ای، آبی، بنفش و یاسی تغییر یافت و با توجه به تاثیرات نوین نورپردازی در طراحی های نوین رنگ گرم نیز جایگزین رنگ سرد لامپهای فلورسنت قدیمی شد.

انتخاب روکش صندلی پارچه ای و چرم و فوم، پرده ها و موکت هواپیما نیز با رنگ زمینه آبی تیره ضمن رعایت استانداردها کمک بزرگی به نوسازی صندلی ها کرد.

صندلی مهماندار نیز ضمن انجام تعمیرات اساسی با استفاده از رنگ یاسی و روکش چرم آبی در ورودی ها که با رنگ تیره بنفش طراحی شده اند جلوه خاصی به فضای کابین بخشیده است.

دسته صندلی‌ها در این پروژه با روکش پلی ارتان جایگزین شده است.

تغییرات دیگری که در این پروژه انجام شده است تغییر در تعداد صندلی‌ها، ایجاد زون هما کلاس و یکسان سازی صندلی‌ها در هر ناوگان بر اساس نیاز و نیز نصب تلویزیون‌های LED به جای سیستم قدیمی تلویزیون‌هاست.

تغییرات اساسی تخصصی و تجهیز galley هواپیما، تعویض علامت های خروج با سیستم کم مصرف LED، تغییر در سیستم برچسب و پلاکاردهای هواپیما با پلی کربنات و طراحی گرافیکی و رنگ آمیزی جدید، تعریف مشخصات یکسان و خاص برای ورودی ها،تغییر روکش دیواره های داخلی سرویس های بهداشتی و پارتیشن ها از پروژه های اجرایی این گروه است.

پروژه نوسازی کابین هواپیما علاوه بر ایرانی کردن بسیاری از اقلام و قطعات مورد استفاده که پیش از این با صرف هزینه های گزاف تهیه می‌شد و نیز پایین آوردن هزینه‌های نوسازی ضمن کمک به ارتقای دانش صنایع داخلی و آشنایی آنها با استانداردهای بخش صنعت هوانوردی، سبب ارتقای تولیدات داخلی نیز می‌شود.

کد خبر 244405
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز