شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۹:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: مقامات سوئیس جمعه 15 ژوئن (25 خرداد) طولانی‌ترین تونل زمینی دنیا را به مسافت 34.6 کیلومتر برای عبور قطارها از زیر کوهستان آلپ افتتاح کردند.

به گزارش آسوشیتدپرس تونل لوتشبرگ که ساختن آن هشت سال طول کشید و 3.5 میلیارد دلار هزینه صرف آن شد، زمان لازم برای سفر با قطار بین آلمان و ایتالیا را از 3.5 ساعت فعلی به کمتر از 2 ساعت می‌رساند.

اولین قطاری که از این تونل عبور کرد، یک قطار باری حامل  وزیر حمل و نقل سوئیس، مورتیز لونبرگر، بود که با آن در میان استقبال حدود 1000 نفر  به شهر فروتیگن در ورودی شمالی تونل وارد شد.

سوئیس در مرکز محور شمالی- جنوبی اروپا قرار دارد که ترافیک آن از 1980 تاکنون 10 برابر شده است.

ریل‌های درون تونل با بالشتک‌های لاستیکی پوشانده شده است که که برای  قطارهای پرسرعت از آلمان، ایتالیا و فرانسه مناسب است.

 قطارهای باری خواهند توانست با سرعت‌هایی نزدیک 160 کیلومتر در ساعت و قطارهای مسافری با سرعت‌هایی تا حداکثر 25 کیلومتر در ساعت از  این تونل عبور کنند.

تلفن‌‌های همراه در تمام طول تونل قادر به برقراری ارتباط هستند، حتی در نقطه‌ای که تونل در 2000 متری زیر سطح کوه قرار دارد.

تونل لوتشبرگ طولانی‌ترین تونل زمینی دنیا است و از تونل 26.5 کیلومتری هاکودا در ژاپن درازتر است. البته تونل‌های زیردریایی طویل‌تری در دنیا وجود دارد، از جمله تونل 53.9 کیلومتری زیردریایی سیکان در ژاپن و تونل 50.4 کیلومتری مانش که فرانسه و انگلیس را به هم وصل می کند.

تونل لوتشبرگ به موازات یک تونل در دست ساخت بزرگتر ساخته شده است - تونل 57 کیلومتری گوتارد که هنگام تکمیل در سال 2017 طولانی‌ترین تونل جهان خواهد بود.

کد خبر 24440

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز