چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: پلیس کرواسی یک جاسوس ارشد سابق این کشور را که تحت پیگرد آلمان است، بازداشت کرد. پرونده یوسیپ پرکوویچ (Josip Perkovic) عامل سابق سرویس مخفی یوگسلاوی و رییس سابق اطلاعات موجب اختلاف اتحادیه اروپا و تازه‌ترین عضو خود بود.

Josip Perkovic

خبرگزاری آلمان از زاگرب گزارش داد، وی پس از آنکه کرواسی محدودیت استرداد در داخل اتحادیه اروپا را از روز اول ژانویه برداشت، بازداشت شد.

او به اتهام مداخله در قتل یک مخالف کروات در آلمان در سال 1983 تحت پیگرد قرار دارد.

آنتو نوبیلو، وکیل پرکوویچ به رادیو ملی کرواسی گفت با حکم استرداد با آلمان مخالفت خواهد کرد و افزود که دادگاه زاگرب ظرف هشت روز درباره حکم استرداد نظر رای صادر خواهد کرد.

سه روز پیش از پیوستن کرواسی به اتحادیه اروپا در تاریخ اول ژوئیه سال گذشته، این کشور قانون خود را در خصوص توسل به قانون بازداشت اروپایی (EAW) تغییر داد که قواعدی در خصوص استرداد میان اعضای اتحادیه اروپا دارد.

این قانون راه را برای استرداد اشخاصی که بابت جرایم ارتکاب یافته پیش از اوت 2002 - سال تصویب EAW - تحت پیگرد بودند، ناممکن می‌ساخت.

این حرکت کشور حوزه بالکان در تغایر با 27 شریک دیگر عضو اتحادیه اروپا، به ویژه آلمان بود که بازداشت پرکوویچ را دنبال می‌کرد. در پی این مناقشه با بروکسل، زاگرب نهایتا ماه اکتبر قانون خود را اصلاح کرد.

رسانه‌های محلی و برخی تحلیلگران گفته‌اند زاگرب تمایلی به استرداد پرکوویچ ندارد، زیرا او اطلاعات باارزشی درباره اشخاص بانفوذ در سیاست و جامعه کرواسی دارد.

کد خبر 244355
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز