همشهری آنلاین: یک عضو فراکسیون وقف مجلس شورای اسلامی گفت: امروز وقف در جامعه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و رسانه ‏ها باید در نهادینه ‏سازی فرهنگ وقف بیشتر بکوشند.

وقف

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا خسروی نماینده مردم شهرستان‌های سمنان و مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم توجه به جایگاه و اهمیت اطلاع‎رسانی در ترویج سنت حسنه وقف بیان داشت: از تمام کسانی که در این حوزه فعالیت کرده‎اند تشکر می‎کنم اما باید بگویم کار زیادی در این زمینه انجام نداده‏ایم و وقف نیازمند توجه بیشتری است. در بخش رسانه‎ای، صدا و سیما و ... باید کارهای بیشتری انجام داد و فعالیت خودمان را در این زمینه بیشتر کنیم.

وی افزود: نباید مسئله‎ای مثل وقف را فقط به یک محدوده زمانی و مناسبت‎ها ربط دهیم بلکه باید همیشه به این مقوله بپردازیم و چه جایی بهتر از رسانه‎ها که بتوانند به این مهم جامه عمل بپوشانند و با اطلاع‎رسانی از خیران و کسانی که در این زمینه فعال هستند، تقدیر کنند.

عضو فراکسیون وقف مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تا به حال هر کاری که صورت گرفته، جای قدردانی دارد اما افراد باید در این مسیر همواره در حال حرکت باشند. رسانه ها می‎توانند برای مردم ایجاد انگیزه کنند و با معرفی کسانی که در زمینه وقف فعال هستند، به مردم اطمینان خاطر بدهد.

وی افزود: مردم گاهی نمی‎دانند که درآمد وقف کجا صرف می‎شود و اگر اطلاع‎رسانی صورت گیرد، اطمینان مردم تا حد قابل توجهی زیاد می‌شود و مردم از سوء‎ظن‎ها دور می‎مانند.

وقف تنها مختص افراد ثروتمند نیست

یک بانوی واقف با بیان اینکه وقف تنها مختص افراد ثروتمند نیست و همه می‌توانند واقف باشند گفت: اگر وقف در جامعه نباشد، تعاملی میان ارکان جامعه پدید نمی آید.

«مریم تهاجمی» از بانوان واقف برگزیده که قطعه زمینی را در جهت حمایت از مولفان و چاپ و نشر کتاب و مقالات علمی تحقیقی وقف کرده است، در گفتگو با ستاد خبری هفته وقف با بیان این مطلب افزود: همواره زنان به دلیل روحیه حساس و پاکی که دارند در انجام کارهای خیر بیشتر از آقایان فعال هستند و من هم مانند دیگر زنان تصمیم گرفتم در نهایت احتیاجی که به این زمین داشتم آن را وقف کنم.

وی ادامه داد: از نظر بنده مردم در این دنیا مستأجر هستند و در این دنیا چیزی ابدی نخواهد بود، بنابراین بهتر است دنیا را برای دنیا گذاشت و از آنچه که در دستمان است وقف کنیم تا میان جامعه و ارکان مختلف آن تعادل پدید آید.

این بانوی واقف، یکی از راه های برقراری تعادل در جامعه را گسترش سطح فرهنگ و علم از طریق حمایت از مؤلفان و فعالان عرصه کتاب عنوان کرد.

وی با اشاره به وضعیت فرهنگ وقف در جامعه خاطرنشان کرد: متأسفانه این مبحث در جامعه ما به خوبی معرفی و تبیین نشده و برخی تصور می کنند که وقف تنها برای افراد پولدار است، در صورتی که وقف تکلیفی بر دوش آحاد مختلف جامعه است تا بتوانند محیط اجتماعی خود را بسازند.

این بانوی واقف یادآور شد: خوشبختانه در شهرستان فردوس از توابع خراسان جنوبی، مسأله وقف از جایگاه مطلوبی برخوردار است چرا که مسئولان استان توانسته اند با برگزاری همایش‌ها و جلسات متعدد، موضوع وقف را برای مردم بیان کنند.

وی در عین حال افزود: اما با توجه به این که تمام ظرفیت‌ها و امکانات در اختیار نهادهای دولتی است، بنابر این آنها باید به مبحث وقف توجه ویژه داشته باشند. به عنوان مثال صدا و سیما باید در این زمینه، رسالت خود را به خوبی انجام دهد و فقط به نمایش سریال یا تبلیغ کالا نپردازد.

بانوان در ترویج فرهنگ وقف پیشقدم شوند

یک بانوی واقف، با اشاره به اهمیت نقش زنان در ترویج فرهنگ وقف گفت: بانوان از آنجایی که نقش تربیتی در جامعه دارند باید در این راه پیشقدم شوند.

«فاطمه سادات پیغمبری» که قطعه زمینی به مساحت 3 هزار مترمربع را با نیت ترویج فرهنگ قرآنی در شهر کاشان وقف کرده است، گفت: اگر آموزه‌های قرآنی در جامعه نهادینه شود نه تنها بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد بلکه جامعه‌ای پویا و رو به رشد خواهیم داشت.

وی با مهم دانستن نقش زنان در ترویج فرهنگ وقف گفت: بانوان از آنجایی که نقش تربیتی در جامعه دارند می‌توانند در این راه پیشقدم شوند تا علاوه بر فرزندان خود، گروه‌هایی از بانوان را که با یکدیگر در ارتباط هستند را نیز به این امر تشویق کنند.

این بانوی واقف با بیان اینکه موقوفات بانوان در جامعه بسیار اثربخش خواهد بود، تصریح کرد: موقوفات بانوان نه تنها آرامش روحی و معنوی خاصی را برای واقفان با خود به همراه دارد، بلکه می‌تواند در بهبود وضعیت همنوعان آنان در جامعه نیز موثر باشد و این مسأله سبب می‌شود تا محیطی فراهم شود که همه افراد با همدلی و روحیه تعاون در کنار یکدیگر زندگی کنند.

وی با اشاره به وضعیت وقف در جامعه امروز خاطرنشان کرد: خوشبختانه با فعالیت نهادهای مربوطه این موضوع کمی در جامعه نهادینه شده است اما همچنان جای کار دارد چون فرهنگ وقف، فرهنگ اهدای منابع و امکانات در راه خدا و خدمت به انسان‌ها است.

این بانوی واقف تصریح کرد: هر یک از نهادها و ارگان‌ها همچون قوای سه گانه و رسانه‌ها باید به مقوله وقف در کشور توجه ویژه‌ای داشته باشند و در این زمینه به رسالت و تعهد اجتماعی و دینی‌ای که دارند عمل کنند.

وی در این رابطه افزود: به عنوان مثال اگر دولت بتواند بخشی از ظرفیت‌های خود را به پیشرفت و گسترش ابنیه موقوفات اختصاص دهد، بسیار اثرگذار خواهد بود.

این بانوی واقف درخصوص نقش رسانه‌ها در زمینه گسترش فرهنگ وقف نیز گفت: رسانه‌ها نیز می‌توانند با اطلاع‌رسانی درباره وقف، بستری را فراهم کنند که ذهنیت مثبتی درباره وقف در همه افراد جامعه ایجاد شود.

این بانوی واقف در پایان، هدفش را از وقف قطعه زمین خویش، ترویج فرهنگ قرآنی و برخورداری از جامعه‌ای قرآنی عنوان کرد.

مسأله وقف در کشور ما فراتر از دین یا آئین خاصی است

یک بانوی واقف با اشاره به اینکه مردم ایران در مواقع ضروری به همیاری یکدیگر می‌شتابند تصریح کرد: مسأله وقف در کشور ما فراتر از دین یا آئین خاصی است و مردم با انجام وقف در حقیقت مقام انسان را گرامی می‌دارند.

«شهربانو لایقیان» یکی از بانوان واقف برگزیده در سال 91 در گفت و گو با ستاد خبری هفته وقف، گفت: بانوان همواره در انجام کارهای خیر موفق و پیشرو بوده‌اند.

وی درباره نقش مهمی که بانوان در انجام کارهای خیر دارند، گفت: اگر این نقش در بسیاری از موارد برجسته یا پررنگ نمی‌شود شاید به دلیل مشغله‌های خانوادگی باشد اما اگر شرایط مهیا شود بانوان بخوبی می‌توانند در زمینه فعالیت‌های خیرخواهانه‌ای مانند وقف فعال باشند.

این بانوی واقف افزود: برای جلوگیری از گسترش فقر و موفقیت در فقرزدایی، یکی از راهکارهایی که دین به ما معرفی کرده است وقف است چرا که وقف سنتی نیکو و ابدی است که تداوم پیشرفت‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را تضمین می‌کند و باعث می‌شود امکانات به صورت برابر میان افراد مختلف جامعه توزیع شود.

وی با اشاره به اینکه نقش اول در ایجاد بسترهای مناسب برای ترویج فرهنگ وقف بر عهده نهادها و ارگان‌های دولتی است تاکید کرد: در صورتی که نقش محوری این نهادها کم رنگ شود شاهد بروز محرومیت در جامعه خواهیم بود و این محرومیت ها فقط در حوزه اقتصادی بروز نمی‌کند بلکه ممکن است موجب فقر اجتماعی یا فقر فرهنگی نیز بشود.

این بانوی واقف ادامه داد: از این رو نهادها و ارگان‌های دولتی باید نقش پشتیبان و مشاوره‌ای در زمینه وقف و ترویج فرهنگ آن داشته باشند.

انرژی هسته‌ای در خرمشهر صاحب موقوفه شد

یک بانوی نیکوکار، ملکی به ارزش 20 میلیارد ریال را در خرمشهر برای توسعه فعالیت علمی دانشجویان در زمینه انرژی هسته‌ای وقف کرد.

حجت الاسلام سیدعلی میرمحمدی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خوزستان با بیان این مطلب افزود: به مناسبت هفته وقف، این بانوی نیکوکار که تهرانی الاصل نیز است، ملکی تجاری را در خرمشهر با متراژ 400 متر مربع به منظور حمایت از فعالیت‌های علمی دانشجویان در زمینه انرژی هسته‌ای وقف کرد.

وی با قدردانی از اقدام خیرخواهانه این بانوی نیکوکار گفت: این اقدام نشان می‌دهد که داشتن انرژی هسته‌ای و توسعه دانش آن چقدر نزد ایرانیان اهمیت دارد.

حجت الاسلام میرمحمدی گفت: خوزستان در شش ماه نخست امسال دارای رتبه اول وقف در کل کشور بوده و موقوفات مردم استان در این مدت نسبت به سال گذشته 40 درصد رشد یافته است.

وی با تأکید بر اهمیت ترویج فرهنگ وقف در استان گفت: وقف کردن از کارهای حسنه ای است که در گسترش فرهنگ بخشش و کمک به هم نوع بسیار ارزشمند بوده و نام نیک آن تا زمان های طولانی باقی می‌ماند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان، قدیمی ترین موقوفه در این استان را بنای «منصوریه» عنوان کرد و گفت: این بنا که در شهرستان بهبهان واقع شده، بالای 700 سال قدمت دارد.

کد خبر 244234
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز