همشهری آنلاین: وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وضعیت کنونی بانک مسکن و مورد تأیید بودن کلیه بدهی‌های آن از سوی دولت، گفت: وزارت راه و شهرسازی در راستای حل مشکلات از این بانک حمایت جدی می‌کند.

آخوندی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه وشهرسازی، عباس آخوندی دیشب، 7دی92، در حاشیه نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه در وضعیت کنونی بانک مسکن با استانداردهای بانکداری فاصله دارد، اظهار داشت: متاسفانه طرح مسکن مهر به نوعی بانک مسکن را گروگان گرفت تاجایی که این بانک سه برابر ظرفیت خود در مسکن مهر تسهیلات پرداخت کرده و تجدید ساختار مالی و افزایش سرمایه آن اجتناب ناپذیر است.

وی با اشاره به وضعیت مشابه سایر بانکها بر لزوم خروج از رکود تورمی با فعال کردن بازار مسکن تأکید کرد و افزود: تمام بدهی‌های بانک مسکن مورد تأیید دولت است و وزارت راه و شهرسازی نیز در راستای حل مشکلات و افزایش سرمایه بانک و در نتیجه ارتقاء ظرفیت اعطاء تسهیلات از این بانک حمایت می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه به‌دنبال جلب حمایت دولت از بانک مسکن هستیم ، ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که بازار مسکن با افزایش قدرت خرید مردم از رکود نسبی خارج می شود و بانک مسکن می‌تواند نقش مهمی در نظام تأمین مالی جامع مسکن ایفا نماید.

وی به اهمیت تسهیلات بانکی و صندوق‌های پس‌انداز مسکن نیز اشاره و تصریح کرد: در برخی کشورها بیش از 70 درصد قیمت مسکن در قالب تسهیلات بانکی پرداخت می‌شود حال آنکه میزان تسهیلات در کشور بین 20 تا 30 میلیون است که بخشی از خرید خانه‌ای معمولی هم نیست.

آخوندی با بیان اینکه از ابزارهایی مانند وضع مالیات بر خانه های خالی و معاملات مکرر باید برای مقابله با بازار سفته بازی زمین و مسکن استفاده کرد ، گفت : اعتقادی به محدود کردن خرید و فروش مسکن ندارم تاجایی که آیین‌نامه‌های مربوط به خرید و فروش مسکن مهر نیز تدوین شده و بزودی اعلام می‌شود.

وی از فعال شدن بازار مسکن به عنوان راهکاری برای خروج از رکود تورمی یاد کرد و اظهار داشت: البته در خروج از رکود تورمی نباید به منابع بانک مرکزی متوسل شویم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وضعیت نامناسب کلان شهرها و زندگی 55 درصد مردم تنها در 6 کلان شهر کشور ، افزود: نتیجه چنین روندی مواجه شدن مردم کلان شهری مانند تهران با معضلات جدی همچون ترافیک، آلودگی هوا، کیفیت نازل آب و هوا است.

وی تصریح کرد: ایجاد انضباط شهری از مهمترین برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی بویژه در کلان شهرها است.

آخوندی در ادامه سخنانش به اهمیت بخش حمل و نقل نیز اشاره کرد و گفت: نباید آزادراه‌ها را تنها مسیری برای تردد دید چراکه آزادراه‌ها می‌توانند محور توسعه باشند تاجایی که در حال حاضر روی سرمایه پذیر کردن 18 طرح بزرگراهی و آزاد راهی با شرکت های تامین سرمایه مشغول مذاکره هستیم.

وی توجه از حمل و نقل ریلی و گسترش آن به عنوان یکی از اولویت‌های کاری وزارت راه و شهرسازی یاد کرد و افزود: بنا داریم با همکاری بخش خصوصی 2200 دستگاه واگن مسافری و 22 هزار دستگاه واگن باری را به شبکه حمل و نقل ریلی اضافه کنیم چراکه توجه به این نوع حمل و نقل سرعت ، صرفه اقتصادی ، ایمنی و کاهش مصرف سوخت را به‌دنبال دارد.

وزیر راه وشهرسازی با اشاره به توجه ویژه رئیس جمهور به حمل و نقل ریلی ، تصریح کرد: دنبال افزایش سرعت و کیفیت قطارها و مسیر ریلی هستیم تاجایی که بتواند در مسافت های چند ساعته با هواپیما رقابت کند.

وی با اعلام اینکه می خواهیم سرعت قطار تهران -مشهد از 140 به 180 کیلومتر در ساعت افزایش یابد، گفت: در آینده ای نزدیک با اتصال راه‌آهن و مترو به یکدیگر هر کس که در راه آهن حاضر است می تواند به سادگی از مترو نیز بهره‌مند شود.

آخوندی همچنین از به بهره‌برداری رسیدن متروی پرند تا تابستان 93 خبرداد و اظهار داشت: ایستگاه راه آهن تهران - قم نیز از کنار متروی پرند عبورمی کند که برای آسایش مسافران ایستگاه مشترکی نیز اولین بار آغاز به کار می کند.

وی از توجه ویژه رئیس جمهور به پروژه آزاد راه تهران و شمال نیز اشاره کرد و افزود: بیشترین مشکلات این پروژه در فاز‌های 2 و 3 است که اجرای آنها مسدود شدن طولانی مدت جاده چالوس را درپی خواهدداشت که باید برای آن تمهیداتی اندیشیده شود.

وزیر راه و شهرسازی اظهار امیدواری کرد طرح ملی آزاد راه تهران - شمال با کار کارشناسی به‌درستی پایان یابد.

کد خبر 244094
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز