همشهری آنلاین: ثبت نام در کاروان‌های حج تمتع سال ۱۳۹۳ از ۲۲ بهمن‌ماه امسال آغاز می‌شود.

به گزارش ایسنا، ناصر خدرنژاد معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت با اعلام خبر آغاز ثبت نام کاروان‎های حج از 22 بهمن ماه، اظهار کرد: براساس تصمیم‌های اولیه فعلا تاریخ 22 بهمن‌ماه برای ثبت نام در کاروان‌های حج تمتع سال 1393 مشخص شده و جزییات دیگری مانند اولویت‌ها و هزینه‌ی سفر حج نیز در حال برنامه‌ریزی است که آن هم به‌زودی مشخص و اعلام می‌شود.

او درباره‌ی سهمیه‌ی حج آینده برای ایران، گفت: به احتمال زیاد و با توجه به اجرای طرح توسعه‌ی حرم‌ها در مکه و مدینه، سهمیه‌ی حج تمتع 93 مانند سال گذشته باشد؛ اما این موضوع به‌صورت دقیق‌تر در دیدار رییس سازمان حج و زیارت با وزیر حج عربستان مشخص می‌شود.

به گزارش ایسنا، براساس مصوبه‌ی سازمان همکاری‌های اسلامی، سهمیه‌ی حج هر کشور براساس جمعیت آن کشور مشخص می‌شود،‌ یعنی به ازای هر یک میلیون نفر‌، یک‌هزار نفر می‌توانند به حج اعزام شوند که بر این اساس، سهمیه‌ی حج ایران حدود 75 هزار نفر است؛‌ اما سال گذشته عربستان به‌دلیل اجرای طرح توسعه در حرم‌های مدینه و مکه از کشورهای اسلامی خواست‌، 20 درصد از سهمیه‌ی حج خود را کاهش دهند تا حرم‌ها گنجایش این جمعیت را داشته باشند و از ایجاد اختلال در نظم حج جلوگیری شود،. بنابراین سال گذشته سهمیه‌ی اعزامی زائران ایرانی به حج، حدود 64 هزار نفر بود. پیش‌بینی شده است این کاهش جمعیت در حج با توجه به توسعه‌ی حرم‌ها در عربستان نهایت تا چهار پنج سال دیگر ادامه داشته باشد و جمعیت کمتری به عربستان برای شرکت در مناسک حج اعزام شوند.

معاون حج و عمره‌ی سازمان حج و زیارت در ادامه‌ی این گفت‌وگو درباره‌ی زمان دقیق ثبت نام مرحله‌ی دوم کاروان‌های عمره 93 - 92 نیز به خبرنگار ایسنا گفت: هنوز زمان دقیقی برای ثبت نام این مرحله مشخص نشده است، ولی این ثبت‌ نام‌ها در بهمن‌ماه و به احتمال زیاد در دهه‌ی نخست آن انجام می‌شود.

او درباره‌ی این‌که با توجه به خالی بودن ظرفیت برخی کاروان‌های عمره‌ی اعزامی در ماه‌های بهمن و اسفند، آیا سازمان حج‌ اولویت‌های جدیدتری را فرا می‌خواند؟ اظهار کرد: کاروان‌های مرحله‌ی نخست عمره که اعزام آن‌ها تا هفتم فروردین‌ماه 93 است‌، تقریبا پر شده‌اند و اولویت‌های فراخوانده‌شده (1 تا 300) همچنان در حال مراجعه برای تکمیل ظرفیت باقی‌مانده هستند و اولویت دیگری هم فعلا قرار نیست برای ثبت نام دعوت کنیم.

خدرنژاد افزود: در مرحله‌ی دوم ثبت نام عمره که از دهه‌ی نخست بهمن‌ماه آغاز می‌شود و اعزام آن‌ها نیز از هشتم فروردین تا ششم تیرماه است‌، اولویت‌های جدیدتر اعلام خواهد شد.

کد خبر 244075

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز