گروه اجتماعی:‌ دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی خبر داد که رهبر انقلاب تأکید کردند: مسئله عقیم‌سازی و جلوگیری باید جداً جلویش گرفته شود.

دستگاه‌های دولتی مطلقاً به‌خود اجازه ندهند که پول بیت‌المال صرف شود برای اینکه نسل متوقف شود.محمدرضا مخبر دزفولی که با خبرگزاری تسنیم گفت‌وگو می‌کرد، این خبر را از جلسه اخیر رهبر معظم انقلاب با اعضای شورای انقلاب فرهنگی آورده بود. او در ادامه چنین اظهارنظر کرد: به‌نظر می‌رسد تأکید رهبر انقلاب به موضوع جمعیت فتوای ایشان است و معظم‌له به‌عنوان ولی‌فقیه و ولی امر مسلمین بر این بحث تأکید حکومتی دارند.

گفته‌های دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در حالی است که نرخ باروری در کشور هم‌اکنون 1.7 است. در سال 60 ، 4.56 درصد بوده و قرار بود در سال 90به 4درصد تبدیل شود اما در سال71 نرخ باروری به 4درصد رسید و در سال 90نرخ باروری به1.7 درصد رسید که زیر حد جانشینی است. حد جانشینی جمعیت یعنی اینکه هر پدر و مادر حداقل 2فرزند داشته باشند.

مخبر دزفولی معتقد است: حادثه‌ای که اکنون اتفاق افتاده حاصل سیاست‌های گوناگون کنترل جمعیت است که ازجمله آنها سیاست پیشگیری از باروری به‌صورت سازماندهی و مدیریت شده و با استفاده از وسایل پیشگیری و با استفاده از عقیم کردن مردان و زنان اجرا می‌شد. لایحه اصلاح قوانین جمعیت و تنظیم خانواده، که در واقع لغو قوانین کنترل جمعیت در دهه70 خورشیدی بود، پس از تبدیل به قانون در اسفند 91در مجلس شورای اسلامی در خرداد 92به تأیید شورای نگهبان رسید.هم‌اکنون مجلس شورای اسلامی مشغول بررسی سیاست‌های تشویقی برای فرزندآوری است.

اجرای سیاست‌های کاهش جمعیت که از سال 65 حتی در دورافتاده‌ترین نقاط روستایی اجرا شد، جمعیت ایران را در آستانه سالمندی قرار داده به‌طوری‌که هم‌اینک به یک تهدید جمعیتی برای فردای ایران تبدیل شده است. این سیاست‌ها میل به فرزندآوری در میان مردم را به قدری کاهش داده که مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال خبر داد که 14.4درصد از خانوارهای ایرانی بدون فرزند هستند و 33درصد آنها حداکثر یک فرزند دارند. به گفته علی اکبر محزون20.9درصد از خانوارهای ایرانی نیز دارای 2فرزند هستند. البته محزون به تفاوت این آمار در مناطق شهری و روستایی اشاره کرد و به مهر گفت: در خانواده‌های روستایی تعداد تک فرزندی کم است و پرجمعیت هستند.

کد خبر 243998
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز