گروه ادب و هنر-آرزو فیروزفر: همین الان اگر به پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه۳ سر بزنید، کنار نام سریال «سرزمین کهن» کمال تبریزی عبارت (آماده پخش) را می‌بینید؛ عبارتی که با تصمیم شبکه برای تعویق نمایش این سریال آماده درست یک روز پیش از پخش، کارکرد خود را از دست داده و حالا (شاید وقتی دیگر) می‌تواند توصیفی دقیق‌تر برای روی آنتن رفتن سومین سریال تبریزی پس از «شهریار» و «دوران سرکشی» باشد.

تصویر صفحه اول سایت شبکه ۳؛ سرزمین کهن آماده پخش است.


درست یک روز جمعه در نیمه دی‌ماه سال ۸۷ بود که کمال تبریزی مجموعه تلویزیونی «سرزمین کهن» را با نام «کاسه‌های سفالین» در لوکیشن محله وحدت اسلامی کلید زد. از آن زمان تا امروز 5سال گذشته و تصویربرداری ۲ فاز سریال انجام شده و یک فاز آن باقی مانده است. در فاصله آماده‌شدن فاز ۳، شبکه3 تصمیم گرفت پخش سریال را آغاز کند.

از همین رو پخش تیزرهای سرزمین کهن از حدود یک‌ماه پیش آغاز و ابتدا اعلام شد سریال روزهای شنبه روی آنتن می‌رود؛ تصمیمی که به مرحله عمل نرسید و شبکه3 به سرعت روز پخش را به پنجشنبه تغییر داد. در نهایت روز ۵ دی برای پخش نخستین قسمت سریال تبریزی پس از سریال «شهریار» تعیین شد.

شبکه3: به شایعه‌ها توجه نکنید!

روز چهارشنبه ۴ دی و یک روز مانده به رونمایی از سرزمین کهن، شبکه 3با انتشار خبری کوتاه اعلام کرد پخش سریال تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاده و البته دلیلی هم برای این تصمیم اعلام نشد. محمود منتظری مدیر روابط عمومی شبکه3 در این‌باره به همشهری می‌گوید: آنچه پخش سریال سرزمین کهن را به تعویق انداخته، بحث تدوین و صداگذاری کار است. گروه سازنده همچنان در حال تدوین هستند و سریال در حقیقت مراحل نهایی کار را سپری می‌کند. ضمن اینکه موسیقی تیتراژ هم باید تأیید شود که هنوز این اتفاق نیفتاده است. در واقع تیتراژ به شبکه تحویل شده که باید بازبینی و تأیید شود. همزمانی این اتفاق‌ها باعث شد موفق نشویم کار را در زمان و موعد مقرر به آنتن برسانیم.

تبریزی این روزها مشغول آماده کردن تازه‌ترین ساخته سینمایی خود «طبقه حساس» برای حضور در سی و دومین جشنواره فیلم فجر است و پخش سرزمین کهن در فاصله یک‌ماه تا آغاز جشنواره می‌توانست شاخک‌ها را برای حضور دوباره این فیلمساز جنجالی در سطح اول سینمای ایران حساس کند؛ اتفاقی که نیفتاد و حالا خیلی‌ها دنبال یافتن دلیل تعویق پخش یک سریال آماده پخش از شبکه 3هستند.

مدیر روابط عمومی شبکه 3درباره این چرایی چنین می‌گوید: از ابتدا هم تصمیمی بر تعویق پخش نداشتیم و قرار نبود پخش سرزمین کهن عقب بیفتد. بالاخره شبکه برای جدول پخش خود برنامه‌ریزی‌هایی می‌کند که کوچک‌ترین جابه‌جایی می‌تواند منجر به تغییر برنامه‌ها در سطح وسیع‌تر شود. کارگردان، تهیه‌کننده و تیم سازنده در تلاش هستند تا بتوانند هر چه سریع‌تر سریال را آماده کنند. امیدواریم و تلاش ما این است که تا اواخر دی‌ماه کار به پخش برسد و هموطنان عزیزمان بدون بدقولی مجدد شاهد پخش سریال باشند. مطمئن باشید این بار شبکه زمان بعدی را بدون خلف‌وعده اعلام خواهد کرد.

منتظری همچنین درباره طرح برخی موضوع‌ها نظیر اینکه حذف و سانسور بیش از حد سریال منجر به تعویق در پخش آن شده چنین واکنش نشان می‌دهد: به شایعه‌ها توجه نکنید. این سریال مانند سریال‌های دیگر اصلاحیه‌های بسیار جزئی داشته که قبلا انجام شده است. این اصلاحات به قدری کم بوده که لطمه‌ای به محتوا و ساختار اثر نزده است. چیزی که امروز مطرح است، فقط و فقط بحث مسائل فنی است که به آن اشاره کردم.

تهیه‌کننده: امان از مشکلات فنی!

محمد مسعود تهیه‌کننده سرزمین کهن است؛ پروژه‌ای که سال‌ها وقت گروه تولید و البته سازمان صدا و سیما را گرفته و البته هنوز نه‌تنها به پخش نرسیده که فاز سوم آن کلید هم نخورده است. مسعود مثل منتظری دلیل اصلی تعویق پخش سریال تبریزی را همان مشکلات آشنای فنی می‌داند و می‌گوید: ما در حال انجام مراحل فنی روی سریال هستیم تا به محض تمام شدن این مراحل، آن را سریع‌تر به پخش برسانیم. از شبکه 3خواسته‌ایم زمان و تاریخی برای پخش مشخص نکند تا کار آماده شود. مطمئن باشید زمان بعدی که برای پخش اعلام کنیم، صد درصد قطعی است و دیگر تغییر نخواهد کرد.

تهیه‌کننده سرزمین کهن با بیان اینکه بحث سانسور به هیچ عنوان مطرح نیست و مشکلات پخش فقط مربوط به مسائل فنی است، درباره مراحل ساخت فاز ۳ سرزمین کهن هم اینگونه اظهارنظر می‌کند: خوشبختانه فازهای اول و دوم به پایان رسیده ولی برای فاز ۳ هنوز هیچ اقدامی انجام نشده است و در حد اصلاحات متن و بازنویسی فیلمنامه پیش رفته‌ایم.میترا حجار، ثریا قاسمی، فرهاد قائمیان، الهام حمیدی، پژمان بازغی، پرویز پورحسینی، هنگامه قاضیانی، امیر آقایی و بیتا فرهی در فاز اول و شهاب حسینی، نیکی کریمی، محسن تنابنده، حسن پورشیرازی، جعفر دهقان، شبنم قلی‌خانی، حسین محجوب و محمدرضا فروتن در فاز دوم ایفای نقش کرده‌اند.

کد خبر 243879

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز