پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: با توجه به بازدیدی که از ارگ بم داشتیم و گزارشات ارائه شده به طور میانگین ۸۰ درصد کار بازسازی بم انجام شده است.

بم

به گزارش ایرنا، محمدعلی نجفی پنجشنبه در گردهمایی عمومی به مناسبت سالگرد زلزله بم افزود: امیدواریم در دو سال آینده کار بازسازی بم به پایان برسد و دوباره ارگ بم چشم و چراغ استان و گردشگران شود.

وی افزود: 10 سال پیش اتفاق دلخراشی در این نقطه از کشور به وقوع پیوست که نه تنها دل مردم یک شهر، بلکه یک ملت را عزادار کرد و جا دارد یاد و خاطره جانباختگان این زلزله را گرامی بداریم و با خسارت دیدگان ابراز همدردی کنیم.

نجفی اظهار کرد: باید به مردم بم نیز تبریک گفت، زیرا با وجود اینکه دیدن یک مصیبت بزرگ دوباره قد برافراشتند و شهر را برپا کردند و این نمادی از صبوری مردم است که به دارالصابرین شهرت گرفته است.

وی بیان کرد: به هر حال زلزله بم تذکر و یادآوری برای ما بود که سرزمین ما سرزمینی زلزله خیز و در معرض حوادث طبیعی مانند سیل، توفان که به عنوان حوادث غیرمترقبه شناخته می شوند، قرار دارد.

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: ما نباید اینها را حوادث غیرمترقبه بخوانیم باید خودمان را در مقابل این حوادث آماده کنیم.

وی ادامه داد: جلوگیری از حوادث تا جایی که امکان دارد باید مورد تاکید قرار گیرد و در مرحله بعد محدود کردن خسارت های ناشی از حوادث و بعد از آن بازسازی نقاط حادثه دیده از حوادث است.

نجفی افزود: ما بتازگی با اینگونه حوادث روبرو شده ایم و یا این که در آینده با آنها روبرو خواهیم شد که باید از آمادگی بیشتری برخوردار باشیم.

وی اظهار کرد: نکته بعدی این است که باید از روش و منش گذشتگان خود در مقابله با این حوادث درس هایی بیاموزیم و در همین بم که پنج تا شش هزار سال حیات با تمدن داشته اند باید اقسام راه هایی را که مردم برای مقابله با این حوادث با آن به کار گرفته اند، مورد بررسی و از تجربه آنها استفاده کرد.

وی ادامه داد: حجم اطلاعات ما از گذشته محدود است که باید اطلاعات بیشتری از فعالیت های آنها داشته باشیم.

نجفی خاطرنشان کرد: همه تلاش کردند تا اماکن تاریخی بم و ارگ بم را دوباره احیا کنند و من در 10 سال گذشته 8 تا 10 بار از بم دیدن کردم و امروز که به عنوان یک مسوول دقیق تر نگاه می کردم دیدم که کارهای بسیار خوبی در بحث بازسازی انجام شده و در بحث بازسازی کار سترگی است که در عرصه بین المللی قابل عرض اندام است.

وی گفت: این فعالیت‌ها با همکاری دانشگاه‌ها و کشورهای مختلف صورت گرفت که بار اصلی بر دوش کارشناسان خود ما بوده است.

وی ادامه داد: ظرفیت های بم برای توسعه زیاد است و توسعه بم در گردشگری خلاصه نمی شود و با توجه به اقلیم آب و هوایی و قدمت تاریخی ابنیه های تاریخی بم، منظر فرهنگی تاریخی و سایر موارد که در یونسکو ثبت شده ظرفیتی را برای شهرستان بوجود آورده است و تنها ظرفیت بم در ارگ بم خلاصه نمی‌شود بلکه مجموعه ای از محوطه ها و ابنیه های تاریخی وجود دارد که می تواند به عنوان نقطه کانونی برای گردشگران قرار گیرد.

نجفی، گفت: با برنامه ریزی صحیح در بحث گردشگری می توان بحث اشتغال را نیز یاری کرد.

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: تجربیات بسیار خوبی وجود دارد که می تواند برای ما کمک کند تا آنچه که در شان مردم بم است، محقق شود.

وی با اشاره به مشکلات مطرح شده از سوی نماینده مردم بم گفت: دولت، مردم بم را فراموش نکرده و مشکلات را امروز یادداشت کردم و در دولت دنبال می کنم و امیدوارم بخشی از این مشکلات توسط دولت و بخشی دیگر توسط مردم حل شود.

نجفی بیان کرد: لازم نیست که شما برای حل مشکل مالی ارگ بم اعلام کنید، بلکه برای حل این مشکل باید یک انجمن حافظ و علاقمندان به احیای بم با افراد فرهنگی تشکیل شود و آن انجمن خودش می‌داند که چگونه مشارکت مردم را دخالت دهد.

وی اظهار کرد: اگر بحث این انجمن در 10 سال قبل راه اندازی شده بود بسیاری از مشکلات فعلی رفع می شد.

نجفی، تصریح کرد: در همه عرصه ها مشارکت مردم می تواند راهگشا باشد و ما آینده بم را به عنوان یک زینتی در کویر می بینیم که مشکلات مردم یکی پس از دیگری رفع خواهد شد.

کد خبر 243784
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز