همشهری آنلاین: معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای روسیه با اشاره به موفقیت به دست آمده در مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ و روند توسعه همکاری‌های کشورمان با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد: وضعیت درباره مساله هسته‌ای ایران در عرصه بین‌المللی ثبات می‌یابد.

سرگئی ربابکوف

به گزارش ایرنا به نقل از وزارت امور خارجه روسیه، سرگئی ریابکوف پنجشنبه گفت: توافق هسته‌ای ژنو بر وضعیت اقتصادی و اجتماعی ایران هم تاثیر مثبت می‌گذارد و به تدریج رو به بهبودی می‌گذارد.

وی افزود: در آینده نزدیک شاهد لغو تدریجی تحریم ها به ویژه تحریم‌های یکجانبه اعمال شده از طرف برخی قدرت ها علیه ایران خواهیم بود.

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای روسیه که از طرف این کشور در مذاکرات ایران و گروه 1+5 در ژنو شرکت داشت، گفت: توافقنامه روز 24 ماه نوامبر ژنو برای حل مساله هسته‌ای ایران، پایه های حقوقی نظام جهانی را تقویت می بخشد، زیرا مانع بکارگیری زور و اعمال فشار می‌شود.

ریابکوف گفت: این همان چیزی است که روسیه در طول 10 سال در پی آن بود و از دستیابی به چنین نتیجه مهمی در سال جاری خرسندیم.

وی یادآور شد: مذاکرات برای حل مسایل و اختلافات درباره برنامه هسته‌ای ایران 10 سال به طول انجامید و در این مدت به موازات گفت وگو با ایران علیه این کشور تحریم هایی اعمال شد اما با این وجود برنامه هسته‌ای این کشور همچنان توسعه یافت و در حال حاضر اجزا و ابعاد متفاوت دارد.

معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: از این که پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران و تغییر تیم مذاکره کننده این کشور، روحیه همه تغییر یافت و برای کسب توافق و راه حل آماده شدند، بسیار خرسندیم.

ریابکوف افزود: در طول شش ماه پس از امضای توافقنامه ژنو (میان ایران و 1+5) ایران، آمریکا یا اتحادیه اروپا نباید اقدامی انجام دهند که مانع عقد توافقنامه نهایی برای حل مساله هسته‌ای ایران شود.

وی گفت: این واقعه تاثیر مثبتی بر وضعیت منطقه خاورمیانه خواهد گذاشت.

کد خبر 243764
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز