همشهری آنلاین: رئیس جمهور روسیه در سخنرانی سالانه خود در جمع خبرنگاران تحریمهای جدید علیه ایران را مانعی در مسیر رسیدن به توافق نهایی هسته ای توصیف کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی پرس تی وی، ولادیمیر پوتین امروز در آخرین کنفرانس خبری سال دو هزار و سیزده در جمع خبرنگاران حاضر شد.

پوتین در بخشی از سخنانش به تصمیم اخیر آمریکا درباره اعمال تحریمها علیه شماری از شرکت‌های ایرانی اشاره کرد و گفت این تصمیم نتیجه معکوس دارد و هیچ نتیجه مثبتی برای حل مسئله هسته‌ای ایران به بار نخواهد آورد.

وی در کنفرانس خبری سالانه‌اش که حدود چهار ساعت به طول انجامید گفت: مطمئن است هرگونه تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران حرکت به سمت راه حل جامع برای برنامه هسته‌ای ایران را پیش نخواهد برد.

پوتین افزود: امیدوارم سخنان مقامات آمریکایی در این خصوص و گامهای برداشته شده در این زمینه مانعی در مسیر حرکت ما برای حل مسئله هسته‌ای ایران نباشد.

وی گفت: ایران یکی از اولویت‌ها و شرکای کلیدی روسیه در منطقه است. پوتین بر موضع روسیه درباره برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد و گفت ایران و مردم این کشور حق دارند برنامه هسته ای صلح آمیز داشته باشند و از فناوری های صلح آمیز در حوزه هسته ای برخوردار باشند.

پوتین در بخش دیگری از سخنانش گفت جامعه بین المللی حق ندارند از ایران این مطلب را مطالبه کنند که محدودیت‌های تبعیض آمیزی در برنامه هسته‌ای اش اعمال کند.

پوتین اظهار داشت: مسکو خواهان گسترش هرچه بیشتر مناسبات با ایران است. پوتین گفت ممکن است در آینده به ایران سفر کند. به گفته پوتین ایران و روسیه مناسبات مشترک زیادی دارند.

رئیس جمهور روسیه گفت: روسیه به ایران در ساخت نیروگاه اتمی بوشهر کمک کرده است و می خواهد در آینده نیز در این بخش و دیگر بخشها از جمله تجارت با ایران همکاری داشته باشد.

پوتین گفت: سپر موشکی غرب تهدیدی علیه روسیه به شمار می رود و ما اقدام متقابل برضد آن را اتخاذ خواهیم کرد.

وی افزود: روسیه هنوز تصمیم نهایی اش را درباره نصب موشک های "اسکندر" در کالینینگراد اتخاذ نکرده است.

رئیس جمهور روسیه در ادامه درباره اوکراین تاکید کرد، مسکو به اوکراین به عنوان یک کشور برادر کمک می کند.

وی گفت : اگر کشوری بخواهد به اوکراین کمک کند، می تواند این کار را انجام دهد اما این اقدام نباید به زیان روسیه تمام شود.

پوتین افزود: علت اصلی حمایت و کمک روسیه به اوکراین، پایبندی مسکو به حمایت از یک کشور دوست درشرایط سخت است.

رئیس جمهور روسیه از ورود به گمانه زنی ها درباره این که چه کسی جانشین وی خواهد شد، سر باز زد.

پوتین گفت: درباره موضوع جانشینی حرفی برای گفتن ندارم.

رئیس جمهور روسیه نامزدی در انتخابات سال 2018 برای چهارمین دور ریاست جمهوری خود را رد نکرده است.

کد خبر 243078
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز