همشهری آنلاین: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به فیلتر شدن وی‌چت در کمیته تعیین مصادیق گفت: فیلتر شدن وی‌چت ربطی به وزارت ارتباطات ندارد و حتی ما اعلام کرده‌ایم که حاضر هستیم بخشی از این شبکه اجتماعی که مورد اشکال این کمیته است را حذف کنیم چون بسیاری از افراد جامعه استفاده صحیحی از این شبکه اجتماعی دارند.

به گزارش مهر، محمود واعظی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره فیلتر شدن وی‌چت گفت: وی‌چت یک شبکه اجتماعی چینی است که در برابر شبکه‌های اجتماعی غربی قد علم کرده است. هم اکنون 400 میلیون عضو دارد که یک درصد آن هم در ایران هستند.

وی با بیان اینکه «شبکه اجتماعی وی‌چت بخشی دارد که آن را با بقیه شبکه‌های اجتماعی متفاوت می‌کند»، افزود: آنچه در کمیته تعیین مصادیق باعث شد وی‌چت فیلتر شود این است که بخشی از این شبکه اجتماعی باعث وارد شدن به حریم خصوصی دیگران می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: این وزارتخانه وی‌چت را فیلتر نکرده بلکه به عنوان یکی از 12 عضو کمیته تعیین مصادیق اعلام کرد که حتی حاضر هستیم آن بخش که دلیل فیلتر شدن است، نباشد چون اعتقاد داریم بسیاری از افراد جامعه استفاده صحیحی از این شبکه انجام می‌دهند و از نظر ما غیر از این بخش با دیگر شبکه‌های اجتماعی تفاوتی ندارد.

وی تاکید کرد: از نظر ما برخورد با این مسائل این‌چنین نباید باشد بلکه باید در کشور از لحاظ فرهنگی کار کنیم و از حیث فناوری نیز خود را تقویت کنیم.

واعظی درباره آخرین تصمیم شورای عالی فضای مجازی برای ایجاد شبکه ملی اطلاعات نیز گفت: شب گذشته تعریف و الزامات شبکه ملی اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی با حضور رئیس جمهور به تصویب رسید.

وی ادامه داد: بحث فعلی ما ایجاد دولت الکترونیک، آموزش، سلامت و تجارت الکترونیک است که در کشورهای مختلف وجود دارد و زندگی را تسهیل می‌کند لذا وظیفه ما این است که شرایطی را فراهم بیاوریم که بتوانیم از طریق آن نیازمندی‌های مردم را مرتفع کنیم.

واعظی با بیان اینکه اگر در خصوص ایجاد دولت الکترونیک و فضای مجازی ساماندهی لازم صورت نگیرد در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد، یادآور شد: شب گذشته در جلسه شورای عالی فضای مجازی، رئیس جمهور و اعضای این شورا تصمیم گرفتند با اولویت بحث تشکیل شبکه ملی ارتباطات از سوی وزارت ارتباطات دنبال شود لذا امیدواریم از اول سال آینده این کار را انجام داده و مقدمات آن را فراهم کنیم.

وی در خصوص دغدغه‌های برخی افراد جامعه که اعتقاد دارند با تشکیل شبکه ملی اطلاعات ارتباط ما با اینترنت جهانی قطع خواهد شد، اضافه کرد: این موضوع بسیار مهمی است که متاسفانه بعضا در جامعه مطرح می‌شود. برای پاسخ به این سئوال باید بگویم ما در هیچ جای دنیا دو اینترنت نداریم، شما وقتی می‌خواهید در داخل ایران جستجو کنید باید با سرعت بالا این کار را انجام دهید.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد: ما در آینده پهنای باند داخلی‌مان را به 20 هزار و پهنای باند بین‌المللی‌مان را به 4 هزار خواهیم رساند که در این صورت با سرعت بیشتری می‌توان به جستجو پرداخت لذا به هیچ وجه این دغدغه که با تشکیل شبکه ملی اطلاعات ارتباط ما با دنیا قطع خواهد شد موضوعیت ندارد و جای نگرانی در این خصوص نیست.

وی با ابراز تاسف از اینکه اینترنت در ایران گران است، گفت: بنده از ابتدای مسئولیتم برای جلوگیری از افزایش هزینه‌های اینترنت و موبایل مقاومت بسیاری کرده‌ام. در آینده هم می‌خواهیم با همکاری‌هایی که انجام خواهد شد قیمت اینترنت را 20 درصد کاهش دهیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوالی درباره مرورگرهای ایرانی و اینکه اعلام شده برخی از آنها کپی‌برداری است، گفت: دو پروژه در کشور وجود دارد که حدود دو سال است درباره آن کار می‌شود. تکنولوژی فناوری ارتباطات و اطلاعات هر روز در حال دستیابی به موفقیت‌های جدیدی است و طبیعی است که محققین ما باید در طراحی‌‎های خود از آخرین دستاوردها در این زمینه استفاده کنند.

وی در ارتباط با نرم‌افزار مرورگری که از سوی وزارت ارتباطات در حال طراحی است، افزود: این نرم‌افزار «زمین» نام دارد که کارهای مقدماتی آن انجام شده و برای رفع مشکلات در یکی از دانشگاه‌ها در حال استفاده است. آنچه هم مربوط به بخش خصوصی است و با همکاری برخی از دانشگاه‌ها کارهای مربوط به آن انجام می‌شود در همین مرحله قرار دارد.

واعظی با بیان اینکه در کشور ما اقدامات خوبی درباره نرم‌افزارها انجام شده است، تصریح کرد: در بخش‌های مختلف علاقه‌مندی زیادی نشان داده می‌شود و این اقدامات مورد حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم هستند. امیدواریم نرم‌افزارهایی را در آینده در داخل کشور تولید کنیم که از وابستگی به خارج کشور و مشکلاتی که در پی آن وجود دارد، رهایی یابیم و برای صادرات این نرم‌افزارها هم فکری بکنیم.

وی با انتقاد از برخی هجمه‌ها علیه دولت و موضوعات نادرستی که به دولت نسبت داده می‌شود، گفت: هدف دولت از روز اول خدمت‌رسانی به مردم بوده است و لذا سیاستش، سیاست تفاهم است و هیچ‌گاه از درگیری قوا و درگیری این و آن که با توسل به آن مشکلات را بخواهد به گردن دیگران بیاندازد، استقبال نمی‌کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: نمی‌دانیم به رغم بکارگیری این سیاست درست و سیاست تفاهم از سوی دولت چرا برخی این هدف را دنبال می‌کنند که دولت را به حاشیه ببرند. فکر می‌کنم که برخی جریانات به دنبال این هستند که این دولت در خدمت به مردم و انجام کارهایش موفق نشود.

وی توفیق دولت در عرصه سیاست خارجی را بسیار بزرگ خواند و یادآور شد: به عنوان کسی که 25 سال در عرصه سیاست خارجی فعالیت داشته‌ام این موضوع را می‌گویم و آن را مربوط به دولت و وزارتخانه خاصی نمی‌دانم قطعاً موفقیت دولت در عرصه سیاست خارجی با هدایت رهبر معظم انقلاب و حماسه‌ای که مردم آفریدند، حاصل شد.

واعظی با تاکید بر اینکه وظیفه ما این است که نگذاریم دولت به حاشیه برود، گفت: در هشت سال گذشته از حاشیه‌هایی که ایجاد شد کشور خیلی ضرر کرد لذا نباید بگذاریم دولت به حاشیه برود. در این راه حتماً رسانه‌ها بهترین قوایی هستند که می‌توانند به این موضوع بپردازند. بنده این موضوع را با عنوان یک درد مشترک عنوان کردم.

وی اضافه کرد: هر دولتی که روی کار می‌آید حداقل شش ماه تا یکسال ماه عسل دارد، ولی این دولت از روز اول با مشکلات زیادی مواجه شد.

کد خبر 243725
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز