چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۷
۰ نفر

بنا‌به تازه‌ترین آمارها، در تهران چند میلیون موش زندگی می‌کنند.

 در وهله اول، توقع شهروندان از شهرداری این است که شر موش‌ها را کم کند. در سال‌های اخیر بارها با روش طعمه‌گذاری و کاربرد سم برای کاهش جمعیت موش‌ها برنامه‌هایی اجرا شد اما شماری از شهروندان از جمله کارشناسان منابع آب، هشدار دادند که استفاده از شیوه پیش‌گفته باعث آلودگی سفره‌های آب‌ زیرزمینی می‌شود. چندی است، در مناطق مختلف شهر تهران، طرح‌های فرهنگی برای ترغیب شهروندان و جلب همکاری آنها به منظور مبارزه با آفت موش اجرا می‌شوند.

هدف آن است که شهروندان از ریختن زباله در معابر و نهرهای آب، خودداری کنند تا خود‌به‌خود باعث خروج تدریجی موش‌ها از مکان‌های فعلی شود. من هم به عنوان یک شهروند، به همشهریان تهرانی هشدار می‌دهم، تا زمانی که ما میزبان خوبی برای میلیون‌ها موش موجود در شهر تهران باشیم، آنها این ضیافت رایگان را رها نخواهند کرد. بد نیست بدانید که به‌تازگی پژوهشگران پی برده‌اند که موش‌ها برای مقابله با سم و هر نوع عارضه مسمومیت از برگ کاهو استفاده می‌کنند و درواقع برای خودشان نوعی مصونیت به‌وجود می‌آورند! در این صورت، من یا شما و همه کسانی که ناخواسته بقایای ساندویچ یا همبرگر یا سبزی‌خوردن را در نهرها و معابر رها می‌کنیم، علاوه بر تأمین غذا، برای موش‌ها مصونیت هم ایجاد می‌کنیم.

پس بیایید از همین امروز تصمیم بگیریم، در هر شرایطی، در منزل یا خودرو یا اغذیه‌فروشی‌ها، از ریختن بقایای غذا در معابر و نهرها و کانال‌های آب خودداری کنیم تا باعث افزایش تصاعدی جمعیت موش‌ها نشویم. در تهران چندگونه موش وجود دارد که تنها یکی از آنها بومی این شهر است و بقیه به‌اعتبار ضیافتی که ما ناخواسته برایشان تدارک می‌کنیم به شهر ما آمده‌اند. مطمئن باشید اگر این چرخه غذایی در نهرها به خصوص از طرف رستوران‌ها و ساندویچ‌‌فروشی‌ها قطع شود، موش‌ها راه گریزی جز پناه بردن به بیابان‌ها و کوه‌های اطراف نخواهند‌داشت.

کد خبر 243665

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز