دوشنبه ۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل- وحیدرضا نعیمی: ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، دومین سال سومین دوره ریاست‌جمهوری خود را در حالی به پایان می‌برد که به‌نظر می‌رسد از هر زمان دیگری اطمینان بیشتری به تثبیت جایگاه و قدرت خود دارد.

وی پنجشنبه هفته گذشته در مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد که میخائیل خودورکوفسکی سرمایه‌دار مخالف و شماری دیگر از زندانیان در چارچوب عفو از زندان آزاد می‌شوند؛ وعده‌هایی که چند روز بیشتر طول نکشید که به آنها جامه عمل پوشاند. تحلیلگران معتقدند که پوتین همچنین در آستانه برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی در این کشور می‌کوشد تصویر مطلوب‌تری را از روسیه به جهان ارائه دهد.

به گزارش رویترز، پوتین روز پنجشنبه در پایان مصاحبه آخر سال خود که با حضور بیش از 1300خبرنگار برگزار شد و 4ساعت طول کشید، بمب خبری سال را منفجر کرد. وی گفت که میخائیل خودورکوفسکی سرمایه‌دار مخالف خود را از زندان آزاد می‌کند. وی گفت خودورکوفسکی تقاضای عفو کرده و مادرش بیمار است. پوتین افزود که خودورکوفسکی بیش از 10سال را در زندان به سربرده که مجازات شدیدی است و وی به‌زودی حکم عفو او را امضا می‌کند.

چند ساعت از این مصاحبه نگذشته بود که خودورکوفسکی 50ساله از زندان آزاد شد. وی به سرعت پس از آزادی با جت شخصی به برلین رفت. خودورکوفسکی یکی از به‌اصطلاح اولیگارش‌های روسیه بود که پس از فروپاشی اتحاد شوروی، صاحب صنایع بزرگ روسیه شدند.

شرکت بزرگ نفتی یوکاس به وی رسیده بود که وی را با 15میلیارد دلار به ثروتمندترین مرد روسیه بدل کرد. دولت روسیه پیمانی نانوشته با اولیگارش‌ها داشت که براساس آن، کرملین از بازنگری در قراردادهای واگذاری صنایع به آنان در دوره ریاست‌جمهوری بوریس یلتسین صرف‌نظر می‌کرد و در عوض اولیگارش‌ها در سیاست مداخله نمی‌کردند.

اما خودورکوفسکی این پیمان را زیر پا گذاشت و به احزاب مخالف پوتین کمک مالی می‌کرد و حتی به گفته برخی، خود وی نیز بلندپروازی‌های سیاسی داشت. سرانجام وی در سال 2003 به اتهام کلاهبرداری و فرار از مالیات بازداشت و زندانی شد. شرکت یوکاس هم منحل و بخشی از دارایی‌های آن به شرکت نفت دولتی رزنفت منتقل شد و اکنون معلوم نیست چقدر ثروت برایش باقیمانده است.

چند سال پیش که محکومیت وی در حال اتمام بود، پرونده‌ای دیگر برایش درست و محکومیتش را تمدید کردند. قرار بود این بار وی در مرداد سال آینده آزاد شود، اما به‌نظر می‌رسد خودورکوفسکی از آن بیم داشت که با اتهام دیگری وی را محاکمه کنند. از این رو، دست به اقدامی‌زد که پیش‌تر از آن پرهیز کرده بود؛ یعنی درخواست عفو از پوتین. وی پس از ورود به برلین، از آنگلا مرکل صدراعظم آلمان به‌دلیل تلاش‌هایش برای آزادی وی قدردانی کرد.

وی بعداً‌ در مصاحبه خبری گفت که دیگر وارد عرصه سیاست روسیه نمی‌شود و فقط سعی می‌کند به زندانیان سیاسی کمک کند. پوتین در مصاحبه خبری خود همچنین از عفو 2عضو یک گروه موسیقی زن خبر داد که سال گذشته به اتهام خواندن ترانه‌ای توهین‌آمیز نسبت به وی به زندان افتادند. این دو زن دیروز آزاد شدند اما برخلاف خودورکوفسکی که لحن مسالمت‌جویانه‌ای داشت، گفتند که آزادی آنان اقدامی تبلیغاتی است.

پوتین همچنین گفت: تعدادی از اعضای جنبش صلح سبز که چند‌ماه قبل به‌دلیل اعتراض به فعالیت‌های حفاری در قطب شمال بازداشت شده بودند، محاکمه نمی‌شوند. تحلیلگران معتقدند که آزادی این ناراضیان نشان‌دهنده اطمینان پوتین از تثبیت قدرت خود پس از اعتراض‌هایی است که به قدرت رسیدن مجدد وی در اردیبهشت سال پیش به همراه داشت. به گفته آنان، پوتین اکنون می‌کوشد بازی‌های المپیک زمستانی را که 18بهمن در شهر سوچی آغاز می‌شود، به بهترین شکل برگزار کند و چهره یک بازیگر بین‌المللی مسئول را از مسکو به نمایش بگذارد.

کد خبر 243495
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز