شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۷
۰ نفر

گروه اجتماعی - مینا شهنی: صدور کارت هوشمند به جای دفترچه‌های بیمه درمانی یکی از وظایفی است که سازمان بیمه سلامت بر عهده دارد.

انوشیروان محسنی بندپی، ‌مدیرعامل این سازمان معتقد است که استفاده از کارت هوشمند به جای دفترچه بیمه می‌تواند برخی مشکلات بیماران را رفع کند. او در دفاع از صدور کارت هوشمند درمان گفت: با صدور کارت‌های هوشمند بسیاری از مشکلات بیمه‌ای در سطح کشور ازجمله تعدد دفا‌تر بیمه‌ای و همچنین سوابق بیمه‌شدگان برطرف خواهد شد.

به همین دلیل یکی از برنامه‌های سازمان بیمه سلامت این است که پس از ادغام سازمان‌های بیمه‌گر برای بیمه‌شدگانش کارت هوشمند درمان صادر کند. این سازمان پیش از این برای گروهی از بیماران خاص کارت هوشمند درمان صادر کرده بود و دلیل صدور این کارت‌ها نیز جلوگیری از راه‌یافتن داروی بیماران خاص به بازار آزاد اعلام شد. مسئولان وقت معتقد بودند که با این کارت‌ها می‌توان به‌راحتی سیر خرید و فروش داروها را پیگیری کرد و اگر داروخانه‌ها یا شرکت‌های وارد‌کننده دارو این اقلام را وارد بازار آزاد کنند به‌راحتی ردیابی و شناسایی می‌شوند.

بندپی توضیح داد: در قانون به صدور کارت هوشمند درمان هیچ اشاره‌ای نشده است، اما راه‌اندازی زیرساخت‌های کارت هوشمند جزو وظایف سازمان‌های بیمه‌گر اعلام شده. ایجاد پایگاه‌ اطلاعاتی بیمه ایرانیان یکی از زیرساخت‌های مهم کارت هوشمند سلامت است که باید هرچه زودتر به انجام برسد.

طرح صدور کارت هوشمند درمان نخستین بار در سال 88 از سوی سازمان تأمین اجتماعی مطرح شد. در آن زمان مدیران تأمین اجتماعی معتقد بودند که صدور این کارت از هدر رفتن هزینه‌ در بخش‌های مختلف درمانی جلوگیری خواهد کرد و ریشه‌ فساد در بخش درمانی را می‌‌خشکاند. پروژه‌ تأمین اجتماعی اگرچه به‌صورت پایلوت در استان یزد هم به اجرا درآمد، مخالفت مدیران بعدی با این پروژه سبب مسکوت‌ماندن آن شد. حالا بار دیگر سیدتقی نوربخش، مدیرعامل تأمین اجتماعی گفته که کارت‌های هوشمند صادر خواهد شد و توضیح داده: کارت هوشمند درمان جزو اهداف سازمان‌های بیمه‌گر است اما نمی‌توان وعده خاصی را برای اجرایی‌شدن این اقدام داد.

منابع بیمه هدر می‌رود

جلوگیری از هدررفت منابع و اعتبارات درمانی مهم‌ترین دلیلی است که برای صدور کارت هوشمند به آن اشاره شده است. در حال حاضر بسیاری از پزشکان بی‌‌آنکه نیازی به اقدامات تشخیصی وجود داشته باشد، برای بیمارانشان بارها و بارها انواع آزمایش، عکسبرداری، سونوگرافی و ‌ام‌آر‌آی تجویز می‌کنند و بیماران هم تمام این مراحل را پشت‌سر می‌گذارند. از آنجایی که بخشی از هزینه‌های این اقدامات را سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت می‌کنند، انجام آزمایش‌های غیرضروری متعدد سبب هدر رفت بودجه بخش سلامت خواهد شد.

اگر کارت هوشمند برای بیماران صادر شود، خلاصه‌ای از سوابق آنها همزمان در این کارت و در یک مرکز اطلاعات پزشکی ذخیره شده و در اختیار مراکز درمانی گذاشته می‌شود تا پزشک بتواند با دسترسی به این اطلاعات نیازش را برطرف کند و مجددا اقدامات تشخیصی را برای بیمار تجویز نکند. در این روش اگر پزشکی با یک مرکز رادیولوژی یا یک آزمایشگاه تفاهمنامه غیراخلاقی داشته باشد تا بیماران را روانه این مراکز کند و بعد درصد مشخصی نیز از آزمایشگاه بگیرد از سوی سازمان‌های بیمه‌گر شناسایی و به تخلفاتش رسیدگی خواهد شد.

کد خبر 243322
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز