وزیر امور خارجه‌ی کشورمان گفت: حتی درخواست غیرمنطقی تعلیق هم می‌تواند در جریان گفت‌وگوها بررسی شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی - خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه‌ی کشورمان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با مختار آوان، همتای مالیایی‌اش اظهار داشت:‌ آقای آوان در مدت اقامتشان در ایران با برخی وزرای کابینه‌ی دولت از جمله وزیر محترم کشاورزی و سایر مقامات عالیه جمهوری اسلامی ایران دیدار خواهند کرد.

وی افزود:‌ ایشان حامل پیام رییس‌جمهور مالی برای جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد هستند. طی دوره‌ی 25 ساله‌ی روابط ایران و مالی همواره سیر این روابط مثبت و در راستای گسترش مناسبات بوده است.

متکی با اشاره به ظرفیت‌های مناسبی که روابط دو کشور ایران و مالی در عرصه‌های مختلف دارا است، ادامه داد: کشور مالی دارای منابع قابل توجهی از طلا، الماس و زمینه‌های مناسبی برای کشاورزی می‌باشد و با توجه به ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه اقتصادی اجرای پروژه‌هایی مهم در مالی از جمله سد کنیه در دستور کار است.

وزیر امور خارجه با اشاره به مذاکراتش با مختار آوان گفت:‌در این مذاکرات پیرامون مسایل لبنان و آ‌خرین تحولات فلسطین تبادل نظر داشته و دو کشور دیدگاه‌های مشترکی را راجع به فلسطین دارند و مواضع کشور برادر، مالی درباره‌ی فلسطین را در منطقه‌ی آفریقا بسیار ارزشمند می‌دانیم.

وی در ادامه‌ اظهار داشت: در ارتباط با لبنان دو کشور بر ضرورت تقویت آتش‌بس و عقب‌نشینی سریع نیروهای رژیم صهیونیستی از اراضی لبنان تاکید کرده و در این زمینه اشتراک نظر داشتند.

در ادامه این نشست مطبوعاتی مختار آوان وزیر امور خارجه‌ی مالی ضمن تشکر از مقامات کشورمان برای فراهم آوردن امکانات سفرش به تهران یکی از اهداف این سفر را تقدیم پیام رییس‌جمهور کشورش به دکتر احمدی‌نژاد معرفی کرد.

وی مذاکراتش با هیات ایرانی به ریاست منوچهر متکی، وزیر امور خارجه‌ی کشورمان را مذاکراتی خوب و مثبت ارزیابی کرد و افزود:‌ این مذاکرات امکان شناخت ظرفیت‌های دو طرف را فراهم آورد و از ژانویه 2005 که دو کشور فصل جدیدی را در روابط دو جانبه ایجاد کردند، این روابط همواره رو به گسترش بوده است.

آوان با اشاره به دیدارهایی که روسای جمهور مالی و ایران با یکدیگر داشته‌اند، ادامه داد: رییس‌جمهور مالی اولین رییس‌جمهوری بودند که با جناب آقای احمدی‌نژاد حتی پیش از مراسم تحلیفشان دیدار کردند و ما از مشارکت رییس‌جمهور محترم ایران و ارایه‌ی سخنرانی بسیار زیبا و ارزشمندشان در اجلاس مالی تشکر می‌کنیم.

وزیر امور خارجه‌ی مالی سخنرانی رییس‌جمهور کشورمان در اجلاس مالی را به عنوان مشارکت مهم کشورمان در تاریخ آفریقا دانست و خاطرنشان کرد: کشور شما (ایران) سیاست‌های جدیدی را در قبال آفریقا دارد که وظیفه خود می‌دانیم از تحکیم روابط ایران با آفریقا تشکر کنیم.

وی با اشاره به روابط اقتصادی دو کشور گفت:‌ سیر توسعه‌ی بخش های اقتصادی در این روابط به خصوص در عرصه‌ی کشاورزی و انرژی کاملا مشهود است و ساخت سد کنیه از جمله اقدامات بسیار مهمی است که صمیمانه از مشارکت ایران در احداث آن تشکر می‌کنیم.

آوان در ادامه اظهار داشت: در مذاکرات با هیات ایرانی در خصوص مهم‌ترین مسایل بین‌المللی صحبت کردیم که در این چارچوب اتفاق نظر وسیعی بین دو طرف در ارتباط با مسایل خاورمیانه و به خصوص فلسطین وجود دارد.

وزیر امور خارجه‌ی مالی اهمیت مشورت‌های سیاسی دو کشور در عرصه‌های مختلف را مورد اشاره قرار داد و افزود: در ارتباط با وقایع اخیر خاورمیانه مذاکراتی را داشتیم و از پایان خوب و آتش‌بس لبنان استقبال می‌کنیم.

وی با بیان این که مالی به طور کامل از آتش‌بس در لبنان حمایت می‌کند، ادامه داد: این آتش‌بس به جامعه‌ی بین‌المللی اجازه می‌دهد تا به طور کامل بتواند در جهت تحکیم صلح در منطقه گام بردارد.

‌آوان خاطرنشان کرد: برقراری‌ آتش‌بس امری مهم بود، اما باید تلاش کنیم تا این نتیجه مستحکم‌تر شود و برای تحقق این امر باید تمام تلاشمان را به کار ببندیم.

در بخش دیگری از این کنفرانس مطبوعاتی منوچهر متکی در ارتباط با روابط تجاری دو کشور اظهار داشت:‌ در زمینه‌ی تجارت باید بگوییم که با آفریقا به طور عام و با مالی به طور خاص هنوز در اوایل راه هستیم.

متکی افزود: در این زمینه گام‌هایی برداشته شده ولی به اعتقاد ما هنوز میوه‌ی این فعالیت‌ها به بار ننشسته و باید تلاش کنیم تا تعاملات تجاری دو کشور را به ارقام قابل توجه و سطح قابل قبولی برسانیم.

وزیر امور خارجه ضمن ابراز تاسف از این که ارتباطات تجاری ایران با آفریقا پیش از این با واسطه‌ی کشورهای اروپایی صورت می‌گرفته، ادامه داد: واسطه‌گری اروپایی‌ها در این میان علاوه بر این که موجب آن بود که ما پول واسطه‌یی بپردازیم از ارتباط مستقیم ما با اروپا نیز جلوگیری می‌کرد.

وی همچنین گفت: در حال حاضر آنچه که حائز اهمیت است تضمین‌ها بوده و امیدواریم در آینده راهکارهای مناسبی برای گسترش این مناسبات بین دو کشور فراهم آید.

متکی با اشاره به تلاش کشورمان برای احداث سد کنیه در کشور مالی اظهار داشت: صد میلیون یورو اعتبار این سد است که موافقت شده تا شرکت‌های ایرانی که تجربه‌ی لازم در امور تجاری داخلی و خارجی دارند در این زمینه حضور موثر داشته باشند.

در بخش دیگری از کنفرانس مطبوعاتی مشترک وزرای خارجه‌ی ایران و مالی، وزیر امور خارجه‌ی مالی با اشاره به امضای موافقتنامه همکاری‌های بین دو کشور در ژانویه‌ی 2003 افزود: در این موافقتنامه امکان توسعه‌ی روابط در عرصه‌های دولتی و خصوصی فراهم شده و حضور بخش خصوصی در این عرصه مورد تمایل دو دولت قرار دارد و می‌تواند امری موثر باشد.

وی با اشاره به این که ایران و مالی در ابتدای راه تعاملات اقتصادی و سیاسی‌شان هستند، ادامه داد : همان گونه که آقای متکی گفتند اجرای پروژه‌ی سد کنیه رویدادی بسیار مهم برای مالی است که می‌تواند موجب تحکیم اقتصاد و توسعه‌ی بخش صنعتی کشور ما شود .

آوان همچنین گفت: امیدواریم با احداث این سد بتوانیم مشکل انرژی را در مالی از بین ببریم و همچنین امیدواریم تا ایران در زمینه‌های دیگری چون پنبه و میوه و سایر محصولات کشاورزی با ما همکاری داشته باشند.

در ادامه این کنفرانس مطبوعاتی منوچهر متکی در پاسخ به این سوال که آیا تهران خلع سلاح حزب‌الله را اقدامی در جهت تقویت آتش‌بس در لبنان می‌داند؟ اظهار داشت: تجاوز گسترده و از قبل طراحی شده‌یی توسط رژیم صهیونیستی و برای چندمین بار علیه لبنان صورت گرفت و لذا فوری‌ترین درخواستی که در این شرایط مورد توجه بود توقف این تجاوز بود.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود:‌ متاسفانه کسانی که از قبل به نوعی در جریان این تجاوز بودند تلاش کردند تا اقداماتی سیاسی برای توقف آن انجام نشود و اگر هم انجام شود، نتیجه بخش نباشد.

متکی با اشاره به پایان بی‌نتیجه‌ی کنفرانس رم ادامه داد، کنفرانس رم را شکست دادند و حتی شورای امنیت را از صدور قطعنامه‌یی برای محکومیت بمباران دفتر سازمان ملل در لبنان بازداشتند و لذا مانند تمام مناطق دیگر جهان خواست اولیه بر توقف تجاوز یا آتش‌بس بوده است.

وی همچنین گفت فکر می‌کنیم: آتش‌بس و موضوع عقب‌نشینی دو موضوع است که اولویت فوری داشته و با وزیر امور خارجه‌ی فرانسه که در لبنان به سفارت ما آمده بودند درباره‌ی این فوریت‌ها بحث کردیم و قرار شد که موضوعات فوریت دار و اجمالی انجام شوند.

وزیر امور خارجه‌ در ادامه اظهار داشت:‌ سایر موضوعات مربوط به لبنان به خود لبنانی‌ها باز می‌گردد و فکر می‌کنیم خود لبنانی‌ها باید بنشینند و راجع به سایر بخش‌های مربوط به کشورشان تصمیم گیری کنند.

متکی افزود: این که مردم و یا دولت لبنان خلع سلاح حزب‌الله را در جهت مصالحشان می‌دانند یا خیر به خودشان مربوط است و فکر می‌کنم پس از تثبیت آرامش در این کشور تصمیم مقتضی در این رابطه اتخاذ خواهد شد.

وی ضمن استقبال از نتیجه بخش بودن گفت و گوهای لبنانی - لبنانی که پیش از این و با پیشنهاد نبیه بری، رییس مجلس لبنان در رابطه با مسئله ریاست جمهوری این کشور صورت گرفت، ادامه داد: معتقدیم لبنانی‌ها از هوشمندی و درایت کافی برای تصمیم‌گیری در خصوص مسایل کشورشان برخوردار هستند.

وزیر امور خارجه تاکید کرد : استقرار نیروهای لبنانی و سازمان ملل و آتش‌بس هم زمان دو مسئله‌یی هستند که فوریت داشته و می‌تواند آرامش را به منطقه و کشور لبنان بازگردانند.

در ادامه‌ی این کنفرانس مطبوعاتی وزیر امور خارجه‌ی مالی نیز در ارتباط با آخرین تحولات لبنان از نقش مهم کشورمان در به دست آمدن آتش‌بس در این کشور قدردانی کرد و افزود: جامعه‌ی بین‌الملل باید در همین جهت حرکت کند و تلاش نماید تا آتش‌بس ایجاد شده مستحکم‌تر گردد.

وی همچنین در خصوص فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌یی کشورمان گفت: دولت مالی طرفدار عدم تکثیر تسلیحات هسته‌یی و کاملا طرفدار صلح بین‌الملل بوده و از هر تلاشی در این راستا حمایت می‌کند .

آوان ادامه داد: در مورد ایران باید اشاره کنم که در بسته‌ی پیشنهادی 5+1 که قطعا گامی مثبت بوده ابتکاراتی اتخاذ شده و فکر می کنم این مسئله راه‌حل سیاسی و دیپلماتیک مرضی‌الطرفین خویش را پیدا کرده است.

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه کشورمان نیز ضمن انتقاد از قطعنامه‌ی اخیر شورای امنیت علیه کشورمان بر لزوم پاسخگویی این نهاد بین‌المللی در خصوص اقدامات غیر قانونی‌اش تاکید کرد.

وی افزود: شورای امنیت هم باید پاسخگوی عدم انجام به موقع اقداماتی در خصوص حوادث لبنان که صلح و امنیت بین‌المللی را بر هم می‌زند و به موازات آن اقدامات غیر حقوقی و ناعادلانه‌اش در رابطه با ایران باشد.

متکی ادامه داد: سکوت 33 روزه درباره‌ی لبنان که دلیل تاثیرگذاری قدرت‌های ذین‌فوذ در شورای امنیت لکه‌یی در کارنامه‌ی این شورا و در ادامه‌ی تاریخ عملکرد آن می‌باشد.

وزیر امور خارجه با اشاره به عملکرد شورای امنیت سازمان ملل متحد در رابطه با جنگ تحمیلی عراق با کشورمان گفت: 26 سال قبل، یک هفته پس از تجاوز گسترده‌ی رژیم بعث عراق و اشغال صدها کیلومتر از خاک ایران و بمباران‌های وسیع، شورای امنیت تنها قطعنامه‌یی را برای آتش‌بس و با هدف تداوم اشغال تصویب کرد.

وی در ادامه اظهار داشت: شورای امنیت حتی تا زمان تصویب قطعنامه‌ی 598 آمادگی جدی برای پرداختن به مسئله‌ی عقب‌نشینی نیروهای عراقی از ایران را نداشت و ملت ایران خودش این کار را انجام داد و عراق را به عقب راند.

متکی با اشاره به نقایص فراوان پیش‌نویس قطعنامه‌ی 1701 خاطرنشان کرد: امروز نیز می‌خواستند همین کار را در قطعنامه‌ی دیرهنگام شورای امنیت راجع به لبنان انجام دهند؛ پیش‌نویس این قطعنامه فاقد بحث عقب‌نشینی، موضوع مزارع شبعا، مسئله‌ی مربوط به اسرای لبنانی بود و ذیل فصل 7 منشور قرار داشت.

وزیر امور خارجه افزود:‌ مقاومت جانانه‌ی حزب‌الله، مردم و دولت لبنان و کمک برخی کشورهای اسلامی و عربی موجب شد که آن‌ها تمکین کنند و بخشی از اصلاحات مورد نظر لبنان را در این قطعنامه لحاظ نمایند و لذا شورای امنیت باید پاسخگوی اقداماتش باشد.

وی با اشاره به تصویب قطعنامه‌ی شورای امنیت علیه کشورمان پیش از فرا رسیدن موعد پاسخگویی ایران به بسته‌ی 5+1 ادامه داد: جالب است که این قطعنامه 21 روز پس از تجاوز به لبنان برای تصویب ارایه می‌شود؛ در این مدت قرار بود چه حادثه‌ای رخ دهد که تا این حد برای آن عجله داشتند؟

متکی ضمن انتقاد از شورای امنیت سازمان ملل متحد در بی‌تفاوتی در رابطه با صدور قطعنامه‌ای علیه تجاوزات رژیم صهیونیستی، قطعنامه‌ی اخیر این شورا در رابطه با مسئله هسته‌یی کشورمان را غیر حقوقی و سیاسی ارزیابی و تصریح کرد: ما هیچ ارزشی برای این قطعنامه قائل نیستیم.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: شورای امنیت سازمان ملل باید در پی حقوق ملت‌ها باشد نه این که با قطعنامه‌هایش این حقوق را از ملت‌ها صلب نماید؛ جمهوری اسلامی ایران همچنان مواضع اصولی‌اش نسبت به مسئله هسته‌یی را داراست و همان گونه که مقامات عالیه‌ی ایران به آن اشاره کرده‌اند پاسخش را در مورد مقرر خواهد داد.

وی با بیان این که شورای امنیت با تصویب این قطعنامه علیه کشورمان از ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران صلب اعتماد کرده است، گفت:‌ اعلام می‌کنیم که جمهوری اسلامی ایران تحت هیچ شرایطی از حقوق حقه‌ اش عقب‌نشینی نخواهد کرد.

متکی در ادامه اظهار داشت:‌ اعلام می‌کنیم که مناسب‌ترین راهکار برای حل این موضوع همان گونه که در مذاکرات با مقامات کشورهای مختلف و دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام شده، آغاز مجدد مذاکرات است، مذاکراتی که متضمن دو عنصر احقاق حقوق ملت ایران از سویی و رفع هر گونه ابهام نسبت به فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌یی ایران از دیگر سو باشد.

وزیر امور خارجه افزود: در بیانیه‌ی رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران اعلام کردیم که آماده‌ی گفت و گو در خصوص تمام سوالات مطرح شده و یا ابهامات مورد نظر طرف مقابل هستیم و الان هم این موضع را تکرار می‌کنیم.

وی ادامه داد: حتی موضوع پیشنهاد آن‌ها یعنی تعلیق فعالیت‌ها که هیچ منطقی را بر آن نمی‌بینیم می‌تواند در گفت‌وگوها مورد بحث و بررسی قرار گیرد، اما این گفت‌وگوها باید جدی باشد.

متکی مذاکرات بروکسل را جدی ندانست و آن را تنها اقدامی برای اعلام یک تصمیم‌گیری از پیش مشخص شده توصیف کرد.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا حوادث لبنان موجب قدرتمندتر شدن ایران در بحث هسته‌یی شده است؟‌ گفت:‌آن‌هایی که در پی ربط این دو موضوع بوده‌اند این را می‌بینند که همان کسانی که در بحث لبنان در پی جلوگیری از صدور قطعنامه بوده‌اند در بحث هسته‌یی نیز در اقدامی نابهنگام چنین اقدامی کرده‌اند.

وی در ادامه اظهار داشت: از نظر ما این دو موضوع با هم متفاوتند و ما در بحث هسته‌یی مواضع اصولی، منطقی و روشنمان را از ابتدا داشته و ارتباطی بین حوادث دیگر با این مواضع منطقی نمی‌بینیم.

متکی درباره‌ی این که ایا اعلام این موضوع که ایران در رابطه با تعلیق نیز مذاکره می‌کند، موضعی جدید از سوی ایران است؟ افزود: ما پیش از این نیز در بیانیه‌ی رسمی جمهوری اسلامی ایران آمادگی‌مان را برای مذاکره در خصوص تمام سوالات و موضوعات و موارد مندرج در بسته‌یی پیشنهادی اعلام کرده بودیم.

وزیر امور خارجه با بیان این که طرح این موضوع، موضع جدیدی از سوی ایران نیست، ادامه داد: یکی از مسایل مطروحه ‌در بسته‌ی پیشنهادی بحث تعلیق است و لذا آماده‌ایم پیرامون تمام مباحث مندرج در آن مذاکره کنیم.

وی تاکید کرد: ما هیچ منطقی برای تعلیق نمی‌بینیم و آماده‌ایم تا خلاف آن را در این مذاکرات تبیین کنیم.

کد خبر 2433

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز