همشهری آنلاین: دکتر پرویز پیران مشاور ارشد سازمان ملل و استاد شهرسازی و معماری دانشگاه آمارهای تلخی از نتایج زلزله احتمالی در تهران ارائه کرد.

کمپ

به گزارش ایسنا، دکتر پرویز پیران مشاور ارشد سازمان ملل متحد و استاد دانشکده شهرسازی و معماری دانشگاه شهید بهشتی در نشست خبری کنفرانس ملی مدیریت بحران و HSE با بیان اینکه بحث آموزش و نهادینه کردن آموزش در حوزه امدادرسانی را باید به عنوان یک مساله استراتژیک بررسی کرد، گفت: باید آموزش‌ها به گونه‌ای باشد که هر فرد هنگام وقوع حوادثی نظیر زلزله، وظیفه خود را بداند و طوری نشود که مردم، دستگاه‌ها‌، سازمان‌ها و ... سبب بروز اخلال در کار یکدیگر شوند.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها باید به حضور مردم در این حوزه کمک کنند، گفت: در بحث زلزله تهران گسلی 90 کیلومتری از دماوند تا هشتگرد را داریم که بر اساس نتایج تحقیقات، در صورت فعال شدن این گسل، دست‌کم 750 هزار نفر جان خود را از دست خواهند داد.

پیران با اشاره به قرار گرفتن گسل فشافویه در سوی دیگر پایتخت، اظهار کرد: در صورت فعال شدن این گسل نیز دستکم 830 هزار نفر جان خود را از دست خواهند داد.

این مشاور ارشد سازمان ملل متحد با بیان اینکه نتایج اعلام شده، حاصل تحقیقات جایکاه در حدود چند سال پیش است، گفت: بر اساس همین تحقیقات در صورت بروز زلزله در تهران، 65 درصد از خانه‌های نوساز نیز فرو خواهند ریخت.

وی با انتقاد شدید از نحوه مکانیابی فضاهای مسکونی، اظهار کرد: بسیار عجیب است که ما بارهای جمعیتی خود را بر روی گسل‌ها، جایابی و فعال کرده‌ایم که متاسفانه این امر ناشی از فسادی است که در ساخت و سازها وجود دارد و همچنین کیفیت نامرغوب مصالح نیز می‌تواند خسارات این حوزه را افزایش دهد.

پیران با بیان اینکه احتمال تخریب قریب به 80 درصد بیمارستان‌ها در زلزله تهران وجود دارد، خاطر نشان کرد: برابر آمارها در سطح تهران، 70 میلیون موش و میلیون‌ها سوسک داریم که در صورت بروز حادثه، این حیوانات موذی به سطح شهر و کنار مردم خواهند آمد.

زنده ماندن در زلزله با هشت درصد هزینه بیشتر

این مشاور ارشد سازمان ملل متحد با اشاره به یکی از اصولی که در معماری و شهرسازی وجود دارد، خاطر نشان کرد: بر اساس این اصل گفته می‌شود که اگر فردی هنگام ساخت منزل مسکونی خود هشت درصد بیشتر از هزینه معمول خرج کند، حداقل در زمان وقوع زلزله، کشته نخواهد شد.

این استاد بازنشسته شده از دانشگاه علامه در دولت دهم با بیان اینکه چنین اقداماتی نیازمند ارائه آموزش به شهروندان است، گفت: امروزه برای زلزله‌های بالای هفت ریشتر باید به مردم آموزش دهیم و از بیان واقعیت به آنان تأسی نداشته باشیم.

از فرشته تا طالقانی روی گسل

وی با بیان اینکه امروزه خیابان‌هایی مانند فرشته، کریمخان، طالقانی، محمودیه، داوودیه و ... هر کدام روی یک گسل قرار گرفته‌اند، خاطر نشان کرد: پیش از انقلاب، شبکه‌های برق‌رسانی از زیر زمین عبور داده می‌شد و این در حالی است که امروزه متاسفانه شاهد این موضوع هستیم که کابل‌های فشار قوی برق نیز از بالای اتوبان‌ها و خیابا‌ن‌ها عبور داده می‌شوند که این موارد خطر‌آفرین است.

پیران با بیان اینکه امکان اطفای حریق در ساختمان‌های بیشتر از شش طبقه را با امکانات فعلی نداریم، گفت: در صورت وقوع زلزله یا حادثه‌ای در تهران، فاجعه‌ تهران، فاجعه‌ای جهانی خواهد شد.

این مشاور ارشد سازمان ملل متحد درباره احتمال وقوع زلزله و امکان پیش‌بینی زمان قطعی وقوع آن نیز خاطر نشان کرد: امکان پیش‌بینی زمان وقوع زلزله وجود ندارد و به تازگی چینی‌ها و ژاپنی‌ها با تحقیقات خود تنها می‌توانند چند ثانیه زودتر از وقوع، زلزله را پیش‌بینی کنند.

قطعا در تهران زلزله رخ می‌دهد

پیران با بیان اینکه بحث روی زلزله تهران بر اساس داده‌های تاریخی و علمی است، گفت: از رفتار گسل‌های تهران می‌توان فهمید که قطعا در این شهر زلزله رخ خواهد داد، اما اینکه چه زمانی، چگونه و با چه قدرتی حادث خواهد شد، معلوم نیست.

وی با بیان اینکه متاسفانه هیچ نوع شعور اجتماعی بلاخیزی در میان اغلب ایرانیان نهادینه نشده است، تصریح کرد: به عنوان مثال زمانی که زلزله رخ می‌دهد، عده‌ای برای کمک‌رسانی به محل می‌روند، عده‌ای دیگر نیز با قصد سودجویی، اقدام به سرقت اشیاء می‌کنند و در این میان همهمه و هرج و مرج پدید می‌آید.

این مشاور ارشد سازمان ملل متحد با تاکید بر اینکه برای بحث زلزله نیازمند مدیریت واحد شهری هستیم، گفت: در آستانه دهمین سالگرد زلزله بم قرار داریم و متاسفیم از اینکه می‌گویند باز هم عده‌ای مشغول ساختن خانه‌های جدید برای قشر محروم این شهر روی گسلی دیگر هستند و باید پرسید این بار در صورت زلزله احتمالی، چند هزار تن کشته خواهند شد.

مکانیابی درستی برای مسکن مهر صورت نگرفته است

پیران درباره وضعیت ایمنی مسکن مهر و مقاومت این سازه‌ها در برابر حوادث احتمالی نیز گفت: متاسفانه بحث ایمنی مسکن مهر فراتر از نوع سازه و ساخت و ساز آن است و باید گفت که اصلا جایابی درستی برای ساخت مسکن مهر انجام نشده است.

وی با بیان اینکه در برخی از مناطق بر روی تپه‌های دفع زباله‌ اقدام به ساخت و ساز مسکن کرده‌اند، گفت: درباره مسکن مهر، وزارت مسکن و شهرسازی نیز چندی پیش آن را دارای مشکلات مختلف عنوان کرد.

این مشاور ارشد سازمان ملل متحد با بیان اینکه امروزه عمده افرادی که اقدام به خرید مسکن مهر کرده‌اند، به دنبال اجاره دادن منزل خود و بازگشت به شهر هستند، خاطر نشان کرد: طبیعی است که نمی‌توان کارگر یا کارمندی را روزانه 50 کیلومتر از محل کار به خانه‌اش جابجا کرد.

به گفته پیران، در بخش مسکن مهر مشکلات بسیاری وجود دارد که باید به آن پرداخته شود.

این استاد دانشکده شهرسازی و معماری دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به ضرورت آگاهی‌بخشی به افراد، خاطر نشان کرد: در صورتی که شهروندان نسبت به اصول ایمنی خود آگاهی داشته باشند، دستگاه‌های دولتی نیز خود را ملزم به اجرای آن خواهند دید.

کد خبر 243283
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز