گروه شهرستان‌ها: پس از زلزله ۵/۷ریشتری‌ شهرستان دشتستان که ۷ آذر امسال رخ داد، رئیس‌جمهور به بوشهر سفر کرد تا از نزدیک در جریان وضعیت منطقه زلزله‌زده قرار بگیرد.

زلزله - دشتستان

 سفر رئیس‌جمهور و صحبت‌های وی در میان مردم، کاشتن بذر امید در دل زلزله‌زدگان برای بازسازی خیلی سریع‌تر خانه‌های تخریب‌شده بود. دکتر روحانی آن زمان تأکید کرد که بازسازی باید 3هفته‌ای انجام شود. کار برآورد خسارات به‌سرعت انجام شد و نوبت به مرحله بعدی یعنی واگذاری کمک‌های بلاعوض و تسهیلات با سود 4درصدی رسید. در این میان عده‌ زیادی اما برای دریافت تسهیلات با مشکل روبه‌رو شدند. از سوی دیگر نیز این روزها بسیاری از زلزله‌زدگان نارضایتی خود را بابت دریافت چادر اعلام می‌کنند.

اکنون کم‌کم به پایان آذر نزدیک می‌شویم و زمان 3هفته‌ای که رئیس‌جمهور اعلام کرده بود نیز فرامی‌رسد. البته مشخص است که منظور رئیس‌جمهور بازسازی کامل واحدهای تخریب شده نبوده و منظور اقدامات لازم برای انجام بازسازی بوده است. به هرترتیب این زمان روبه اتمام است و زلزله‌زدگان دشتستانی همچنان با کمبودها و مشکلاتی روبه‌رو هستند.

مشکلات مربوط به چادر و کمپ

در میان زلزله‌زدگانی که خانه‌هایشان آوار شد هنوز کسانی هستند که موفق به دریافت چادر نشده‌اند و خواستار رسیدگی به این موضوع از سوی مسئولان هلال‌احمر هستند. مهر دیروز از زبان بعضی زلزله‌زدگان دشتستانی گزارش داد که چادر فقط به افرادی تعلق می‌گیرد که همه اتاق‌های آنها تخریب شده باشد و اگر کسی‌ یک اتاق سالم داشته باشد، چادری به او تعلق نمی‌گیرد.هفته پیش نیز حجت‌الاسلام سیدمهدی موسوی‌نژاد، نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس در این خصوص عنوان کرد: «خانواده‌های زیادی هستند که باید از چادر استفاده کنند چرا که منزلشان آسیب دیده است. بعضی خانواده‌ها مریض، افراد معلول و یا مسن دارند و نمی‌توانند به کمپ‌هایی که درنظر گرفته شده بروند بنابراین لازم است چادر در اختیارشان قرار داده شود اما با بعضی ادله غلط این اتفاق نمی‌افتد.» علاوه بر این برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که بسیاری از زلزله‌زدگان حاضر نیستند در چادرهای برپاشده در کمپ اسکان یابند. آنها به‌خاطر ترس از سرقت اموالشان به کمپ نمی‌روند و می‌خواهند که چادرشان را در کنار منزل آسیب‌دیده‌ خود برپا کنند. اینکه باید به زلزله‌زدگان چادر داده شود را سیدمهدی موسوی‌نژاد هم به‌نوعی دیگر تأیید می‌کند: «سیاست ایجاد کمپ در منطقه زلزله‌زده غلط است و باید به مردم چادر داده شود چون خانواده‌هایی هستند که فرزند معلول دارند یا پیرند و بیمار دارند و نمی‌توانند از امکانات کمپ استفاده کنند.» وی به خبرنگار همشهری گفت: «هنوز عده‌ای از مردم که واقعا منازلشان غیرقابل سکونت است نتوانسته‌اند چادر دریافت کنند. در عین حال هلال احمر استان اعلام کرده که درصورت مراجعه مستقیم خود افراد نیازمند، چادر به آنها داده می‌شود.»

بازدیدها سریع‌تر انجام شود

نماینده مردم دشتستان در مجلس همچنان معتقد است که وضعیت منطقه زلزله‌زده دشتستان عادی نشده است و باید کارشناسان در مناطق زلزله‌زده مستقر باشند: «مسئولان خیلی زود شرایط مناطق زلزله‌زده را عادی عنوان کردند و این در حالی بود که هنوز مشکلات زیادی در این مناطق وجود داشت و این اعلام باعث شد تا توجهات به این مناطق کمتر شود.» وی البته از خدمات‌دهی مناسب بنیاد مسکن در مناطق زلزله‌زده شهرستان دشتستان تقدیر کرد ولی به مهرگفت: «حجم مراجعین و منازل آسیب‌دیده بسیار زیاد است که کمبود امکانات و نیروی انسانی باعث شده تا پاسخگویی سریع به حجم بالای مراجعین صورت نگیرد.»

کار سه‌شیفته بنیاد مسکن

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان دشتستان اما در رابطه با خدمات انجام شده از سوی این اداره اینطور توضیح داد: «کارشناسان فنی بنیاد مسکن شهرستان دشتستان به‌صورت سه شیفت از منازل زلزله‌زده بازدید کرده‌اند. تنها بخش معدودی از مناطق زلزله‌زده کارشناسی نشده است که تلاش می‌کنیم تا این کار با سرعت بیشتری انجام شود.» این در حالی است که مردم اعتقاد دارند با وجود خدمات‌دهی سه‌شیفتی بنیاد مسکن اما بانک‌ها با تعداد کم کارکنان خود تنها در یک شیفت کار می‌کنند که این دو تناسبی با هم ندارند. حجت‌الاسلام موسوی‌نژاد، نماینده دشتستان هم در گفت‌وگو با خبرنگار ما به این نکته اشاره کرد که هنوز همکاری بانک‌ها به میزان لازم نرسیده است. گفتنی است آنطور که ابراهیم فرزانه، مدیرکل بنیاد مسکن استان بوشهر عنوان کرده به هر خانواده که واحد مسکونی آنها در زلزله اخیر بوشهر کاملا تخریب شده یا نیاز به نوسازی دارد، ۳۰ میلیون تومان وام پرداخت می‌شود. پرداخت این وام در 4مرحله صورت می‌گیرد. از این میزان ۲۵ میلیون تومان به‌صورت وام و 5میلیون تومان به‌صورت بلاعوض پرداخت می‌شود.

کد خبر 242931

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز