همشهری آنلاین: وزرای دارایی اروپا در بروکسل درباره آخرین بخش از طرح تشکیل اتحادیه مشترک بانکی بعد از یک سال مذاکرات دشوار، به توافق رسیدند.

وزرای دارایی اتحادیه اروپا بعد از یک سال مذاکرات دشوار، سرانجام در نشست روز چهارشنبه خود در بروکسل درباره آخرین بخش از طرح تشکیل اتحادیه بانکی به توافق رسیدند.

به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر، این طرح را می‌توان جاه طلبانه‌ترین اقدام برای یکپارچه سازی اقتصاد اروپا از زمان تشکیل اتحادیه اروپا دانست. وزرای دارایی اروپا اعلام کردند درباره چارچوب‌های مرتبط با یک نهاد جدید و مشترک اروپایی به توافق رسیده‌اند که وظیفه آن نظارت بر تعطیلی یا حمایت از بانک های دچار مشکلات مالی است. وزرا علاوه بر توافق درباره «سازوکار عزم واحد»، تصمیم های لازم را نیز برای تأمین بودجه مالی این نهاد اتخاذ کردند.

پیر مسکوویسی، وزیر دارایی فرانسه گفت: «وزرای اقتصاد و دارایی می‌توانند از ایفای نقش خود و اهدای چنین توافق باکیفیتی به سران کشورها و دولت ها که فردا برای (شرکت در جلسه) شورای اروپا در اینجا نشستی خواهند داشت، به خودشان ببالند.

مسکوویسی همچنین این توافق را برای شهروندان و همچنین ثبات مالی، «خوب» دانست. وی افزود: این توافق به ما اجازه می‌دهد با علت ها و حلقه های ارتباطی بین بدهی ملی و بحران نظام بانکی که زمینه ساز بحران 2008 میلادی و بحران اقتصادی واقعی شد، مبارزه کنیم. این توافق به ما اجازه می دهد تا در نظام های مالی و بانکی اروپا، امنیت داشته باشیم. این توافق در برگیرنده چارچوبی است که برای مقابله با بحران به آن نیاز داریم.

با توافق وزرای دارایی اروپا لحظاتی قبل از نیمه شب چهار شنبه، اکنون می توان اطمینان داشت که لایحه قانونی به موقع به پارلمان اروپا فرستاده می شود، تا پیش از پایان فعالیت این دوره پارلمان اروپا در ماه مه، به تصویب برسد.

ولفگانگ شویبله، وزیر دارایی آلمان نیز گفت: آنچه در اینجا پایه گذاری می‌کنیم، اقدام درست برای افزایش بیشتر ثبات در بازارهای مالی است.

یکی از دلایل مشکلات مالی اروپا این است که کشورهایی نظیر ایرلند هنگام آغاز بحران مالی در فاصله سالهای 2007 تا 2008 میلادی ناچار شدند برای نجات بانک‌های خود اقدام کنند و این باعث شد که خود دولت‌های اروپایی به کمک مالی نیاز پیدا کنند.

کد خبر 243054
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز